سیدحسین موسویان، استاد ایرانی دانشگاه پرینستون:

سیاست تحریم، نشانه ضعف و زبونی آمریکاست

وبینار بین‌المللی «اتحاد علیه جنگ و تحریم» به ابتکار صلح‌جویان آمریکایی، با حضور 1000 نفر از سراسر جهان و با سخنرانی «مدهد عباس» از مدیران ارشد بهداشت فلسطین، «محمد صالح مرشد» از اتحادیه آکادمیک اعراب و اهل یمن، «کارلوس مارتینز» معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا، «کی پارک» استاد دانشگاه هاروارد و اهل کره شمالی و «سید حسین موسویان» استاد ایرانی دانشگاه پرینستون برگزار شد

سیاست تحریم، نشانه ضعف و زبونی آمریکاست
کد خبر: 409132
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۳ ۱۲:۲۷:۱۷

اعتمادآنلاین| وبینار بین‌المللی «اتحاد علیه جنگ و تحریم» به ابتکار صلح‌جویان آمریکایی، با حضور 1000 نفر از سراسر جهان و با سخنرانی «مدهد عباس» از مدیران ارشد بهداشت فلسطین، «محمد صالح مرشد» از اتحادیه آکادمیک اعراب و اهل یمن، «کارلوس مارتینز» معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا، «کی پارک» استاد دانشگاه هاروارد و اهل کره شمالی و «سید حسین موسویان» استاد ایرانی دانشگاه پرینستون برگزار شد.

در این نشست، «مارگرت کیمبرلی» از مدیران «گروه اتحاد ملی علیه جنگ و تحریم» گفت: آمریکا بزرگترین ارتش دنیا را دارد، 800 پایگاه نظامی در دنیا دارد در حالی که سالی 1000 نفر در آمریکا توسط پلیس کشته می‌شوند. تحریم‌های آمریکا علیه دیگران بی‌عدالتی است و بی‌عدالتی آمریکا در خارج مساوی است با بی‌عدالتی در داخل آمریکا.

وی با بیان اینکه شهروندان آمریکا به عنوان امپراطور دنیا وظیفه دارند جلوی ظلم و بی‌عدالتی آمریکا در نقاط دیگر جهان را بگیرند، اظهار داشت: اخیرا ایران و ونزوئلا در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستادند و پنج تانکر نفتی ایران به ونزوئلا رفت. همه کشورها باید از این مثال درس گرفته و در مقابل زورگویی آمریکا بایستند.

ایران در تاریخ معاصرتحت بیشترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است

سید حسین موسویان هم در این نشست، با تاکید بر اینکه ایران 40 سال است که با تحریم‌های آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: تعداد تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیش از تمام کشورها است بنابراین ایران تحت بیشترین تحریم‌های آمریکا در تاریخ معاصر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در دوران هشت سال تجاوز صدام به ایران، من در کشورم بودم. رنشان کرد: فقط یک مثال بزنم تا از عمق جنایات آمریکا مطلع شوید. صدام سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد. طبق گزارش کنگره آمریکا و سازمان سیا، آمریکا مواد و تکنولوژی در اختیار صدام قرار داد. حدود 100 هزار ایرانی کشته یا زخمی شدند. اما ایرانی‌ها دارو برای درمان قربانیان شیمیایی نداشتند آن‌هم به خاطر تحریم‌های آمریکا. حتی بیماران را نمی‌توانستند برای درمان به خارج بفرستند.

هدف ترامپ از تحریم‌ها تغییر رژیم است

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در دوره ترامپ، گسترده‌ترین و بدترین تحریم‌های تاریخ 40 سال گذشته علیه ایران اعمال شده است. لذا تحریم‌ها در دوره ترامپ با تحریم‌های گذشته متفاوت است.

موسویان در تشریح تفاوت‌های تحریم‌های دوران ترامپ علیه ایران با دوره‌های پیشین ابراز داشت: در دوران بحران جهانی کرونا هستیم و دولت و ملت ایران به خاطر تحریم‌ها، قادر به تامین دارو و تجهیزات برای بیماران کرونایی نیستند. در این میان دولت ترامپ با گسترده‌ترین تحریم‌ها و با هدف تغییر رژیم، اقدام به مجازات مردم ایران کرده تا مردم را به شورش و ناآرامی علیه حکومت بکشاند.

آمریکا ایران را به خاطر اجرای قطعنامه سازمان ملل مجازات کرد

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا با اشاره به سیاست فشار حداکثری بیان کرد: سیاست فشار حداکثری ترامپ زمانی آغاز شد که ایران و قدرت‌های جهانی برای حل بحران هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی موفق شدند، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه آن را تصویب کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تصویب کرد و ایران هم کامل به تعهدات برجامی خود عمل کرد. یعنی آمریکا، ایران را به خاطر اجرای توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل، مجازات کرد.

موسویان با بیان اینکه اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل، برای تمام کشورهای عضو، الزام‌آور است، یادآور شد: هر کشوری که بخواهد قطعنامه شورای امنیت در مورد برجام را اجراء کند، مورد تحریم و مجازات آمریکا قرار می‌گیرد. این اولین بار در تاریخ سازمان ملل است که کشورهای عضو در صورت اجرای قطعنامه سازمان ملل، تحریم و مجازات می‌شوند.

وی اضافه کرد: دولت ترامپ با تهدید تحریم خریداران نفت ایران، صادرات نفت ایران را تقریبا به صفر رسانده است. درآمد اصلی دولت ایران از نفت است که آمریکا آن را بسته و بنابراین دولت قادر به تامین نیازهای مردم و کشور نیست.

ایران در مهار بحران کرونا از آمریکا موفق‌تر عمل کرده است

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه بسیاری، اعمال تحریم‌های فرامرزی را نشانه قدرت آمریکا می‌دانند، عنوان کرد: من سیاست تحریم را نشانه ضعف آمریکا می‌دانم. یک ابرقدرت و امپراطور در صورتی واقعی و موفق است که بتواند بحران‌ها و اختلافات را از طریق دیپلماسی حل کند در حالی که آمریکا در دوران ابرقدرتی خود، به جنگ و تحریم متوسل شده که این نشانه ضعف و زبونی است و نه قدرت.

موسویان با اشاره به مداخلات نظامی آمریکا طی دو دهه اخیر گفت: آمریکا خالق بیشترین جنگ‌ها در چند دهه گذشته بوده است. تجاوز آمریکا به افغانستان و عراق و لیبی و یمن، از جمله جنایات جنگی است. در عین حال مردم ایران متحد و منسجم از استقلال و هویت و تمامیت ارضی کشورشان در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستاده‌اند.

وی اضافه کرد: مردم و مسئولان ایران با وجود همه تحریم‌ها، در مهار بحران کرونا از ابرقدرت آمریکا موفق‌تر عمل کردند. جمعیت آمریکا حدود چهار برابر ایران اما قربانیان کرونا در آمریکا حدود 10 برابر ایران است.

سفیر اسبق ایران در آلمان با بیان اینکه تنها راه‌حل آن است که آمریکا دست از زورگویی و تحمیل سیاست‌هایش بردارد، اظهار داشت: مردم آمریکا باید به کاخ سفید فشار بیاورند تا از نقض قوانین بین‌المللی دست بردارد. همچنین سایر کشورها و سایر قدرت‌های جهانی نیز با چندجانبه‌گرایی، باید مانع یکجانبه‌گرایی آمریکا شوند. مثال آن هم همکاری اخیر دو کشور ایران و ونزوئلا است که تجربه موفقی بود درحالی که اتحادیه اروپا چهار سال است با وجود ایجاد مکانیزم اینستکس، تسلیم تحریم‌های آمریکا شده است.

حتی بیمارستان‌ها و کودکان از جنایات اسراییل مصون نیستند

«پیپا یارتولوتی» از دیگر مدیران این گروه در این وبینار تصریح کرد: من به غزه رفتم و به خاطر حمایت از فلسطینی‌ها، توسط پلیس اسراییل دستگیر و به زندان افتادم منتهی اوج ظلم و بی‌رحمی اسراییل علیه فلسطینی‌ها را از نزدیک مشاهده کردم. ارتش اسراییل مردم غیر مسلح فلسطین را می‌کشد و رحم ندارد.

«مدهد عباس» از مدیران ارشد بهداشت فلسطین هم خاطرنشان کرد: وقتی در غزه رییس بیمارستان بودم، کودکی را دیدم که با گلوله‌های نظامیان اسراییل، بدنش دو نیمه شده بود و نیمی از آن را به بیمارستان آورده بودند. او به وسیله تسلیحات آمریکایی در دست اسراییلی‌ها کشته شده بود. چند دهه است که مردم فلسطین این وضع را دارند و نظامیان اسراییل آنها را می‌کشند.

وی با بیان اینکه ما آزادی، برق و آب نداریم و همه مصائب ما به خاطر حمایت آمریکا از اسراییل است، ابراز داشت: من 6 سال است حقوق نگرفته‌ام. 80 درصد مردم غزه با کمک‌های غذایی و مالی زنده‌اند. محاصره مردم فلسطین را ختم کنید. دو میلیون فلسطینی در غزه محاصره هستند که در حقیقت در بزرگ‌ترین زندان جهان، زندانی هستند.

مدهد عباس ادامه داد: پهبادهای آمریکایی هر روز بالا سرما هستند و هر لحظه منتظر مرگ هستیم. حتی بیمارستان‌ها و کودکان از جنایات اسراییل مصون نیستند. از مردم جهان می‌خواهیم کمک کنید و ما را نجات دهید.

عربستان به دنبال نابودی یمن و یمنی‌هاست

«محمد صالح مرشد» از یمن نیز در این وبینار بیان کرد: تجاوز عربستان به یمن با حمایت آمریکا عواقب فاجعه‌بار داشته است. عربستان به دنبال نابودی یمن و یمنی‌هاست. عربستان مرگ، بیماری و گرسنگی را برای یمن به ارمغان آورده است. 200 هزار یمنی قربانی تجاوز سعودی شده‌اند.

وی با بیان اینکه ما قادریم مشکلات یمن را حل کنیم اگر سعودی دست از مداخله و تجاوز بردارد، یادآور شد: جنگنده‌های اف 16، اف 18 و اف 32 آمریکا هر روز مردم یمن را می‌کشند. آمریکا موشک‌های بالستیک به عربستان داده تا علیه یمن استفاده کند. عربستان مادر مشکلات و مصیبت‌های ماست. عربستان خودش هیچ چیز نیست، در حقیقت حمایت آمریکا پشتوانه تجاوز عربستان است.

محمد صالح مرشد افزود: آمریکا باعث و بانی بحران یمن و بدترین فاجعه انسانی بشر است. جنگ ظالمانه‌ای به ما تحمیل شده که عربستان بدون حمایت آمریکا قادر به این جنایت نبود. عربستان نفت خود را خرج نابودی یمن می‌کند.

آمریکا از ابزار تحریم به عنوان ابزار زورگویی استفاده می‌کند

«کی پارک» استاد بهداشت و سلامت در دانشگاه هاروارد و اهل کره شمالی هم در این وبینار عنوان کرد: تحریم‌های آمریکا کشنده و نابودکننده است. من شهروند آمریکا هستم و وابسته به دولت کره شمالی هم نیستم.

وی با بیان اینکه تحقیقات ما نشان می‌دهد چهار هزار کودک در کره شمالی به خاطر تحریم آمریکا کشته شده‌اند، گفت: تحریم‌ها مانع موفقیت پزشکان کره شمالی در انجام وظایف پزشکی است. به خاطر تحریم مالی و بانکی، هیچ نقل و انتقال مالی برای تامین نیازهای پزشکی مقدور نیست. تحریم‌ها تاثیرات وحشتناک بر زنان داشته است.

استاد بهداشت و سلامت در دانشگاه هاروارد با بیان اینکه تحریم‌ها مانع شده کره شمالی 500 هزار بشکه نفت در یکسال وارد کند در حالی که استرالیا با جمعیت مشابه روزانه 500 هزار وارد می‌کند، اظهار داشت: بیشتر کشاورزان در کره شمالی، زنان هستند. صنعت غذایی و کشاورزی کره شمالی به خاطر تحریم‌ها فلج شده است. حتی سازمان ملل هم مجبور است از راه‌های سایه برای هزینه خود استفاده کند. آمریکا تحریم را به عنوان ابزار زورگویی استفاده می‌کند.

ورود بنزین ایران، اقتصاد ونزوئلا را به گردش درآورد

«کارلوس رون‌مارتینز» معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا هم در این وبینار تصریح کرد: مردم ونزوئلا به خاطر تحریم‌های آمریکا، از حقوق اولیه انسانی غذا و دارو، محروم شده‌اند. ورود نفتکش‌های ایران به ونزوئلا در امر کمک به مردم بسیار مهم بود. ونزوئلا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است که به خاطر تحریم‌های آمریکا، دچار این گرفتاری‌ها شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا بخش مهمی از منابع نفتی و پالایشگاهی را در اختیار اپوزیسیون قرار داده است، خاطرنشان کرد: دو ‌کشور ایران و ونزوئلا تصمیم گرفتند در مقابل رژیم‌ تحریم‌های جنایتکارانه آمریکا بایستند. ورود بنزین ایران نه تنها به مردم کمک کرد، بلکه اقتصاد ونزوئلا را به گردش درآورد و امکان تولید مجدد نفت را فراهم کرد. نفتکش‌های ایران، کودتای آمریکا در ونزوئلا را عقیم گذاشت. ایران به ما کمک کرد و ما هم تسلیم زورگویی آمریکا نخواهیم شد.

ملت‌های تحت تحریم آمریکا، نمی‌توانند نفس بکشند

«لیلا زند» ایرانی ساکن ‌آمریکا هم در این نشست ابراز داشت: آخرین جمله جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی که پلیس کشته شد، این بود: «نمی‌توانم نفس بکشم.» در حقیقت تحریم‌های آمریکا همین بلا را بر سر ملت‌ها آورده است چون ملت‌های تحت تحریم آمریکا، نمی‌توانند نفس بکشند. آخرین جمله جورج فلوید، درد همه ملت‌های تحت تحریم است.

در پایان این گفت‌وگو، «فلاندرز» مدیر گروه اتحاد علیه تحریم عنوان کرد: شورش اخیر مردم آمریکا علیه نژادپرستی سراسر آمریکا را گرفته است. جورج فلوید قربانی خشونت پلیس آمریکا گفت «نمی‌توانم‌ نفس بکشم.» اکنون صدها میلیون مردم در سراسر دنیا به خاطر تحریم‌های آمریکا، نمی‌توانند نفس بکشند. مردم آمریکا باید متحد شوند و علیه این ظلم قیام کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها