کد خبر: 410187
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از مذاکره بر سر تبادل زندانی‌های ایران و آمریکا:

حمله به ظریف؛ منتقدان دولت باز هم دیپلماسی را بهانه کردند

تبادل زندانی در داخل ایران هم واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. مقامات ایران به اشکال مختلف به این موضوع واکنش نشان دادند. برخی مقامات مذاکره با آمریکا را به شدت رد و برخی دیگر آن را با واسطه اعلام کردند، بحثی که شاید نکته مهم‌تر در آن همان تبادل زندانی‌ها و بازگشت زندانیان ایرانی در آمریکا به آغوش خانواده‌هایشان باشد.

حمله به ظریف؛ منتقدان دولت باز هم دیپلماسی را بهانه کردند
کد خبر: 410187
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مبادله 2 زندانی ایرانی و آمریکایی بار دیگر بحث مذاکره ایران و آمریکا را به صدر اخبار کشور آورده است. اولین بار علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری روز یکشنبه خود خبر تبادل زندانی‌ها را رسانه‌ای کرد.

پس از آن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، پنجشنبه گذشته تایید کرد آمریکا موافقت کرده در ازای آزادی مایکل وایت یکی از شهروندان ایران را آزاد کند.

ظریف در توییتر نوشت: «خرسندم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. استاد عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده‌شان برگشتند. این اتفاق می‌تواند برای تمامی زندانی‌ها بیفتد. نیازی به دستچین کردن نیست. گروگان‌های ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا باید به خانه برگردند.»

ظریف -تبادل زندانی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هم روز جمعه از ایران بابت آزاد کردن مایکل وایت، نظامی پیشین نیروی دریایی ایالات متحده، تشکر کرد. ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «بسیار عالی است که مایکل به خانه بازگشته است. تازه رسیده است. بسیار هیجان‌انگیز است. ایران متشکریم. برای انجام آن توافق بزرگ، تا بعد از انتخابات صبر نکنید. من پیروز [انتخابات] می‌شوم. الان شما توافق بهتری انجام می‌دهید.»

بر همین اساس ابتدا مایکل وایت سرباز قدیمی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا که سال 1397 در مشهد دستگیر شده بود، با گذشت 683 روز از دستگیری‌اش و پس از برگزاری دادگاه و متهم شناخته شدن، با مجید طاهری که محکوم به 16 ماه حبس به بهانه نقض تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران شده و در بازداشت آمریکایی‌ها بوده مبادله شد.

اما این تبادل زندانی، با توجه به اعلام تمایل مجدد ترامپ برای مذاکره با ایران، بار دیگر موضوع «مذاکره» را جدی کرد.

برایان هوک ، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز مدعی شد که درهای مذاکره با تهران در خصوص مسائل هسته‌ای و دیگر موضوعات باز است، اما تاکنون گفت‌‌وگوها فقط به آزادی زندانیان محدود بوده است.

این موضوع البته در داخل ایران هم واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. مقامات ایران به اشکال مختلف به این صحبت‌ها واکنش نشان دادند.

برخی مقامات مذاکره را آمریکا را رد و برخی دیگر آن را با واسطه اعلام کردند، بحثی که شاید نکته مهم‌تر در آن همان تبادل زندانی‌ها و بازگشت زندانیان ایرانی در آمریکا به آغوش خانواده‌هایشان باشد.

محمدباقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی، در حساب کاربری توییتر خود در واکنش به توییت اخیر ترامپ در مورد توافق با ایران نوشت: «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ» مبادا در مبارزه کوتاهی کنید و به کافران پیشنهاد سازش دهید. شما بالاترید چون خدا با شماست و مطمئن باشید نتیجه اعمالتان (مقاومت) را بی‌کم‌وکاست به شما می‌دهد.»

قالیباف - جواب ترامپ

محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به طرح موضوع مذاکره ایران و آمریکا که بار دیگر از طرف ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا عنوان شده است نوشت: «ترامپ گفته است که اکنون بیایید با من مذاکره کنید. شما از باتلاق خودساخته هم که بیرون بیایید مذاکره با شما سم است. فعلا که در باتلاق هستید.»

محسن رضایی - مذاکره با آمریکا

حسین امیرعبداللهیان ، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، در فضای مجازی تاکید کرد: «ترامپ نمی‌تواند با یک دست فرمان تروریستی فرودگاه بین‌المللی بغداد علیه قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم (سردار سلیمانی عزیز) را صادر کند و با دست دیگر درخواست مصافحه و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نماید. مردم متمدن ایران سردسته تروریست‌های کراوات‌زده کاخ سفید را خیلی خوب می‌شناسند.»

علی مطهری ، نماینده تهران در مجلس دهم، نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ترامپ از آزادی نظامی آمریکا تشکر کرده و به ایران پیشنهاد مذاکره قبل از انتخابات آمریکا داده است. باید به او گفت اگر قبل از ترور سردار سلیمانی کورسویی برای مذاکره وجود داشت آن هم با جنایت تو از بین رفت چون به معنی مذاکره با قاتل سلیمانی خواهد بود.»

مطهری - مذاکره با آمریکا

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در مورد جزئیات پرونده آمریکایی آزادشده گفته است: «مایکل وایت یکی از نظامیان آمریکایی بود که 2 سال قبل در پوشش توریست وارد کشور شد.»

او در ادامه توضیح داده: «مشارالیه قصد داشت برای تامین فرصت جاسوسی، با روش‌های فریبنده و ارتباط با اتباع ایرانی، پوشش حضور خود در کشور را به دست آورد که توسط ضد جاسوسی وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شد؛ این در حالی است که همزمان با شکایت شاکی خصوصی نیز مواجه شد. نهایتاً پس از گذشت حدود 2 سال از محکومیت، مشارالیه به دلیل تشدید بیماری و دلایل انسانی و طی فرایند قضایی از کشور اخراج شد.»

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در خصوص پیام‌های پی‌درپی و سخنان تشکرآمیز ترامپ از ایران بابت آزادی وایت گفته است: «ترامپ به شدت محتاج جلب حمایت افکار عمومی پس از استیصال و درماندگی در قضیه مدیریت بیماری کرونا و همچنین مدیریت اعتراضات علیه تبعیض و نژادپرستی است لذا در اقداماتی غیرحرفه‌ای سعی دارد اختلافات مبنایی جمهوری اسلامی ایران با رژیم آمریکا را به مسائل سطحی تنازل داده و از هر موضوع بی‌‌ربط و کوچکی به عنوان بستر مذاکره با ایران بهره‌برداری حداکثری کند.»

دیپلماسی لبخند بار دیگر نوک پیکان انتقادها

البته که اصل این مذاکره و تبادل زندانی هم به هر نحوی مورد پسند برخی در داخل قرار نگرفت. هم اصل مذاکره ظریف هدف انتقاد قرار گرفته و هم مقامی که ظریف با او بر سر تبادل زندانی مذاکره کرده است. روزنامه کیهان در مطلبی ضمن تاکید بر لزوم تبادل زندانی‌ها با اشاره به مذاکره محمدجواد ظریف با بیل ریچاردسون فرماندار یکی از ایالت‌های آمریکا و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نوشته است: «دیدار وزیر خارجه کشورمان با یک فرماندار سابق آمریکایی که معلوم نیست بر اساس کدام اصول و عرف دیپلماتیک صورت گرفته، نمره منفی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است چه آنکه شأن و جایگاه جمهوری اسلامی و هویت عزت‌طلب ایرانی اجازه نمی‌دهد که وزیر خارجه کشورمان به عنوان بالاترین مقام دیپلماسی کشور با کسی که صرفاً یک مقام دست چندم آمریکایی بوده و از همه بدتر، سابقه حمایت از منافقین و تروریست‌ها را در کارنامه خود دارد، در مورد آزادی دانشمندان ایرانی‌مان بنشیند و گفت‌وگو کند.»

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، نایب‌رئیس مجلس یازدهم، هم در واکنش به مذاکره ظریف بر سر تبادل زندنی‌ها در یادداشتی هشدارگونه نوشت: «با توجه به رهنمون‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری حد و مرز «دیپلماسی لبخند» را هم تعیین کند تا در دقیقه 90 شاهد گل‌به‌خودی نباشیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها