کد خبر: 409596
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۵ ۱۲:۰۵:۰۰
| |

محمد مهاجری:

مردم از امام حمایت کردند

امام خمینی (ره) به هیچ‌ عنوان به دنبال این نبودند که از خودشان کاریزمایی بسازند و اگر این کاریزما به وجود آمد به دلیل پشتیبانی ده‌ها میلیون مردم آن زمان بود.

مردم از امام حمایت کردند
کد خبر: 409596
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۵ ۱۲:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «محمد مهاجری»، فعال سیاسی اصولگرا، درباره شخصیت امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی (ره) به هیچ‌ عنوان به دنبال این نبودند که از خودشان کاریزمایی بسازند و اگر این کاریزما به وجود آمد به دلیل پشتیبانی ده‌ها میلیون مردم آن زمان بود. امام از همان ابتدای نهضت همه چیز را برمبنای منطق، خردورزی و عقلانیت قرار داده بودند.

این چهره اصولگرا در خصوص روش مبارزه امام (ره) با رژیم پهلوی تصریح کرد: به عنوان مثال در مقطعی ایشان فکر می‌کردند که باید با نصیحت کردن از طریق منبر، شاه را به راه راست هدایت کنند و همچنین مردم را به نسبت به جریان ناصحیحی که در دوران پهلوی در جریان بود، آشنا کنند. بنابراین امام اولیه‌ترین روشی که انتخاب کردند، روش تبلیغ از طریق اعلامیه، سخنرانی و منبر بود.

مهاجری با تاکید بر عقلانی بودن نهضت امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در حقیقت امام از طریق روش‌های مذکور مانیفست‌ها و روش‌های مبارزه‌ای که مدنظر داشتند را برای مردم توضیح دادند، لذا امام از ابتدای نهضت در فرآیندی کاملا عقلانی قدم گذاشتند.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: جملاتی از امام در پاریس و قبل از شروع انقلاب وجود دارد مبنی بر اینکه ایشان فرمودند روحانیون قصد حکومت کردن، ندارند اما به مرور زمان به دلیل اینکه انقلاب بسیار نوپا بود و کادرهای تربیت شده برای همه سِمت‌هایی که لازم داشتیم، وجود نداشت، دیدگاه خود را تغییر دادند.

مهاجری در توضیح چرایی حضور روحانیون در امور اجرایی ابراز کرد: از زمان شدت گرفتن انقلاب تا پیروزی آن کمتر از دو سال طول کشید و در این مدت به دلیل فشارهای زیادی که رژیم پهلوی بر روی جریان‌های انقلابی داشت، فرصت کادرسازی به وجود نیامده بود. بنابراین زمانی که انقلاب پیروز شد، با اینکه حضرت امام درنظر داشتند که روحانیون در مناصب حضور نداشته باشند اما عملا این اتفاق به نوعی تحمیل شد و بسیاری از چهره‌های روحانی که قبل از انقلاب اهل مبارزه بودند و برای پیروزی انقلاب تلاش کرده بودند به ناچار وارد فضای امور اجرایی شدند.

این چهره سیاسی اصولگرا در پایان یادآور شد: به عنوان مثال موردی که به یاد دارم این است که در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری که بنی‌صدر انتخاب شد، برخی به امام خمینی (ره) پیشنهاد کرده بودند مرحوم شهید بهشتی کاندیدای ریاست جمهوری شود اما حضرت امام با این پیشنهاد موافقت نکردند، لذا به نظر می‌رسد امام در ابتدا نقش روحانیت را در برای این امور در نظر نگرفته بودند اما بعدها در مقام عمل با معذوراتی روبرو شدند که به این کار رضایت دادند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها