کد خبر: 408899
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اعتراضات در آمریکا| ششمین روز اعتراض به قتل جورج فلوید و تبعیض نژادی چگونه گذشت؟

به نظر می‌رسد با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز اعتراضات در آمریکا تجمعات بزرگ‌تر و هدفمندتر شده و مردم می‌کوشند تا خواسته خود را با صدایی رساتر و دور از خشونت ابراز کنند.

اعتراضات در آمریکا| ششمین روز اعتراض به قتل جورج فلوید و تبعیض نژادی چگونه گذشت؟
کد خبر: 408899
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از روزی که جورج فلوید سیاهپوست 46ساله اهل مینیاپولیس به دست پلیس به قتل رسید خیابان‌های بسیاری از شهرهای آمریکا رنگ آرامش به خود ندیده است. اعتراض به قتل فلوید و خشونت پلیس و درخواست اجرای عدالت دلیل اصلی این اعتراضات است، اعتراضاتی که در برخی شهرها با خشونت معترضان همراه بوده و در برخی شهرها با برخورد سخت پلیس. به نظر می‌رسد با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز این اعتراضات تجمعات بزرگ‌تر و هدفمندتر شده و مردم می‌کوشند تا خواسته خود را با صدایی رساتر و دور از خشونت ابراز کنند.

اعتراضات در واشینگتن

عصر روز یکشنبه آخرین روز از ماه مه در ششمین روز از اعتراضات به قتل جورج فلوید و خشونت پلیس واشینگتن پایتخت آمریکا شاهد تجمعی بزرگ در اطراف کاخ سفید بود. تجمع در مقابل کاخ سفید در ساعات اولیه آرام بود. ساعتی قبل از آن مردم در خیابان‌های مرکز شهر با شعار «GEORGE FLOYD، SAY HIS NAME» در مرکز شهر راهپیمایی کردند.

اعتراض در مقابل کاخ سفید

با نزدیک شدن به ساعت منع رفت‌وآمد اما تنش بالا گرفت. و در حالی که از ساعت 11 شب مقررات منع رفت‌وآمد برقرار بود شعله‌های آتش در خیابان‌های اطراف کاخ سفید به چشم می‌خورد و پلیس در مقابل کاخ سفید در چند صف برای ممانعت از نزدیک شدن معترضان به محل اقامت رئیس‌جمهور ایستاد. طبق برخی گزارش‌ها، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و خانواده‌اش در روز جمعه با بالا گرفتن اعتراضات در اطراف کاخ سفید به پناهگاه مخصوص برده شدند. ساعتی پس از نیمه‌شب یکشنبه چراغ‌های کاخ سفید خاموش شد.

مینیاپولیس

در مینیاپولیس، شهری که جورج فلوید در آن به قتل رسید و در یک هفته گذشته کانون اصلی اعتراضات بوده است، با وجود قانون منع رفت‌وآمد، مردم در محل قتل فلوید جمع شدند. این محل، حالا آکنده از گل و شمع، به مکانی برای یادبود فلوید تبدیل شده است. شب قبل، پس از ساعت منع رفت‌وآمد، پلیس تلاش کرد مردم را از این محل متفرق کند.

محل قتل جورج فلوید

در شهرهای مینیاپولیس و سنت پال تجمعات با حضور هزاران نفر در طول هفته گذشته ادامه داشته است. در برخی مناطق بسیاری از فروشگاه‌ها به آتش کشیده یا غارت شد.

نیویورک

در نیویورک مردم معترض برای ساعتی موفق شدند پل منهتن را ببندند. شهر بار دیگر شاهد درگیری پلیس و معترضان بود. مردم به سمت نیروهای پلیس آشغال پرتاب می‌کردند و پلیس با باتوم در صدد متفرق کردن مردم بود. پیارا دی براسیو دختر 25ساله شهردار نیویورک نیز در بین بازداشت‌شدگان تجمعات آخر هفته بود. البته گویا دی براسیو آزاد شده است.

اعتراضات در نیویورک

بنا بر گزارش‌ها، فروشگاه‌های بزرگ جنوب منهتن غارت شده‌اند. پلیس نیویورک به دلیل رفتار خشن با معترضان در چند روز گذشته به شدت هدف انتقاد قرار گرفته است. در ساعات اولیه اعتراضات مردم در میادین مختلف زانو زدند و به یاد جورج فلوید برای دقایقی سکوت کردند. بر اساس ویدئوهایی که از ساعات اولیه تجمعات روز یکشنبه نیویورک منتشر شده است، تعدادی از نیروهای پلیس نیز به معترضان پیوسته‌اند.

در دنور پلیس به وسیله گاز اشک‌آور با معترضان برخورد کرده است. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که یک روزنامه‌نگار در این شهر آسیب دیده است.

لس‌آنجلس

در شهر لس‌آنجلس، دومین شهر بزرگ آمریکا، از ساعت 6 عصر تا 6 صبح مقررات منع رفت‌و‌آمد برقرار است، اما با وجود این، تجمعات در جنوب کالیفرنیا گسترده‌تر شده است. در این شهر شعار اصلی معترضان «BLACK LIVES MATTER» است که اشاره به رفتار خشونت‌بار پلیس با سیاهپوستان و درخواست اجرای عدالت دارد.

اعتراضات در لس آنجلس

حضور روزنامه‌نگاران در تجمعات و پوشش رسانه‌ای 24ساعته از تحولات آمریکا همچنان ادامه دارد.

با وجود شدت گرفتن اعتراضات و گسترش آن، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا طی چند روز گذشته سخنرانی‌ای نداشته و تنها در قالب چند توییت نظراتش را بیان کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها