رامین مهمانپرست:

باید دقیقا و به صورت مصداقی معلوم شود که آمریکا چه امتیازی به ایران می‌دهد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: صحبت از امتیاز بزرگی که آمریکا بخواهد به ایران بدهد بسیار کلی و انتزاعی است. باید دقیقا و به صورت مصداقی معلوم شود که آمریکا چه امتیازی به ایران می‌دهد؛ هرچند در شرایط فعلی که آمریکا از هیچ تلاشی برای محدودکردن ایران فروگذار نمی‌کند، بعید می‌دانم چنین احتمالی مقرون به صحت باشد.

باید دقیقا و به صورت مصداقی معلوم شود که آمریکا چه امتیازی به ایران می‌دهد
کد خبر: 410268
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۰۹:۵۱:۰۹

اعتمادآنلاین| ‌ در شرایطی که آمریکا سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است، در عین حال پالس‌هایی از سوی مقامات این کشور مبنی بر تقاضای مذاکره با ایران به گوش می‌رسد که معلوم نیست چه‌قدر حسن نیت پشت آن نهفته است. باتوجه به بدعهدی‌ آمریکا در موضوع توافق‌نامه برجام بسیاری بر این باورند که نمی‌توان به این سادگی‌ها بازهم با آمریکا سر میز مذاکره نشست. البته در مقابل این سخن برخی هم باور دارند که باتوجه به یکدست‌شدن مجلس یازدهم و نبود اختلاف نظر جدی میان نمایندگان مجلس یازدهم، بعید نیست که اگر آمریکا امتیاز بزرگی به ایران بدهد، زمینه مذاکره با این کشور فراهم شود.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آنچه تعیین‌کننده روابط کشورها با یکدیگر است، منافع ملی است. وقتی یک کشور می‌گوید که تمایل به برقراری ارتباط با کشور دیگر دارد یا تقاضای مذاکره می‌کند، باید از پیش به کشور مورد اشاره احترام بگذارد و از موضع برابر سخن بگوید. آمریکا با عدم رعایت این مهم و عدم پایبندی تعهداتش زمینه هرگونه اعتماد را از بین برده است. مذاکره در شرایطی ممکن خواهد بود که دولتمردان آمریکا از عملکرد خود اظهار پشیمانی و عذرخواهی کنند. آخرین تجربه اعتماد به آمریکا در موضوع برجام بود که هرچند این توافق ایدآل ایران نبود اما به هرحال تعهداتی برای آمریکا ایجاد می‌کرد که دیدیم با تغییر دولت در این کشور تمام تعهدات نقض شد. جهانیان در برجام اوج حسن نیت ایران را دیدند اما نتیجه‌اش وضع تحریم‌های شدید از سوی آمریکا شد. وقتی مقامات آمریکایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از تغییر رژیم در ایران سخن می‌گویند و به رفتارهای خصمانه‌شان با کشور و مردم ایران پایان نمی‌دهند، نمی‌توان برای مذاکره‌ای مجدد به آنها اعتماد کرد. شاید مجلس جدید در رویکرد و عملکرد یک‌دست باشند اما این موضوع هم باعث نمی‌شود که این مجلس بدعهدی‌های آمریکا را فراموش کنند و تن به مذاکره‌ای بدهند که منعفت ایران را تأمین نمی‌کند».

او درباره چگونگی ورود به مذاکره هم تصریح کرد: «یک شاخص دیگر هم در انجام مذاکره بسیار مهم به نظر می‌رسد و آن نوع ورود به مذاکره است. اصل مذاکره ایرادی ندارد اما شکل ورود به آن مهم است. اگر ایران از موضع ضعف وارد مذاکره شود، معلوم نیست نتیجه چنان مذاکره‌ای چه خواهد شد؟ اما اگر از موضع برابر وارد شویم منافع ملی تأمین می‌شود و طبیعی است زمانی موضع ما برابر می‌شود که نواقص بسیاری حل شود که مهم‌ترینِ آن مشکلات موجود اقتصادی در داخل است. اگر مردم در شرایط سختی زندگی کنند، اگر در بحث بودجه ایرادات زیادی وجود داشته باشد و اگر نظام اداری ما کارآد نباشد در هر مذاکره‌ای از موضع ضعف خواهیم بود؛ بنابراین در ابتدا باید مشکلات اصلی حل شود. مقام معظم رهبری اشاره کردند که باید وابستگی به نفت کم شود. طبیعی است برای تحقق این موضوع بسیار مهم لازم است که ساختارها اصلاح شود».

این دیپلمات در خصوص بحث امتیاز بزرگ که اخیرا مطرح می‌شود هم گفت: «صحبت از امتیاز بزرگی که آمریکا بخواهد به ایران بدهد بسیار کلی و انتزاعی است. باید دقیقا و به صورت مصداقی معلوم شود که آمریکا چه امتیازی به ایران می‌دهد؛ هرچند در شرایط فعلی که آمریکا از هیچ تلاشی برای محدودکردن ایران فروگذار نمی‌کند، بعید می‌دانم چنین احتمالی مقرون به صحت باشد. ما باید بر اساس واقعیت‌ها تحلیل کنیم و این احتمال اصلا واقعی نیست».

مهمان‌پرست در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن احتمالی یک رئیس‌جمهور دموکرات می‌توان از مذاکره سخن گفت، تصریح کرد: «ممکن است با تغییر دولت و کنار رفتن آقای ترامپ تغییرات جزئی در سیاست‌های دولت آمریکا به‌وجود آید اما در ماهیت کلی تغییری ایجاد نمی‌شود. از یاد نمی‌بریم که شدیدترین تحریم‌ها در زمان دموکرات‌ها در حق ایران اِعمال شد».

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها