چرا ایران و امارات دوباره به هم نزدیک شدند؟

در بحبوحه بزرگترین تنش زایی سیاسی بین ایالات متحده و ایران، که در سایه وجود دونالد ترامپ در رأس قدرت آمریکا ایجاد شده، شاهد نزدیکی‌های امنیتی بین ابوظبی و تهران هستیم.

چرا ایران و امارات دوباره به هم نزدیک شدند؟
کد خبر: 410219
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۰۸:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| الخلیج آنلاین، رسانه عرب زبان نزدیک به قطر نوشت: در بحبوحه بزرگترین تنش زایی سیاسی بین ایالات متحده و ایران، که در سایه وجود دونالد ترامپ در رأس قدرت آمریکا ایجاد شده، شاهد نزدیکی‌های امنیتی بین ابوظبی و تهران هستیم.

در ادامه این مطلب آمده است: روابط امارات و ایران نزدیکی عمیقی را به خود می‌بیند که در سال 2019 افزایش یافته است.

این نزدیکی در نیمه سال گذشته، در سایه روابط استراتژیکی که بین عربستان و امارات وجود داشت، غافلگیر کننده بود. افزون بر اینکه دلیل بحران خلیج فارس که شامل تحریم قطر می‌شود، رابطه قطر با ایران بود.

کرونا فاصله‌ها را نزدیک می‌کند

با شیوع ویروس کرونا و رسیدن آن به منطقه خلیج فارس، رابطه بین ایران و امارات به دلیل ارسال کمک‌ها برای مقابله با این بیماری، نزدیک و نزدیکتر شد، تا آنجا که وزیر خارجه امارات طی یک تماس تلفنی کم نظیر با همتای ایرانی خود، خواستار اقدام مشترک دو کشور برای مقابله با این ویروس شد.

به گزارش خبرگزاری اماراتی «وام» این دو وزیر در تماس تلفنی خود به بررسی تحولات در منطقه و جهان پرداختند. در همین رابطه، ابوظبی 40 تن کالا شامل تجهیزات پزشکی و دیگر کمکها، به ایران فرستاد.

همچنانکه اخیرا در 20 می‌گذشته، وزیر بهداشت امارات، یک تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، سعید نمکی داشته و در خصوص اقدامات اتخاذ شده برای مقابله با بحران کرونا، به گفتگو پرداختند.

این در حالی است که ایران روابط خود با دولت امارات را بسیار خوب توصیف می‌کند، همانطور که خبرگزاری رسمی ایران به نقل از فرمانده نیرو‌های مرزی ایران، سردار قاسم رضایی در یک کنفرانس خبری آورد: «رابطه ایران با امارات، دولت‌های همسایه و منطقه خلیج فارس بسیار خوب است».

رضایی تاکید کرد که نیرو‌های مرزبان ایران نشست‌های زیادی با همتایان اماراتی خود داشته و به توافق‌های خوبی در سطوح ملی و منطقه‌ای دست یافته اند.

در مقابل، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، انور قرقاش معتقد است که حوثی‌ها نقش مهمی در آینده یمن دارند و رابطه با ایران، مستلزم تلاش‌های دیپلماتیک قدرتمندی، برای رسیدن به تفاهم است، به نحوی که مصلحت منطقه‌ حفظ شود.

قرقاش در جریان نشستی تاکید کرد که تنش زایی با ایران، به نفع هیچ طرفی نیست، از این رو امیدواریم که با تلاش بیشتر، گشایشی شود تا یک اقدام سیاسی مهم صورت گرفته و مسائل امنیتی منطقه حل شود.

قرقاش افزوده است: دولت‌های خلیج فارس باید یکی از طرف‌ها در میز مذاکره با ایران باشند و چاره‌ای جز وجود دیدگاه مشترک بویژه از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیست، تا با حملاتی که منجر به از بین رفتن راه حل صلح می‌شود، مقابله گردد.

در تاریخ 14 اکتوبر 2019، رسانه‌ها از سفر طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات، به تهران خبر دادند. در ادامه، در آغاز آگوست 2019، ایران و امارات پیش نویس همکاری در زمینه امنیت مرز‌های دریایی امضا کردند و پیش از این، ناگهان امارات نیرو‌های خود را از یمن به صورت ناگهانی خارج کرده بود.

در تاریخ 26 ژوئن 2019، امارات مخالف متهم کردن ایران در مورد حمله به 4 نفت کش در نزدیکی سواحل امارات شده و خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شد.

روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور در طول سال‌های گذشته شاهد رشد چشم گیری بوده و با وجود تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، این روابط ادامه داشته است.

در همین رابطه، سازمان گمرک ایران اعلام کرد که ارزش مبادلات تجاری با امارات متحده عربی بین 19 مارس 2019 تا 19 مارس 2020، به 13.5 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش سازمان گمرک ایران، طی سال گذشته، امارات وارداتی به ارزش 4.5 میلیارد دلار با همسایه شمالی خود داشته، در حالی که صادرات دبی به ایران، در همین دوره بیش از 8.9 میلیارد دلار بوده است.

در سال 2018، حجم مبادلات تجاری غیر نفتی بین ایران و امارات، به 16.83 میلیارد دلار در سال مالی 2018 رسید و در مقایسه با سال 2017، یه میزان 21.18 درصد افزایش داشت.

طبق ارزیابی‌های وزارت خارجه ایران، بیش از 400 هزار تا 500 هزار ایرانی در امارات زندگی می‌کنند، که نسبت زیادی از ان‌ها تاجر هستند. گذشته از این، به گزارش فارس، تعداد ایرانی‌های مقیم امارات، به 800 هزار نفت می‌رسد.

4 دانشگاه ایرانی در امارات وجود دارد و بیش از 30 هزار دانشجوی ایرانی، در امارات تحصیل می‌کنند. این در حالی است که طبق امار، ایرانی‌ها در امارات سرمایه گذاری‌های هنگفتی دارند که ارزش آن بیش از 200 میلیارد دلار است.

خطوط پرواز بین دو کشور نیز شدیدا فعال است و کمی قبل از شیوع بیماری کرونا، در هفته، حدود 200 پرواز بین ایران و امارات انجام می‌شد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها