اشرف غنی:

حملات تروریستی به مساجد، تکایا، بیمارستان‌ها و غیرنظامیان جنایت جنگی است

رئیس‌ جمهوری افغانستان در مراسم ختم محمد ایاز نیازی، امام و خطیب مسجد جامع وزیر محمد اکبرخان شرکت کرد.

حملات تروریستی به مساجد، تکایا، بیمارستان‌ها و غیرنظامیان جنایت جنگی است
کد خبر: 409430
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۴ ۱۵:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان صبح امروز (چهارشنبه) طی مراسمی به پیکر دکتر محمد ایاز نیازی، امام و خطیب مسجد جامع وزیر محمد اکبرخان کابل که روز گذشته در حمله تروریستی به این مسجد کشته شد، ادای احترام کرد.

رئیس ‌جمهوری افغانستان در بیمارستان شهید محمد داوودخان گفت: امروز تمام علمای کرام، جامعه آکادمیک افغانستان به ویژه کابل و نمازگزاران مسجد وزیر محمد اکبرخان که سال‌ها شاگردان و مقتدیان مولوی نیازی بوده‌اند، سوگوار و در غم و اندوه مشترک قرار دارند.

غنی ایاز نیازی را یکی از علمای روشنگر و مبلغین مشهور کشور خواند و گفت: وی در اثر حمله شوم کسانی که نه از احکام دین مبین اسلام آگاهی دارند و نه عرف و دستور جامعه و حقوق افراد را می‌دانند، به شهادت رسید.

رئیس جمهوری افغانستان یکبار دیگر به خانواده و دوستان شهید مولوی نیازی و جامعه آکادمیک این کشور تسلیت گفت و افزود: امروز تاکید اساسی ما روی صلح و دور کردن خشونت به صورت بنیادی است.

وی خطاب به طالبان گفت: آتش بس را در زمان عید سعید فطر که موجب خشنودی مردم شد، ادامه داده و خود را از حرکات افراطی جدا سازید، تا به زودی مذاکرات صلح آغار شود.

غنی از علمای این کشور خواست تا در یک صف واحد برای تامین صلح و ثبات در افغانستان تلاش کنند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای انفجار در مسجد وزیرمحمد اکبرخان را محکوم و تاکید کرد: "حملات تروریستی بر مساجد، تکایا، بیمارستان‌ها و غیرنظامیان جنایت جنگی است".

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد محمد ایاز نیازی خطیب مسجد جامع وزیر اکبر خان شهر کابل که در انفجاری زخمی شده بود٬ در بیمارستان جان خود را از دست داد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان شامگاه سه‌شنبه در حساب توییتر خود اعلام کرد: "‌با تاسف مولوی صاحب محمد ایاز نیازی که در انفجار عصر مجروح شده بود، دقایقی پیش به شهادت رسید".

وی افزود: "حادثه امروز ادامه جنایات تروریست‌ها علیه علما، اماکن مقدس و عبادت‌خانه‌ها است. حمله به نمازگزاران و علما عمل نابخشودنی و تاکید بر تقابل رویکردهای دینی و ارزش‌های اسلامی است".

از سوی دیگر٬ منابعی در وزارت حج‌ و اوقاف افغانستان نیز تایید کردند که محمد ایاز نیازی خطیب مسجد جامع وزیر اکبر خان شهر کابل بر اثر شدت جراحات جان باخته است.

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

گفتنی است شهر کابل اخیرا شاهد انفجارها و حملات انتحاری بوده است. چند روز پیش بر اثر انفجار بمب جاسازی شده در نزدیکی بیمارستان (یسرا) در چهار راه «لب جر خیرخانه» شهر کابل شماری از غیرنظامیان زخمی شدند. همچنین انفجار یک بمب مغناطیسی کار گذاشته شده در بدنه مینی‌بوس حامل کارکنان شبکه تلویزیونی خورشید در منطقه چهارم شهر کابل موجب کشته شدن یک خبرنگار و یک پرسنل فنی این شبکه شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها