کد خبر: 409993
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ۰۸:۴۷:۱۲
| |

اما و اگرهای تخصیص یک میلیارد دلار به ناوگان حمل و نقل عمومی

یک کارشناس خودرو گفت: نزدیک به 7 سال است که دولت هیچ بودجه‌ای برای حمل و نقل مسافری تخصیص نداده است، بنابراین باید پرسید که این میزان در چه حوزه‌ای صرف خواهد شد؟

اما و اگرهای تخصیص یک میلیارد دلار به ناوگان حمل و نقل عمومی
کد خبر: 409993
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ۰۸:۴۷:۱۲

اعتمادآنلاین| حسن کریمی سنجری درخصوص اختصاص یک میلیارد دلار ارز از منابع صندوق توسعه ملی در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و برای خودروهای سنگین گفت: باید توجه کرد که این بودجه درکدام بخش صرف خواهد شد، درچند ماه گذشته تعدادی کامیون دست دوم وارد گمرک شد و معاون وزیر راه هم درخصوص آن صحبت‌هایی ارائه کرده و بحث نوسازی حمل‌ونقل باری کشور را مطرح کرد، نقدی که در این خصوص وجود دارد این است که در شرایط فعلی حمل‌ونقل بار در اولویت کشور قرار ندارد.

وی تشریح کرد: علی‌رغم آنکه حدود 250 هزار خودرو فرسوده تجاری در کشور وجود دارد، بخش اعظم این میزان خودرو مسافری هستند و اصولا به دلیل تحریم‌ها، کاهش تجارت خارجی و عدم تحقق بودجه‌های عمرانی دولت در سال‌های اخیر عملا نیاز به خودروهای باری کمتر احساس می‌شود. به طوری که ممکن است کامیون‌داری در ماه کمتر از دو مورد درخواست حمل بار دریافت کند، که این میزان هزینه استهلاک خودرو و هزینه‌های زندگی او را نخواهد داد. بنابراین در چنین شرایطی وارد کردن کامیون دست دوم 50 هزار یورویی نمی‌تواند کمک کننده حمل‌ونقل کشور باشد و راننده‌ای نیز وجود نخواهد داشت که بتواند این کامیون‌ها را خریداری کند. مگر شرکت‌های حمل‌ونقلی که دارای رانت بوده و همیشه تامین بارها آنها تضمین شده است.

کریمی سنجری با اشاره به قرار گیری شرایط کشور در تورم آتی گفت: در این شرایط، بار فقط به دلیل قیمت پایین وارد کشور می‌شود تا بتوان آن را در آینده با قیمت بالاتر به فروش رساند.

این کارشناس خودرو افزود: بنابراین اختصاص بودجه به بخش باری به صرفه نیست اما برعکس آن بسیار مطلوب است. زیرا اشخاصی در حوزه حمل‌ونقل شهری و واردات اتوبوس به ویژه اتوبوس‌های برقی فعال شده‌اند و به دلیل آنکه نزدیک به 7 سال است که دولت هیچ بودجه‌ای برای این منظور صرف نکرده‌ است و هیچ اتوبوسی به حمل‌ونقل شهری وارد نشده است، بنابراین بهتر است این مبلغ در این خصوص صرف شود.

وی تاکید کرد: با توجه به آنکه مشتری عمده اتوبوس دولت و نهادهای وابسته به آن مانند: شهرداری‌ها، وزارت کشور و دولت هستند و عملا هیچ نوسازی‌ای در حوزه شهری اتفاق نیفتاده است. بهتر است امروز فکری به حال این مسئله شود تا در فصل پاییز و زمستان با رسیدن سرما، بارش و آلودگی هوا به فکر تامین اتوبوس نباشیم.

کریمی سنجری افزود: بنابراین این بودجه باید به شرکت‌هایی که می‌توانند در توسعه حمل‌ونقل شهری نه از طریق واردات مستقیم، بلکه شرکت‌های خودروساز که می‌توانند خدمات پس از فروش نیز ارائه دهند اختصاص یابد و اگر این بودجه به حوزه حمل‌ونقل شهری اختصاص یابد بسیار اتفاق خوبی است. اما اگر برای تامین بودجه کامیون‌ها باشد عملا هیچ کمکی به موضوع حمل‌ونقل کشور نخواهد کرد، زیرا اولویت توسعه حمل‌ونقل مسافری در شهر است نه حمل‌ونقل باری!

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها