کد خبر: 409232
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۴ ۰۷:۱۵:۰۰
| |

خطبه و خاطره تاریخی آیت‌الله هاشمی درباره جانشینی امام خمینی(ره)

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران به تاریخ جمعه 19 خرداد 1368 خطبه‌ای خواندند و خاطره‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای گفتند که مورد تایید نظر امام برای جانشینی بود.

خطبه و خاطره تاریخی آیت‌الله هاشمی درباره جانشینی امام خمینی(ره)
کد خبر: 409232
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۴ ۰۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در مورد برادر عزیز و بزرگوار جدیدمان، ما در مسئله قائم‌مقام رهبری که آن موقع با امام بحث داشتیم، عقل ما نمی‌کشید و نمی‌توانستیم آن تصمیم امام را تحمّل کنیم.

به‌طور مکرر رفتیم و با ایشان بحث کردیم. در یک جلسه سران سه قوّه بودند، آیت‌الله اردبیلی بودند، بنده بودم، آقای نخست‌وزیر بودند، حاج احمد آقا و رهبر فعلی‌مان هم بودند. بحث شد، حرف ما با امام این بود که اگر این قضیه اتّفاق بیفتد - ما بعداً با این قانون اساسی مشکل داریم و ممکن است - خلاء رهبری پیش بیاید. ایشان فرمودند: خلاء رهبری پیش نمی‌آید، شما آدم دارید. گفتیم چه کسی؟ ایشان گفتند همین آقای خامنه‌ای.

این موضوع مربوط به چند ماه قبل است. شاید در بحث مسائل بیت ایشان بود، آن موقعی که صحبت محاکمه آن باند و این‌ها بود، آن موقع ایشان در این صدد بودند که مسئله رهبری را حل کنند، این بحثهای ما شاید متعلّق به آن زمان باشد.

بعد از آن جلسه، خود آقای خامنه‌ای از ما خواستند که ما این را نگوئیم. ایشان اصرار کردند و گفتند من خواهش می‌کنم که این مسئله را در بیرون مطرح نکنید، چون به من مربوط می‌شود و ما هم حفاظت کردیم و هیچ کجا نقل نکردیم و این قضیه گذشت.

این اواخر، دوباره بحث شد، یک روز من به‌طور خصوصی خدمت حضرت امام رفتم - یک مقدار روی من بازتر بود که بحثها را یک مقدار بی‌پرده‌تر در مورد قائم‌مقام رهبری و مشکلاتی که پیدا می‌شود - انجام دهم. باز ایشان صریح به من گفتند که شما در بن بست نخواهید بود و چنین فردی در بین شما هست. چرا خودتان نمی‌دانید؟

این هم آنجا اتّفاق افتاد. آن تکّه‌ای هم که از حاج احمد آقا نقل کردند که وقتی ایشان (آیت‌الله خامنه‌ای) در سفر کره بودند و آنجا دیده شد - از تلویزیون امام می‌دیدند و از آن منظره‌ای که ایشان در کره با آن مردم و با سخنرانیها و مذاکراتشان داشتند، برایشان جاذب بود و گفته بودند که الحق ایشان شایستگی رهبری را دارد.

این جمله را سه بار ما شنیدیم. تعبیر کلمه برادر که ایشان مدّتها پیش در یک مناسبتی این را فرمودند، بی‌معنا نبود؛ که یک دفعه ایشان در نامه‌ای بنویسند "برادر" - یک مجموعه‌ای از این قبیل چیزها که در ذهن ما آمد، برای ما تائید می‌کرد که حداقل به‌عنوان یک مصداق، امام ایشان را شایسته این کار می‌دانستند، این به ما در رسیدن به مصداق خیلی کمک کرد.

منبع: خاطرات آیت‌الله هاشمی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها