کد خبر: 409844
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۶ ۱۲:۴۶:۲۳
| |

شینا انصاری:

ساختمان های سبز مشمول دریافت مشوق‌های پایان کار می‌شوند

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: ساختمان‌هایی که از انرژی‌های پاک استفاده کنند و سیستم آبچرخانی و مدیریت پسماند داشته باشند؛ مشمول دریافت مشوق‌های پایان کار می‌شوند.

ساختمان های سبز مشمول دریافت مشوق‌های پایان کار می‌شوند
کد خبر: 409844
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۶ ۱۲:۴۶:۲۳

اعتمادآنلاین| شینا انصاری، درباره توسعه انرژی‌های پاک در ساختمان‌های مسکونی شهر تهران گفت: اگرچه در فضاهای عمومی شهر به سمت استفاده از انرژی های پاک حرکت شده؛ اما شهرداری مسئول تجهیز ساختمان‌های مسکونی به زیرساخت های انرژی پاک نبوده و سازمان انرژی‌های نو در وزارت نیرو باید این اقدام را انجام دهد که تکلیف قانونی هم در این زمینه دارد؛ اما شهرداری تهران موضوعی را در قالب یک لایحه در دستور کار خود قرار داده است که ساخت و سازهایی که در تهران انجام می‌شود اگر در رده ساختمان‌های سبز و سازگار با محیط زیست باشند، یعنی اگر از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کنند، سیستم بازچرخانی آب داشته، همچنین فضای سبز کافی در نظر گرفته و مدیریت پسماند استاندارد داشته باشند. مشمول دریافت مشوق‌های پایان کار می شوند.

بهینه سازی مصرف انرژی؛ هدف شهرداری تهران

مصرف انرژی در ایران چهاربرابر استاندارد جهانی است، پایین بودن بهای سوخت فسیلی از یک سو و نبود زیرساخت استفاده از انرژی‌های پاک از طرف دیگر سبب شده تا در الگوی شهرسازی کلانشهرهایی از جمله تهران، مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر جایگاه مناسبی نداشته باشد اما این وضعیت درحالی است که شهرداری تهران از سال‌ها قبل اقدام به تجهیز بوستان‌ها و فضای عمومی شهر با زیرساخت‌های استفاده از انرژِی‌های تجدیدپذیر کرده و امسال هم در راستای برنامه توسعه سوم شهر تهران قرار است در سطح شهر، بالغ بر 630 کیلووات ساعت انرژی پاک تامین کند تا پایتخت به سمت توسعه انرژی‌های پاک حرکت کند.

انصاری در این باره گفت: ایران به دلیل داشتن منابع نفتی ارزان، مصرف نادرست و اسراف منابع بویژه در مصارف خانگی و همینطور الگوی نادرست مصرف دارای مشکلات زیست محیطی است که نشان می‌دهد مصرف فراورده های نفتی در کشور در کمتر از دو دهه، سه برابر افزایش یافته و سالانه متوسط مصرف انرژی رشدی حدود 10 درصد داشته است. از همین رو شهرداری تهران مدیریت انرژی را از دو جنبه پیگیری می کند، در وهله نخست، موضوع در ساختمان های تحت تملک شهرداری تهران مدنظر قرار دارد تا در ساختمان‌های خود ممیزی برای هدر رفت انرژی داشته باشد. برنامه ای هم که در این زمینه وجود دارد این است که برای نخستین بار در سال جاری ممیزی انرژی برای 250 ساختمان تخت تملک شهرداری با هدف تعیین رتبه انرژی و ارتقای این رتبه انجام شود.

او افزود: جنبه دیگری که در مصرف انرژی مورد نظر شهرداری تهران قرار دارد استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و حرکت به سمت استفاده از انرژی های پاک بوده که در مصوبه برنامه توسعه سوم شهر تهران هم به این موضوع اشاره شده است. از همین رو امسال به تفکیک مناطق 22 گانه شهر تهران، قرار است بالغ بر 630 کیلووات ساعت از انرژی های تجدیدپذیر استفاده شود که عمدتا به صورت نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس هستند. اما باید توجه داشت آنچه سرعت حرکت تهران را به سمت استفاده از انرژِ‌های تجدیدپذیرکم می‌کند، مساله تحریم‌هاست که سبب شده تجهیزات مورد نیاز به کندی تهیه شود.

زباله‌های محیط زیستی

انصاری به شهر گفت: موضوع دیگری هم در بحث انرژی وجود دارد که از طریق سازمان مدیریت پسماند پیگیری می‌شود، موضوع استحصال انرژی پایدار از پسماندهای خانگی تهران بوده که قرار است تا پایان برنامه سوم توسعه شهر تهران، پنج مگاوات انرژی از طریق پسماند تامین شود.

بر اساس گزارش سایت شهر، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره اعتبار مورد نیاز برای حرکت تهران به سمت توسعه انرژی‌های پاک بیان کرد: دارایی های سرمایه ای شهرداری تهران در حوزه انرژی که شامل هوشمندسازی، توسعه انرژی های پارک و بهینه سازی مصرف انرژی است، بالغ بر 40 میلیارد تومان بوده که با تمرکز بر توسعه انرژی های تجدید پذیر، اکنون موجود است؛ اما این رقم برای این امر کافی نیست. برای امسال در راستای رسیدن به هدف تامین 630 کیلووات بر ساعت انرژی پاک، 40 میلیارد اعتبار پیش بینی شده است که این اعتبار به تفکیک به مناطق 22 گانه تهران داده می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها