کد خبر: 408862
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۱:۵۴:۴۷
| |

دلار چرا گران نشد؟

به نظر می‌رسد آنچه باعث شده است که شاخص ارزی در روزهای اخیر افزایش خاصی را تجربه نکند، ضعف تقاضا برای اسکناس نقدی است.

دلار چرا گران نشد؟
کد خبر: 408862
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۱:۵۴:۴۷

اعتمادآنلاین| در دومین روز هفته، قیمت دلار اولین کاهش خود پس از دو افزایش متوالی را ثبت کرد. روز یکشنبه، شاخص ارزی 50 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 17هزار و 570 تومان رسید. این کاهش در حالی ثبت شد که افزایشی‌های بازار انتظار شکسته شدن سطح مقاومتی 17 هزار و 800 تومانی را داشتند؛ شکست این سطح جاده را برای ورود دلار به کانال 18 هزار تومانی هموار می‌کرد.

دلار زور مرزشکنی نداشت


با این حال، دیروز دلار نه تنها زور مرزشکنی نداشت، بلکه با ضعف تقاضا در مسیر نزولی قرار گرفت. به گفته فعالان، دیروز کمتر معامله‌گری تمایل به خرید ارز داشت و بازار از همان ابتدای روز در دست کاهشی‌ها قرار گرفت.

بخشی از فعالان، این شروع کاهشی را ناشی از نزولی می‌دانستند که بازار از بعدازظهر روز شنبه با افزایش فروش‌ها تجربه کرده بود. به گفته فعالان، بسیاری از تحلیل گران فنی نیز به معامله‌گران هشدار داده بودند که بازار تا از سطح 17 هزار و 800 تومانی عبور نکند، توان نزول قیمت را خواهد داشت. این ادعا از آن جهت مطرح می‌شد که در همین هفته گذشته، شاخص ارزی دو بار در برابر شکستن سطح یاد شده ناکام شده بود. در مقابل، برخی دیگر از معامله‌گران نیز عنوان می‌کردند که روز یکشنبه فرصت مناسبی برای افزایش قیمت دلار است؛ از نظر آنها،‌ پس از اینکه قیمت دلار از سطح حمایتی 17 هزار و 500 تومان عبور کرد، به بازیگران فنی این سیگنال را داد که آمادگی برای رشد بیشتر رقم خورده است.

در واقع از نظر آنها، این موضوع نشان دهنده برخورد دلار به کف بود و این موضوع موجب می‌شد که خریداران با جسارت بیشتری وارد بازار شوند. برخلاف انتظار این گروه، روز یکشنبه اوضاع به کام کاهشی‌ها شد و قیمت راه نزولی را در پیش گرفت.

به گفته فعالان ارزش دلار روز یکشنبه در کشورهای همسایه چندان بالا نبود و سیگنال افزایشی خاصی نیز از خود نشان نمی‌داد. این موضوع موجب می‌شد که احتمال افت بیشتر دلار برای برخی از معامله‌گران بازار داخلی هم چنان مطرح باشد. روز یکشنبه نرخ حواله درهم نیز کاهشی بود و از این سمت نیز به بازار ارز داخلی فشار وارد می‌شد. با این حال،‌هم چنان قیمت درهم در سطحی قرار دارد که می‌تواند دلار را به سوی قیمت‌های بالاتر هدایت کند. به نظر می‌رسد آنچه باعث شده است که شاخص ارزی در روزهای اخیر افزایش خاصی را تجربه نکند، ضعف تقاضا برای اسکناس نقدی است. در مورد تقاضای حواله‌ای نیز به نظر می‌رسد سمت عرضه تقویت شده و انگیزه صادرکنندگان نیز با توجه به افزایش نرخ در سامانه نیما بالاتر رفته است. دیروز در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی شد، ارزش دلار بر تابلوی صرافی ملی روی عدد 17 هزار و 100 تومانی قرار گرفت که روز شنبه در آن قرار داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها