سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌هایی که با ارتش چین ارتباط دارند ممنوع خواهد شد

با شدت گرفتن تنش‌ها بین آمریکا و چین، تعدادی از قانونگذاران کنگره ایالات متحده درصدد منع کردن حضور آمریکایی‌ها در شرکت‌های خارجی هستند که به گفته آنها با ارتش چین ارتباط دارند.

سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌هایی که با ارتش چین ارتباط دارند ممنوع خواهد شد
کد خبر: 408808
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۰:۳۲:۳۱

اعتمادآنلاین| به موازات شدت گرفتن تنش‌ها بین واشنگتن و پکن در مسائل مختلف از شیوع ویروس کرونا گرفته تا مسائل مرتبط با تایوان و هنگ‌کنگ، گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه کنگره آمریکا درصدد ارائه طرحی تازه علیه چین هستند.

رویترز از رویت سندی از طرح تعدادی از قانونگذاران کنگره آمریکا خبر داده که طبق آن سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌های دفاعی خارجی که با ارتش چین ارتباط دارند، ممنوع خواهد شد.

به نوشته این رسانه، «مایک گالاگر، جیم بنکس و داگ لا مالفا» اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارند طی هفته جاری طرحی را ارائه دهند که طبق آن از «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری این کشور خواسته می‌شود در گزارشی به کنگره، لیست شرکت‌های دفاعی خارجی که با ارتش چین «قراردادها یا پیوندهای قابل توجه» دارند و یا مورد حمایت این ارتش قرار می‌گیرند را ارائه دهد.

طبق طرح پیشنهادی این قانونگذاران، 6 ماه پس از ارائه گزارش وزیر خزانه‌داری آمریکا به کنگره درباره لیست این شرکت‌ها، شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی باید به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مذکور پایان داده و از سرمایه‌گذاری‌های جدید امتناع ورزند.

جیم بنکس عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای درباره این طرح ضد چینی گفت: «کنگره از یک سو دارد از مالیات‌دهندگان (آمریکایی) می‌خواهد که به رشد ارتشمان کمک کند تا بتواند با چین رقابت کند و از سوی دیگر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ آمریکایی دارند دلارهای امریکا را به مجتمع صنعتی نظامی چین پمپاژ می‌کنند. ما باید به این ناهنجاری شناختی‌مان پایان داده و ارائه کمک مالی به خصم اصلی‌مان در صحنه جهانی را متوقف کنیم».

رویترز در گزارش خود از تشدید احساسات ضد چینی در آمریکا در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به خاطر تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ خبر داده است.

در گزارش آمده است: «هر چند معلوم نیست که آیا دموکرات‌ها یا دیگر جمهوری‌خواهان از این طرح حمایت کنند اما احساسات ضد چینی در کنگره به خاطر تلاش چین برای برچیدن استقلال هنگ‌کنگ بسیار شدید است».

تدارک قانونگذاران آمریکایی برای تصویب یک طرح تازه علیه چین در حالی انجام می‌شود که پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است، با طرح تحریم پکن به خاطر «سرکوب اقلیت مسلمانان اویغور» موافقت کرد؛ طرحی که پیشتر مجلس سنا و اکثریت جمهوری‌خواهش به آن رای داده بود.

بنا بر گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که دولتش در حال بررسی است که از «خطرات سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌های چینی» اطمینان حاصل کند.

تشدید تحرکات ضد چینی آمریکایی‌ها در حالی انجام شده که اواسط اردیبهشت (ماه گذشته) در خبرها آمده بود برخی قانونگذاران آمریکایی به منظور فشار بر انگلیس در موضوع نسل پنجم شبکه تلفن همراه و همکاری‌ لندن با پکن در این موضوع، درصدد گروکشی در موضوع استقرار جنگنده های اف 35 آمریکا در انگلیس هستند.

طبق گزارش‌ها، سناتورهای آمریکایی درصدد ارائه یک متمم با هدف منع کردن استقرار اسکادران اف 35 آمریکا در کشورهایی هستند که خطر فعالیت شرکت‌هایی از قبیل هوآوی در آنها وجود دارد

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها