جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400| اصلاح‌خواهی تنها راه عبور از بحران‌هاست

جواد امام گفت: فضایی که مشخصاً در انتخابات اسفندماه سال گذشته خودنمایی کرد، هزینه‌هایی گزاف را به منافع نظام وارد کرد. به همین دلیل لازم است که در سیاست‌های اصلی تجدیدنظر شود تا از این طریق سلیقه‌های مختلف فرصت کُنش انتخاباتی داشته باشند.

انتخابات 1400| اصلاح‌خواهی تنها راه عبور از بحران‌هاست
کد خبر: 409715
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جریان اصلاحات حیاتی کرخت‌آلود را در سالِ انتخابات ریاست‌جمهوری تجربه می‌کند و شواهد نشان می‌دهد این تفکر ریشه‌دار شانس چندانی برای حضوری جدی در عرصه انتخابات ندارد، آن هم در شرایطی که اصلاح‌طلبان تا پیش از برگزاری انتخابات دوم اسفند 98، در دهه 90 در چند انتخابات مهم توفیق‌ را تجربه کرده و در تشکیل 2 دوره دولت، یک دوره مجلس و یک دوره شورای شهر حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: در مدت زمانی که تا انتخابات 1400 باقی مانده است، اگر فضای منطقی‌ انتخاباتی در کشور جاری باشد، اصلاح‌طلبان می‌توانند در قالب یک گروه تاثیرگذار سیاسی برنامه‌های مشخصی را برای حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند، اما اگر قرار بر تداوم رویه گذشته باشد و شورای نگهبان به جای مردم تصمیم بگیرد، جریان اصلاحات باز هم با ردصلاحیت مواجه شده و نمی‌تواند کاندیداهای اصلی‌اش را وارد فضای انتخاباتی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه سخنانش گفت: فضایی که مشخصاً در انتخابات اسفندماه سال گذشته خودنمایی کرد، بی‌شک هزینه‌هایی گزاف را به منافع نظام وارد کرد. به همین دلیل لازم است که در سیاست‌های اصلی تجدیدنظر شود تا از این طریق سلیقه‌های مختلف فرصت کُنش انتخاباتی داشته باشند. در چنین حالتی مردم هم می‌پذیرند مشارکت کرده و در تعیین سرنوشت خودشان سهیم باشند.

او تصریح کرد: اما اگر سیستم همچنان نگاهی سلیقه‌ای داشته باشد و چهره‌های شاخص اصلاحات را از حضور در عرصه محروم کند، نه تنها اصلاح‌طلبان نمی‌توانند تحرکی جدی داشته باشند، بلکه اگر آنها از کاندیدایی هم حمایت کنند و حتی موفق شوند، از فردای انتخابات موانع زیادی جلوی فرد پیروز گذاشته خواهد شد تا در افکار عمومی به عنوان مهره‌ای کارآمد شناخته نشود.

امام در ادامه افزود: البته مردم توجیه‌تر از جریان‌های سیاسی‌ هستند و به خوبی سره را از ناسره تشخیص می‌دهند. در واقع، مردم با رأی ندادن در انتخابات مجلس یازدهم نشان دادند همه اشکال‌های موجود را به خوبی می‌دانند و همچنین ثابت کردند اگر سیستم روش‌های اشتباهی داشته باشد، حاضر به همراهی با اتفاق‌های ملی نخواهند شد.

او توضیح داد: ریزش رأی در کشور ما در شرایطی است که مشارکت پشتوانه حکومت‌ها تلقی می‌شود و در نتیجه وقتی مردم با صندوق رأی قهر می‌کنند، کشور با تهدیدهایی جدی مواجه می‌شود. البته برخی از کارگزاران نظام به اشتباه فکر می‌کنند مثلاً می‌توانند با بهبود اوضاع معیشت، مردم را به نوعی راضی کنند. در واقع، آنها نمی‌دانند‌ افکار عمومی علاوه بر معیشت، مطالبه‌های اجتماعی و فرهنگی هم دارند که با ادامه چنین روندی هیچ‌کدام از توقعات‌‌شان برآورده نخواهد شد.

جواد امام در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: اصلاح‌خواهی تنها راه عبور از شرایطی است که می‌توان ‌آن را بحرانی دانست. به همین دلیل باید تاکید کرد، شورای نگهبان نباید به جای مردم تصمیم بگیرد.

چکیده گفت‌وگو با جواد امام

-مردم توجیه‌تر از جریان‌های سیاسی‌ هستند

- شورای نگهبان نباید به جای مردم تصمیم بگیرد

- مشارکت پشتوانه حکومت‌ها تلقی می‌شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها