کد خبر: 410217
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۰۸:۱۷:۰۰
| |

چه کسی رئیس بنیاد شهید می‌شود؟

شهیدی که از آن دست مقامات دولتی است که کمتر ارتباطی با رسانه‌ها داشته و در معدود مواردی هم که حاضر می‌شد در حاشیه نشست دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، شهریور ماه 98 در نشست مشترکی با فراکسیون ایثارگران مجلس دهم در پاسخ به اغلب انتقادات نمایندگان عضو این فراکسیون بر مساله کمبود بودجه تاکید کرد.

چه کسی رئیس بنیاد شهید می‌شود؟
کد خبر: 410217
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۰۸:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمحمدعلی شهیدی، معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بعدازظهر دیروز استعفا داد. محمدعلی شهیدی محلاتی در نامه‌ای از رییس‌جمهوری درخواست کرد که «به ‌دلیل بیماری و نیاز به استراحت» بنا بر توصیه پزشکان با استعفایش موافقت کند.


شهیدی محلاتی در متن نامه خود به رییس‌جمهوری نوشت که امیدوار است شرایط و تمهیدات جدید موجبات تحولات مورد نیاز برای ارایه‌ خدمات بهینه و در خور شأن جامعه ایثارگری را فراهم نماید. ساعاتی بعد نیز رییس‌جمهوری با قبول درخواست استعفای محمدعلی شهیدی به‌دلیل نیاز به استراحت بیشتر و اجرای توصیه پزشکان، از تلاش‌های او در طول 7 سال گذشته در بنیاد شهید قدردانی کرد.


محمدعلی شهیدی محلاتی سومین رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از ادغام نهادهای مرتبط با امور شهدا و ایثارگران است که از سال 92 به این سمت منصوب شد. بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سال 58 با فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی با اساسنامه‌ای 10‌بندی به‌ ریاست مهدی کروبی تاسیس شد اما سال 83 براساس فرمان رهبری تمام نهادهای مرتبط با امور ایثارگران و شهدا تلفیق و به بنیاد شهید و امور ایثارگران تبدیل شد. اگرچه محمدعلی شهیدی محلاتی دلیل اصلی استعفای خود را مشکلات جسمی و توصیه پزشکی عنوان کرده اما همواره یکی از دغدغه‌های او در دوران ریاستش بر این بنیاد مساله کمبود بودجه بود.

شهیدی که از آن دست مقامات دولتی است که کمتر ارتباطی با رسانه‌ها داشته و در معدود مواردی هم که حاضر می‌شد در حاشیه نشست دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، شهریور ماه 98 در نشست مشترکی با فراکسیون ایثارگران مجلس دهم در پاسخ به اغلب انتقادات نمایندگان عضو این فراکسیون بر مساله کمبود بودجه تاکید کرد. او در این نشست گفته‌ بود که وقتی از دولت مطالبه بودجه بیشتری می‌کند، پاسخ می‌گیرد که در شرایط تحریمی‌ هستیم و بودجه نداریم و تاکید کرده ‌بود که «همه مشکلات ما عدم تخصیص بودجه است.» او به نمایندگان گفته ‌بود که در جلسه هیات دولت به حسن روحانی گفته با این شرایط نمی‌تواند بنیاد را بچرخاند و حتی یک سال پیش از این نیز به همین دلیل استعفا داده ‌است. با این حال بنیاد شهید قریب به 200 سازمان‌ و نهاد اقتصادی زیرمجموعه‌ای دارد که بانک ایران‌زمین، شرکت سرمایه‌گذاری شاهد یا سازمان اقتصادی کوثر از این دست هستند. محمدعلی شهید محلاتی نماینده دوره سوم مجلس، معاون امور مجلس در وزارت خارجه و رییس دفتر ویژه بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری را در کارنامه دارد. او همان‌طور که در دولت‌های مختلف مسوولیت داشته، پیوندهای خانوادگی‌اش هم به‌ لحاظ سیاسی متنوع است. شهیدی باجناق علی‌اکبر ناطق‌نوری و عباس آخوندی، پدر همسر محمدسعید مهدوی‌کنی فرزند محمدرضا مهدوی‌کنی و پدر همسر علی خزعلی فرزند ابوالقاسم خزعلی است.


اگرچه هنوز گزینه جایگزین شهیدی مشخص نیست اما برخی گمانه‌ها از حضور سعید اوحدی به ‌جای رییس پیشین 71 ساله بنیاد شهید خبر می‌دهند. اوحدی که در دولت یازدهم با حکم علی جنتی، وزیر ارشاد وقت به سمت ریاست سازمان حج و زیارت منصوب شده ‌بود، از رشته‌ مهندسی برق در امریکا فارغ‌التحصیل شده و در سازمان سیاحتی بنیاد مستضعفان و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز مسوولیت داشته است. اوحدی همچنین عضو گروه صنعتی و رییس هیات مدیره «مینو» بوده‌ است. همچنین محسن انصاری، قائم‌مقام شهیدی در بنیاد شهید یکی از گزینه‌های ریاست آینده این بنیاد است. انصاری پیش‌تر معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و در دهه 70 جانشین فرمانده ناجا و در دولت احمدی‌نژاد نیز قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده ‌است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها