کد خبر: 409917
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۸:۳۰:۰۰
| |

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ داد:

مذاکرات ایران و امریکا از سر گرفته خواهد شد؟

مهدی مطهرنیا گفت: ترامپ در چارچوب انتخابات 2020 می‌کوشد نشان دهد که دنبال جنگ‌افروزی با تهران نیست و حاضر است با سران جمهوری ‌اسلامی مذاکره کند.

مذاکرات ایران و امریکا از سر گرفته خواهد شد؟
کد خبر: 409917
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مذاکره ایران و آمریکا با تبادل زندانیان بین دو کشور دوباره به یکی از سوژه‌های مهم رسانه‌های دنیا تبدیل شده است. اتفاقی که باعث شده جریان‌های مختلف در دو کشور به اظهارنظر درباره مذاکره ایران و آمریکا بپردازند. دونالد ترامپ ضمن تشکر از ایران بابت آزاد کردن زندانی آمریکایی، برای بار چندم اعلام کرد که آماده تعامل با جمهوری‌ اسلامی ایران و به وجود آمدن زمینه‌های مذاکره ایران و آمریکا است. البته این در شرایطی است که آمریکا و مشخصاً ترامپ همچنان مُصر بر اعمال فشار حداکثری به ایران است تا درباره انگیزه‌اش از طرح بحث مذاکره تشکیک‌هایی جدی به وجود بیاید.

مهدی مطهرنیا، کارشناس بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در همین باره اظهار داشت: درخواست مذاکره با ایران از سوی دونالد ترامپ امر تازه‌ای نیست. ما حتی کارکرد تحریم‌های فلج‌کننده و دکترین فشار حداکثری بر تهران را در چارچوب کشاندن ایران به پای میز مذاکره می‌دانیم. مقامات آمریکایی‌ بارها اشاره کرده‌اند که با فشار حداکثری در نهایت در صدد ایجاد فضایی هستند که بتوانند ایران را به مذاکره راضی کنند.

استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: ترامپ آزادی زندانیان آمریکایی از ایران را یک پیروزی برای خود می داند و قطعاً اعلام می‌کند توانسته در مسیر وارد آوردن فشار حداکثری به تهران زمینه تبادل آمریکایی‌های زندانی‌شده با زندانی‌های حاضر در زندان‌های واشینگتن را فراهم کند.

او توضیح داد: ترامپ دقیقاً از این بابت است که توانسته نسبت به روسای‌ جمهوری آمریکا از خودش چهره‌ای موفق‌تر نشان بدهد تا این مساله را امتیازی برای خود در آستانه انتخابات 2020 بداند. نکته دیگر به چالش کشیدن تصویری است که از مذاکره با آمریکا در ایران و در ساختار قدرت جمهوری‌ اسلامی جا افتاده است. در نظام جمهوری‌ اسلامی از یک سو این فرمان وجود دارد که در هیچ سطحی مذاکره با ایالات متحده صورت نپذیرد.

مطهرنیا ادامه داد: این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که در عمل شاهد شکل‌گیری نوعی مذاکره بین وزیر امور خارجه ایران و فرماندار سابق ایالات متحده آمریکا در چارچوب آزادسازی زندانی آمریکایی هستیم که در این باره می‌توانیم از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مستند کنیم که به این ملاقات اذعان کرده است. لذا آمریکا در وضعیت کنونی رسماً از ایران سپاسگزاری می‌کند و برای توافق بزرگ قبل از انتخابات 2020 اعلام آمادگی می‌کند. بدین‌وسیله ترامپ هم اعلام کرد، تغییر نسبی در جهت فشار حداکثری علیه ایران را مورد توجه قرار می‌دهد.

او توضیح داد: از سوی دیگر ترامپ در چارچوب انتخابات 2020 می‌کوشد نشان دهد که دنبال جنگ‌افروزی با تهران نیست و حاضر است با سران جمهوری ‌اسلامی مذاکره کند. بدین‌ترتیب در صورت رد خواست مذاکره ترامپ از سوی ایران، زمینه‌های پذیرش افکار عمومی برای اعمال فشار بیشتر بر تهران فراهم خواهد شد. چنان‌که برایان هوک اعلام کرده است، برای تنظیم پیش‌نویس افزایش تحدیدها علیه ایران را دنبال می‌کند. این در حالی است که آمریکایی‌ها از مذاکره سخن می‌گویند.

او تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا سیاست‌های قبلی خود را با همان شدت و حدت ادامه می‌دهد و در حالی که خواستار مذاکره با تهران است، سیاست‌های اعمالی خود را تشدید می‌کند تا بتواند ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. این امر موجب به چالش کشیدن تهران در وضعیت کنونی می‌شود که همچنان اصرارش بر عدم مذاکره با ایالات متحده آمریکاست.

مهدی مطهرنیا در پایان گفت: مشاهدات این پیام را به ما می‌دهد که آمادگی ترامپ برای مذاکره را نباید جدی بگیریم.

چکیده گفت‌وگو با مهدی مطهرنیا

-آمادگی ترامپ برای مذاکره را نباید جدی بگیریم

-ترامپ می‌کوشد نشان دهد که دنبال جنگ‌افروزی با تهران نیست

-آمریکا سیاست‌های قبلی خود را با همان شدت و حدت ادامه می‌دهد

-آمریکایی‌‌ها می‌خواهند ایران را به مذاکره راضی کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها