کد خبر: 409321
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۴ ۱۰:۴۱:۴۴
| |

اعتراضات جهانی به قتل جورج فلوید و تبعیض نژادی

تصاویر منتشر شده از افسر پلیس سفید پوستی که زانوی خود را بر گردن جورج فلوید، شهروند آمریکایی-آفریقایی می‌فشرد و همین امر باعث مرگ وی شد، موجی از اعتراضات را از آمستردام گرفته تا نایروبی در سراسر جهان به راه انداخته است.

اعتراضات جهانی به قتل جورج فلوید و تبعیض نژادی
کد خبر: 409321
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۴ ۱۰:۴۱:۴۴

اعتمادآنلاین| به دنبال درگرفتن درگیری‌های خشونت‌آمیز میان معترضان و مقامات در آمریکا، هزاران تن از فعالان ضد خشونت پلیس در حمایت از جنبش "جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد" در شهرهای مختلف اروپایی و آفریقایی گردهم آمدند.

معترضان صلح‌جو بر پیگیری اتهامات سوءاستفاده از زندانیان سیاه‌پوست توسط زندان‌بانانشان، نابرابری اجتماعی و اقتصادی، و نژادپرستی نظام‌مند به جا مانده از گذشته‌های استعماری هلند، بریتانیا و فرانسه تاکید کرده‌اند.

جنیفر تاش، بنیان‌گذار "تورهای میراث سیاه آمستردام" به جمعی از مردم در آمستردام گفت: اگر می‌خواهید باور کنید که ما در هلند مشکلی با نژاد نداریم، اینجا نمانید و به خانه‌هایتان بازگردید.

تاش و برخی دیگر مرگ فلوید را با رفتار صورت گرفته با برده‌ها در قرن‌های گذشته مقاسیه کردند. آنها گفتند: ما این تصویر را خیلی قبل دیده بودیم، تصویری که در آن آزاردهندگان و برده‌داران سفید پوست برده‌ها را به غل و زنجیر در آورده و آنها را با آهن، داغ می‌کردند.

در لندن، یک معترض پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود "بریتانیا بی‌گناه نیست" در حالی که در برلین حدود 2000 تن در مقابل سفارت آمریکا دست به اعتراض زدند و دو تن از فوتبالیست‌های بوندس‌لیگا نیز تی‌شرت‌هایی به تن داشتند که روی آن نوشته شده بود "عدالت برای جورج فلوید".

پیام مشابهی نیز از سوی رئیس یک سازمان غیردولتی ضد نژادپرستی مطرح شد که یک راهپیمایی کوچک را در مقابل سفارت آمریکا در پاریس سازماندهی کرد.

فعالان فرانسوی همچنین می‌گویند که در بحبوحه تعطیلات سراسری به خاطر شیوع ویروس کرونا موارد متعددی از خشونت پلیس در مناطق فقیرنشین که ساکنان آن عمدتا اهل آفریقا هستند، وجود داشته است.

اما در استانبول چند دقیقه پس از آغاز اعتراضات نسبت به مرگ فلوید، بیش از 50 تن از معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند. در این رویداد دست‌کم پنج تن بازداشت شدند و دیگر معترضان نیروی پلیس مرگبار و ممنوعیت اعتراضات در ترکیه را محکوم کردند.

در نایروبی، معترضان در مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "جان سیاه‌ پوستان اهمیت دارد" و "کشتارهای غیرقانونی را متوقف کنید".

آنها تاکید داشتند که خشونت علیه سیاه پوستان بین‌المللی است و برای این اظهارات خود به کشتار زندانیان در کنیا اشاره کردند.

آنها گفتند: در کنیا، سیستمی که به پلیس اجازه اعمال خشونت می‌دهد بر مبنای طبقه قرار دارد. در آمریکا این سیستم بر مبنای نژاد و طبقه است.

اعتراضاتی نیز طی روزهای آتی در گامبیا، انگلیس، اسپانیا و پرتغال برنامه‌ریزی شده است.

در اسپانیا، معترضان درگذشت فلوید و تمامی افرادی که به دست نژادپرستی نظام‌مند در خیایان‌ها کشته شده‌اند، گرامی خواهند داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها