کد خبر: 409051
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۳ ۰۹:۱۴:۲۲
| |

از نظر رییس سازمان برنامه و بودجه:

کشور امسال باید چند میلیون صرفه‌جویی کند؟

رییس سازمان برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از ضرورت صرفه‌جویی 22 هزار میلیارد تومانی در سال جاری خبر داد.

کشور امسال باید چند میلیون صرفه‌جویی کند؟
کد خبر: 409051
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۳ ۰۹:۱۴:۲۲

اعتمادآنلاین| محمدباقر نوبخت در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره‌ی عملکرد بودجه اظهار کرد: طبق قانونی که در سال 1392 در مجلس تصویب شد زمانی که ما کار را شروع کردیم منابع عمومی کشور 210 هزار میلیارد تومان بود که در سال 1398 به 448 هزار میلیارد تومان یعنی حدود دو برابر افزایش پیدا کرد، اما اعتبار عمرانی از 22 هزار میلیارد تومان به 60 هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر رسید.

وی ادامه داد: ما یا نفت می‌فروشیم که از آن به عنوان واگذاری دارایی سرمایه‌ای یاد می‌شود و یا اوراق می‌فروشیم که واگذاری دارایی مالی است.

در سال گذشته 12 درصد سهم نفت و سایر دارایی‌های سرمایه‌ای از کل درآمد بود و واگذاری دارایی‌های مالی که عمدتا اوراق مالی، سهام و صندوق است 38 درصد بود هنوز عمده منابع ما درآمدهای ما که ناشی از مالیات و گمرک است.

با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کردند دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو نهادی که باید سیاست‌های مقام معظم رهبری را دنبال کنند باید سهم مالیات را در منابع افزایش و سهم نفت را تقلیل دهند. در همین راستا مالیات از 27.6 درصد در سال 1396 به 32 درصد رسید و البته هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم و سهم نفت هم در بودجه تقلیل پیدا کرد، مصارف هم از 448 هزار به 441 هزار میلیارد تومان رسید و 7000 میلیارد تومان از مصوبه بودجه را به جهت عدم تحقق منابع نتوانستیم پرداخت کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها