مهدی پازوکی، اقتصاددان در یاداشتی نوشت:

تلاش برای جذب سرمایه‌های داخلی

اقتصاد ایران سال‌ها است از بی‌انضباطی‌های مالی رنج می‌برد. «دولت احمدی‌نژاد در خوش‌بینانه‌ترین حالت ربع قرن اقتصاد ایران را عقب برد اما به دلیل معیوب ماندن ساختارهای اقتصادی در دولت آقای روحانی این روند تشدید شد.

تلاش برای جذب سرمایه‌های داخلی
کد خبر: 408785
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۰:۰۲:۱۳

اعتمادآنلاین| اقتصاد ایران سال‌ها است از بی‌انضباطی‌های مالی رنج می‌برد. «دولت احمدی‌نژاد در خوش‌بینانه‌ترین حالت ربع قرن اقتصاد ایران را عقب برد اما به دلیل معیوب ماندن ساختارهای اقتصادی اما به دلیل معیوب ماندن ساختارهای اقتصادی، در دولت آقای روحانی این روند تشدید شد. به عبارت دیگر دولت باید بی‌انضباطی پولی شامل رشد فزاینده بدهی‌های دولتی و خصوصی به سیستم بانکی را از طریق بانک مرکزی نظم و نسق بدهد. سیستم مالی را از طریق بودجه نظم دهد و بودجه نهادهای غیرضرور که رشد کردند را کاهش دهد و انضباط مالی را از طریق بودجه، سازمان مدیریتی که به اشتباه منحل شد و با هماهنگی مجلس به اقتصاد ایران باز گرداند».

حرکت به سمت رونق تولید و خروج از رکود تنها با امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن خواهد شد. ما برای افزایش سرمایه‌گذاری که وابسته به فضای کسب و کار است ابتدا باید سرمایه‌گذاری داخلی را رونق دهیم. برای رسیدن به این هدف لازم است دولت سیستم بانکی را به سمت افراد کارآفرین و واحدهای موجود هدایت کند. وقتی سرمایه‌گذاری داخلی شروع به افزایش کرد با توجه به مزیت‌های اقتصاد ایران (نیروی کار تحصیلکرده ارزان و انرژی ارزان) سیگنالی به سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود و نتیجه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی خواهد بود. «من با افزایش نرخ مالیاتی در شرایط رکود به‌شدت مخالف هستم اما معتقدم دولت باید مانع فرار مالیاتی شود.

ایران یکی از بالاترین نرخ‌های فرار مالیاتی در دنیا را دارد چنان‌که بنا به گزارش رییس پیشین سازمان مالیات، فرار مالیاتی در ایران 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که حدود 180 هزار میلیارد تومان می‌شود. در این باره راه‌حل این است که دولت باید گستره مالیاتی را افزایش دهد یعنی معافیت مالیاتی به سمت صفر حرکت کند و از فرار مالیاتی نیز جلوگیری شود که در این صورت مالیات می‌تواند مهم‌ترین منبع درآمدی دولت باشد.» باید این نکته را روشن کنم که همه راهکارهای ذکر شده، در سایه آشتی ملی رخ خواهد داد. پس باید بپذیریم که مسیر پیشرفت اقتصادی از موفقیت در دیپلماسی می‌گذرد.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها