کد خبر: 409670
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۵ ۱۵:۲۴:۰۰
| |

ترامپ بازنده انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 / یک تحلیل سیاسی و اقتصادی

همچنین بیش از 60 درصد اقتصاددانان مطرح بر این عقیده‌اند که نرخ بیکاری امریکا در یک‌سال آینده دو رقمی باقی خواهد ماند و این بحران پایداری خواهد بود، لذا بستر لازم برای ادامه اعتراضات را فراهم می‌کند.

ترامپ بازنده انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 / یک تحلیل سیاسی و اقتصادی
کد خبر: 409670
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۵ ۱۵:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز رویترز در گزارشی نتایج یک نظرسنجی را در این خصوص منتشر نموده که مطابق این نظرسنجی 73 درصد کل آمریکایی‌ها به نحوی از این اعتراضات حمایت می‌کنند و نکته مهم‌تر این‌که 67 درصد از افراد مستقل (که در هیچ حزبی ثبت‌نام نکرده‌اند) هم از آن حمایت می‌کنند و حتی 59 درصد جمهوری‌خواهان هم از این دسته‌اند.

همین گزارش نشانگر این قضیه است که این اعتراضات باعث شده تا فاصله ترامپ و بایدن به بالاترین سطح خود از زمان اعلام نامزدی دموکرات‌ها یعنی به 10 درصد برسد (ترامپ 37 و بایدن 47)، و این اعداد بدان معناست که این قضایا هم ترامپ را پایین‌تر آورده و هم بایدن را بالاتر برده و سخنرانی‌های دلجویانه بایدن در این روزها، گویا مؤثر بوده است.

برای پاسخ به اینکه اعتراضات تا انتخابات طول خواهد کشید یا خیر، به نظر من، بسته به بستر جامعه و کف اقتصاد است. کشته شدن جورج فلوید هرچند خیلی دل‌خراش بود اما واقعه‌ای نادر در برخورد پلیس با سیاهان نبود، اما چون بستر آماده بود، آتش زیر خاکستر روشن شد و ادامه آن به همین دلیل طولانی خواهد بود.

چند شاخص را بررسی کنیم:


پیش‌بینی گلدمن ساکس رسیدن نرخ بیکاری به 25 درصد است که در تاریخ فقط قابل‌مقایسه با رکورد بزرگ دهه 30 است و تا به امروز 40 میلیون نفر برای گرفتن بیمه بیکاری اقدام کرده‌اند. پس به لحاظ تاریخی یکی از بدترین نرخ‌های بیکاری را آمریکایی‌ها تجربه می‌کنند و این نکته نیز بسیار قابل‌توجه است که سرعت کاهش اشتغال و افزایش بیکاری قابل‌مقایسه با هیچ بحران دیگری در تاریخ امریکا نیست حتی 1930 و 2008.


به طرز خیره‌کننده‌ای سقوط نرخ در این بحران بیشتر و بی‌سابقه است و آمریکا تجربه سرعت سقوط به این شکل را هیچ‌گاه در دوران معاصر نداشته و این سقوط احتمالاً زخم عمیقی بر پیکر جامعه وارد می‌کند.


از طرف دیگر نرخ بیکاری برای سیاهان بسیار اوضاع بدتری دارد و این گزارش، تبعیض علیه سیاهان در بحران فعلی را نیز بررسی کرده و بر اساس نتایج به‌دست آمده، درآمد سیاه‌پوستان تقریباً نصف سفیدپوستان است و تقریباً در تمام طبقات تحصیلی این امر وجود دارد.

پس‌انداز سیاه‌پوستان یک‌پنجم سفیدپوستان است که این بدان معناست که در بحران بسیار به مشکل بر خواهند خورد و همچنین مشکل بعدی اینجاست که این نرخ بیکاری بالا در این بحران به‌شدت به ضرر کم‌درآمدها توزیع‌شده یعنی اولاً آنهایی که تحصیلات کمتری دارند نرخ بیکاری بسیار بالاتری را تجربه می‌کنند و ثانیاً دهک‌های درآمدی پایین، بیکاری چند برابری نسبت به دهک‌های درآمدی بالاتر را حس می‌کنند.

از سوی دیگر، آن‌طور که کروگمن نشان داده، تفاوتی جدی در نرخ بیکاری پس از بحران کرونا در آمریکا با کشورهای اروپایی وجود دارد و وضعیت بیکاری در آمریکا خیلی بدتر از اروپا خواهد بود، لذا بستر آمریکا برای شکل‌گیری بحران‌های ناشی از آن به این دلیل بسیار مهیاتر خواهد بود.

همچنین بیش از 60 درصد اقتصاددانان مطرح بر این عقیده‌اند که نرخ بیکاری امریکا در یک‌سال آینده دو رقمی باقی خواهد ماند و این بحران پایداری خواهد بود، لذا بستر لازم برای ادامه اعتراضات را فراهم می‌کند.

به‌عنوان نتیجه به نظر می‌رسد علاوه بر این‌که این بحران ادامه‌دار خواهد بود، اعتراضات هم ادامه خواهد یافت و ترامپ با خطر جدی روبرو شده که دیگر بیرون آمدن از آن برای او مقدور نیست.

منبع: اقتصادآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها