عضویت وزیر ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال را لغو کنید

فدراسیون فوتبال با حذف عضویت وزیر ورزش و جوانان از اساسنامه در دست اصلاح خود، بهانه‌ای به دست فیفا ندهد که فدراسیون به سمت تشکیل کمیته عادی‌سازی برود.

عضویت وزیر ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال را لغو کنید
کد خبر: 409550
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۵ ۱۰:۱۳:۱۷

اعتمادآنلاین| هفته گذشته نامه فیفا در خصوص اساسنامهِ در دست اصلاح فدراسیون فوتبال به فدراسیون ارسال شد. در نامه فیفا ایرادهای مطرح شده نسبت به اساسنامه، عدم تطبیق آن ذیل ماده‌های 14 و 15 اساسنامه فیفاست. با این حال آنچه فیفا روی آن انگشت گذاشته و تأکید کرده است، به بحث عضویت وزیر ورزش و جوانان در مجمع ارتباط دارد؛ موضوعی که به صراحت در نامه فیفا اشاره شده است.

شکل فعالیت فدراسیون فوتبال مسئله‌ای بوده که در نامه فیفا به آن پرداخته نشده، اما برای فیفا سؤال ایجاد کرده است. اینکه چرا فدراسیون قرار است در اساسنامه جدید نهاد عمومی غیر دولتی محسوب شود که با مکتوب نشدن این ایراد، به نظر نمی‌رسد آنچنان دردسرساز باشد، اگر چه این احتمال وجود دارد که در آینده چنین اتفاقی رخ دهد.

با این حال فیفا بارها اعلام کرده به قوانین داخلی کشورهای احترام می‌گذارد و طبق قوانین داخلی ایران هم، تمام فدراسیون‌های ورزشی، نهاد عمومی غیر دولتی هستند. این قانون شامل فدراسیون فوتبال هم می‌شود و به همین جهت بعید است که فیفا مشکلی در این راه ایجاد کند. از جهتی فدراسیون فوتبال و مجموعه ورزش کشور هم به هیچ وجه تمایلی به از دست دادن این بند ندارند و در این خصوص در مذاکرات با فیفا به دنبال حل این مسئله هستند و به نظر می‌رسد در این باره کوتاه نمی‌آیند.

آنچه می‌تواند در این مسیر، چالش ایجاد کند، به موضوع عضویت وزیر ورزش و جوانان در مجمع فدراسیون فوتبال باز می‌گردد. طبق آنچه اعلام شده اعضای 75 نفری مجمع در اساسنامه جدید افزایش پیدا خواهد کرد و گویا تعداد آنها به 90 نفر رسیده، از همین‌رو حضور وزیر ورزش به عنوان یک شخص با جایگاه حقوقی تأثیر چندانی در مجمع و به خصوص انتخابات ندارد و یک رأی در 90 رأی، نمی‌تواند تأثیر چندانی بگذارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود فدراسیون فوتبال با حذف عضویت وزیر ورزش و جوانان از اساسنامه در دست اصلاح خود، بهانه‌ای به دست فیفا ندهد که فدراسیون به سمت تشکیل کمیته عادی‌سازی برود. در این صورت مهمترین چالش پیش‌روی فوتبال برداشته خواهد شد.

در عین حال صحبت‌هایی مبنی بر تعلیق فوتبال ایران مطرح می‌شود که در حال حاضر چنین کاری، موضوعیت ندارد. اگر اساسنامه به هر دلیلی از سوی فیفا پذیرفته نشود، «کمیته‌ عادی‌سازی» از سوی فیفا ایجاد خواهد شد. در کمیته عادی‌سازی که در ساز و کار قبلی فیفا کمیته انتقالی نام داشت، با حذف اعضای هیئت رئیسه حاکم و حفظ دبیرکل، سه نفر با انتخاب فیفا که معتمد فدراسیون جهانی باشند و سه نفر با انتخاب فدراسیون فوتبال که باید خارج از دایره نفرات فعلی هیئت رئیسه هستند، کار را در دست می‌گیرند. در مجموع 6 نفر انتخاب شده و پیگیر اصلاح و تأیید اساسنامه و برگزاری انتخابات خواهند شد تا فدراسیون فوتبال رئیس خود را بشناسد. بنابراین اگر هم بنا بر تعلیق باشد، هیئت رئیسه کنونی تعلیق می‌شود و نه فوتبال ایران.

همه این موارد در صورتی است که فدراسیون همچنان روی مواضع قبلی خود پافشاری کند، اما راه ساده انجام اصلاحاتی خواهد بود که فیفا آنها را ایراد می‌داند. ممکن است با حذف وزیر ورزش و جوانان از میان اعضای مجمع و ارسال مجدد اساسنامه، فیفا بازهم ایرادهایی را وارد کند و بازهم اساسنامه را برگشت بزند، اما به نظر نمی‌رسد ایرادهای احتمالی مانند ایراد فعلی، چالش برانگیز باشد. در حال حاضر اگر حذف وزیر ورزش و جوانان صورت بگیرد، مسائل دیگر در مذاکرات بین فدراسیون فوتبال و فیفا قابل حل خواهد بود و به نوعی فدراسیون با حذف وزیر ورزش، اساسنامه را عادی‌سازی خواهد کرد تا درگیر کمیته عادی‌سازی نشود.

فدراسیون فوتبال فرصت دارد که تا پایان هفته (روز جمعه) پاسخ فیفا را بدهد و امید می‌رود با رفع موانع موجود و تایید اساسنامه، انتخابات این فدراسیون در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها