آیا آزادسازی سهام عدالت بورس را نزولی کرد؟

درخواست فروش سهام‌عدالت در بانک‌های عامل از روز شنبه آغاز شد. در این میان برخی به نقش این مهم در تشدید فشار فروش در کلیت بازار سهام سخن می‌گویند و برخی دیگر معتقدند با توجه به افزایش محسوس پول‌های ورودی به بازار سهام، سهام‌عدالت قابل فروش به راحتی در دل بازار هضم خواهد شد و نمی‌تواند اثر کاهنده بر بازار داشته باشد.

آیا آزادسازی سهام عدالت بورس را نزولی کرد؟
کد خبر: 408852
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۱:۴۰:۵۰

اعتمادآنلاین| درخواست فروش سهام‌عدالت در بانک‌های عامل از روز شنبه آغاز شد. در این میان برخی به نقش این مهم در تشدید فشار فروش در کلیت بازار سهام سخن می‌گویند و برخی دیگر معتقدند با توجه به افزایش محسوس پول‌های ورودی به بازار سهام، سهام‌عدالت قابل فروش به راحتی در دل بازار هضم خواهد شد و نمی‌تواند اثر کاهنده بر بازار داشته باشد.

فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: آزادسازی سهام‌عدالت از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها، اثر عمق بازار و نقدشوندگی است. عرضه‌های سهام‌عدالت به افزایش عمق بازار، افزایش نقدشوندگی و حجم معاملات منجر می‌شود؛ موضوعی که توسعه فیزیکی بازار را به همراه خواهد داشت.

او ادامه داد:‌ در سوی دیگر، افزایش عرضه‌ها منجر به فشار فروش و تعدیل قیمت‌ها می‌شود. اگر فروش‌ها با شدت صورت گیرد، می‌تواند منجر به کاهش قیمت شده و نگرانی از عرضه‌های سهام‌عدالت می‌تواند منجر به پیش‌دستی برخی معامله‌گران برای فروش شود تا در قیمت‌های پایین‌تر مجددا خرید کنند.

حسینی تاکید کرد: تصمیم‌گیری درخصوص فروش و نگهداری بیش از همه تحت تاثیر روند بازار و نیاز نقدینگی افراد است. به هر حال آزادسازی سهام‌عدالت در مقطع مهمی رخ داد. مقطعی که کرونا بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داد و آزادسازی امکان استفاده از ثروت و پس‌انداز برای این روزها فراهم کرده است. به‌نظر بخشی که نیاز به نقدینگی دارند، تحت فشار برای فروش و نقد کردن هستند و باید این امر به‌صورت گام به گام فراهم‌سازی شود.

این کارشناس بازار سهام اضافه کرد: از سوی دیگر، افرادی که نیاز به نقدینگی ندارند، باید توجه داشته باشند که پرتفوی سهام‌عدالت از بهترین و بزرگ‌ترین و عمدتا سودآورترین شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که روند سوددهی مناسبی دارند و عمدتا در زمره شرکت‌های دلار محور قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها در مقابل نوسانات ارز ریسک فرد را پوشش می‌دهند و حتی بازده بیشتری نیز عاید سرمایه‌گذاران می‌کنند.

خریدحقوقی‌ها؛ حمایت یا فرصت؟


دیروز همزمان با کاهش 3/ 0 درصدی شاخص سهام شاهد افزایش فعالیت بازیگران عمده در سمت خرید سهام بودیم. از این رو روز گذشته در مجموع افزون بر 62 میلیون سهم به ارزش 69 میلیارد و 600 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. در این میان بیشترین خالص خرید حقوقی در سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی رقم خورد. در این گروه همان‌طور که عنوان شد پالایشگاه‌ها به سبب ارسال اطلاعیه تغییر سود دو شرکت با توقف دسته‌جمعی مواجه شدند.

از این رو معامله‌گران عمده بازار که اغلب در روزهای منفی نقشی حمایتی به خود می‌گیرند، خالص خرید 76 میلیارد و 300 میلیون تومانی را در این گروه رقم زدند. هر چند افت قیمت سهام نیز می‌تواند فرصت خرید مناسبی برای این دسته از بازیگران سهام باشد.

پس از آن نیز دارویی‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت 47 میلیارد و 930 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. سرمایه‌گذاری‌ها نیز دیروز مورد توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند و خالص خرید حدود 36 میلیارد و 770 میلیون تومانی را تجربه کردند.

در میان شرکت‌های فعال بورسی اما دیروز نماد معاملاتی بانک تجارت با بیشترین خالص فروش حقیقی به میزان 70 میلیارد تومان مواجه شد. پالایش نفت بندرعباس دیگر بنگاه بورسی بود که در پایان معاملات روز یکشنبه شاهد جابه‌جایی 66 میلیارد و 600 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در آن‌سوی بازار نیز زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی در صدر لیست خرید سهامداران خرد ایستادند. به‌طوری‌که در این گروه شاهد جابه‌جایی حدود 90 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام حقیقی‌ها بودیم.

خودرو و بانک دیگر گروه‌هایی بودند که طی معاملات روز یکشنبه در کانون توجه بورس‌بازان حقیقی قرار گرفتند. در مجموع این گروه شاهد جابه‌جایی 54 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها