محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

مشکلات مشترک در تمام دوره‌های آموزش و پرورش

وزیر آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: اینکه به فردی پس از پایان دوره دوازده‌ساله و خروج از نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان کسی که می‌تواند وارد دانشگاه شود نگریسته می‌شود و انتظار وجود مهارتی دیگر از او وجود ندارد، دیدگاه خوبی نیست و باید این دیدگاه اصلاح شود.

مشکلات مشترک در تمام دوره‌های آموزش و پرورش
کد خبر: 409016
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۳ ۰۷:۵۲:۰۱

اعتمادآنلاین| محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع اعضای اتاق فکر بهره وری آموزش‌وپرورش، با اشاره به اینکه مهمترین چالش کشورها، چالش حکمرانی خوب است، اظهار کرد: وحدت تئوریک و برآیند تجربی، می‌گوید اختلال در کار آیی نهادها، محصول اختلال در یادگیری‌ها است و این موضوع باعث ناکارآمدی جامعه می‌شود. بنابراین اگر بپذیریم یادگیری نقطه اصلی کارآمدی نهادها است پس همه مسائل را باید از طریق آموزش‌وپرورش پیگیری کنیم.

وزیر آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه چه قبل و بعد از انقلاب جریان یادگیری موفق به رفع مشکلات نبوده است، اظهار کرد: اینکه به فردی پس از پایان دوره دوازده‌ساله و خروج از نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان کسی که می‌تواند وارد دانشگاه شود نگریسته می‌شود و انتظار وجود مهارتی دیگر از او وجود ندارد، دیدگاه خوبی نیست و باید این دیدگاه اصلاح شود.

حاجی‌میرزایی با اشاره به‌ضرورت بررسی مسائل در سطوح مختلف گفت: سیاست‌های بهره‌وری در طی70سال گذشته نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد و قادر به حل مسائل نبوده لذا بسیاری از مسائل و مشکلات هنوز بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده است.

وی اضافه کرد: اینکه برای افزایش بهره‌وری از کجا باید شروع کرد، آیا ارائه آموزش‌ها برای مدیران مؤثر است، اینکه بهره‌وری را چگونه می‌توان مؤثر کرد مسائلی است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ارائه گزارش‌های ارائه ‌شده توسط دستگاه‌های مختلف در کشور خاطرنشان کرد: اگر هدف در هیچ سطحی موضوعیت نداشته باشد قطعاً محقق نخواهد شد لذا مشاهده می‌کنیم بیش از 95درصد گزارش‌های تهیه ‌شده در دستگاه‌های مختلف، مربوطه به اقدامات انجام ‌شده است و ارائه‌دهندگان گزارش‌ها، تصورشان این است که بهترین اقدام را انجام دادند و فکر می‌کنند اقدامشان کاملاً درست است در صورتی ممکن است اشتباه داشته و حتی لازم باشد برای هدر دادن منابع بازخواست شوند.

وی یکپارچه کردن سامانه‌های آموزش ‌و پرورش را یکی از گام‌ها در جهت افزایش بهره‌وری برشمرد و افزود: یکی از نکات مهم این است که در ماه‌های اخیر ما به میل خودمان وارد محیط آموزش‌های الکترونیکی نشدیم بلکه شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس ما را به این سمت هدایت کرد، اما شرایط عالی برای ورود به آموزش‌های مجازی ایجاد شد و فرصت طلایی برای افزایش بهره‌وری و انتخاب پیش روی ما قرارگرفته است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها صورت گرفته 12 مشکل مشترک در همه ادوار وجود داشته است که به‌واسطه تلاش‌های انجام‌شده تنها دو مورد حل ‌و فصل شده است و مابقی مشکلات همچنان در مسیر تعلیم و تربیت وجود دارد.

وی تصریح کرد: آمادگی ما برای ورود بهتر به زیست‌بوم جدید بسیار مهم است شاید شرایط کرونایی همچنان ادامه یابد لذا باید آمادگی‌های لازم را در ارائه آموزش‌ها در فضای مجازی داشته باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به مقاومت‌ها در برابر تغییرات، افزود: از اتفاقات مثبت شیوع کرونا این بود که کرونا روابط سخت و غیرقابل تغییر را تغییر داد و این فرصت خوبی است تا ایده‌های خود در حوزه آموزش‌های الکترونیکی را محقق سازیم.

وی ادامه داد: به‌عنوان متولی مدارس باید بدانیم در شرایط جدید چه اتفاقاتی در مدارس افتاده است بنابراین برای تحقق این مهم، شبکه آموزشی دانش آموزان( شاد) را به وجود آوردیم.

عضو کابینه تدبیر و امید با تأکید بر ضرورت مدیریت دانش گفت: شبکه شاد هزینه‌های اطلاع‌یابی از شرایط مدارس در مناطق مختلف کشور را کاهش داده است لذا بدون اعزام امور به مناطق، با آنها ارتباط برقرار است.

وی ظرفیت رسانه‌ای شاد را فوق‌العاده دانست و افزود: حفاظت و مراقبت از این دستاورد بسیار مهم است.

حاجی‌میرزایی الگوسازی را یکی دیگر از راه‌های افزایش بهره‌وری برشمرد و افزود: هرچند در انجام برنامه‌ها و افزایش بهره‌وری، پول و قدرت اجرایی لازم است اما مهم‌تر از این موارد وجود ایده‌های نو و عملیاتی است لذا آماده دریافت هرگونه راه‌حل مؤثر در خصوص افزایش بهره‌وری هستم.

در ادامه این نشست عبدالرسول عمادی مشاور وزیر و دبیر بهره‌وری آموزش‌وپرورش با ارائه گزارشی از جلسات گفت: در سلسه نشست‌های مرتبط با این جلسات 28 راه‌حل برای مشکلات آموزش و پرورش در این حوزه پیشنهاد شده که بیشتر این مباحث مرتبط با بحث بهره وری بوده است.

وی ضرورت استفاده از ابزارها و فناوری‌های نوین و انجام بهره وری را مهم دانست و گفت: ارائه دوره‌های آموزشی به معلمان برای استفاده از ابزارها و فناوری‌های نوین و انجام بهره وری بسیار ضروری است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها