گاردین:

2 فرزند مقام سابق امنیتی عربستان اولین قربانیان بن‌سلمان بودند

روزنامه گاردین انگلیس نوشت: دو فرزند سعد الجبری، نیروی امنیتی سابق سعودی که از مارس ناپدید شده‌اند اولین قربانیان عملیات پاکسازی محمد بن سلمان بعد از براندازی پسرعمویش و ولیعهد سابق یعنی محمد بن نایف بوده‌اند.

2 فرزند مقام سابق امنیتی عربستان اولین قربانیان بن‌سلمان بودند
کد خبر: 409636
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۵ ۱۴:۰۱:۴۷

اعتمادآنلاین| سعد الجبری 61 ساله یک چهره امنیتی بازنشسته است که دستیار و معاون نزدیک محمد بن نایف، ولیعهد مخلوع این کشور محسوب می‌شود که در سال 2017 برکنار و از مارس بازداشت شد.

این روزنامه می‌افزاید، خالد، پسر سعد الجبری فاش کرده که فاجعه خواهر و برادرش از یک روز پس از تعیین شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد آغاز شد زمانی که بن سلمان دستور ممنوع السفری آن دو را صادر کرد و به پدر آنها در تماس تلفنی خبر داد که مجوز سفر آن دو مرتبط با بازگشت او به عربستان است.

به نوشته این روزنامه، الجبری هدف نخست محمد بن سلمان از همان ابتدا بوده زیرا با توجه به روابط قوی‌اش با سازمان‌های اطلاعاتی غربی و نقشش در مدرن سازی نیروهای امنیتی سعودی، ولیعهد، او را تهدیدی خطرناک می‌پنداشته و خانواده‌اش نیز احساس ترس و نگرانی را درباره سرنوشت دو فرزندشان داشته‌اند.

ناپدید شدن عمر 21 ساله و خواهرش ساره 20ساله میزان سوءاستفاده ولیعهد از فرزندان برای مجازات کسانی که دشمنان خود می‌داند و می‌خواهد از آنها انتقام بگیرد را نشان می‌دهد.

گاردین اشاره کرد، خانواده الجبری به شدت شایعات مبنی بر ارتباط محرمانه‌ او با اخوان المسلمین را تکذیب می‌کنند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مسؤولان سابق اطلاعاتی آمریکا و انگلیس نسبت به هدف گیری یک مقام سابق سازمان اطلاعات عربستان که مقیم کاناداست ابراز نگرانی کرده‌اند.

این روزنامه می‌نویسد، این نگرانی به دلیل پیشینه الجبری و نقش محوری او در ایجاد برنامه مقابله با تروریسم در عربستان است.

مایکل مورل، جانشین سابق مدیر اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید، الجبری از طریق فعالیتش جان بسیاری از سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را نجات داد و این موضع را جورج تنت، مدیر اطلاعات مرکزی سابق آمریکا نیز مورد تاکید قرار داد.

مورل هدف گرفتن الجبری از سوی مقامات سعودی و بازداشت دختر و پسرش در عربستان را غیرقابل قبول خواند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها