دلیل رشد چشمگیر پایه پولی در دولت روحانی چیست؟+نمودار

براساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، از زمان روی کارآمدن دولت روحانی تا پایان سال 97، افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی مهمترین دلیل رشد پایه پولی بوده است.

دلیل رشد چشمگیر پایه پولی در دولت روحانی چیست؟+نمودار
کد خبر: 410097
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اوایل هفته قبل، محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای اصلاح آن به نمایندگان مجلس یازدهم ارائه داد.

بخشی از این گزارش، به بررسی آمارهای مرتبط با میزان رشد پایه پولی و نقدینگی در سال های اخیر و علل آن اختصاص داشت. براساس بررسی های مرکز پژوهش‌های مجلس، از سال 90 تاکنون، پایه پولی 4.1 برابر و نقدینگی 6.4 برابر شده است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است، سرعت رشد پایه پولی و نقدینگی در دولت روحانی حتی از اواخر دولت دهم هم بیشتر است و این در حالی است که افزایش چشمگیر پایه پولی، یکی از مهمترین محورهای انتقادهای روحانی و مدیرانش از عملکرد دولت دهم بود و دولت یازدهم به همین دلیل از ادامه اجرای طرح مسکن مهر خودداری کرد.

رشد پایه پولی

براساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، از زمان روی کارآمدن دولت روحانی تا پایان سال 97، افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی مهمترین دلیل رشد پایه پولی بوده ولی در ماه های اخیر، افزایش خالص دارایی های خارجی دلیل اصلی رشد پایه پولی بوده است.

علل رشد پایه پولی

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها