علی خدایی:

دستمزد کارگران به یک میلیون و 911 هزار تومان افزایش یافت/ مزد از 21 درصد به 26 درصد رسید

بر اساس توافق شب گذشته شرکای اجتماعی در شورای عالی کار، پایه حقوق کارگران از یک میلیون و 835 هزار تومان به یک میلیون و 911 هزار تومان افزایش یافت. همچنین حقوق سایر سطوح علاوه بر حق مسکن، روزی 2600 تومان اضافه شد.

دستمزد کارگران به یک میلیون و 911 هزار تومان افزایش یافت/ مزد از 21 درصد به 26 درصد رسید
کد خبر: 410276
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۱۰:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ دستمزد کارگران بالاخره بعد از ماه های کشمکش بین نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با دولت بر سر افزایش دستمزد کارگران دیشب افزایشی دوباره یافت و از 21 درصدی که در اوایل سال 99 صورت حالا به 26 درصد رسید. حال باید دید این 26 درصد چه میزان بر پایه دستمزد کارگران تاثیر خواهد گذاشت و افزایش یافت.

با نگاه به حداقل حقوق کارگران در سال 98 که یک میلیون و 516 هزار تومان بود و در سال 99 با هزار اما و اگر و تاخیر در تصمیم گیری و به اجماع رسیدن و نهایتا تصویب یک طرفه دولت به یک میلیون و 815 هزار تومان رسید در میابیم با توجه به تورم بالای 40 درصد این افزایش حقوق هیچ تاثیری بر روی سبد معیشت کارگران نخواهد داشت.

با تمام این موارد شب گذشته دوبت تصمیم گرفت تا نظر نمایندگان کارگران در شورای عالی کار را مد نظر قرار دهد و حقوق کارگران را بشتر از مصوبه اوایل سال 99 افزایش دهد. با یک حساب سر انگشتی قیاس حداقل حقوق کارگران در سال 98 با سال 99 در میابیم که تنها مبلغ 300 هزار تومان مزد کارگران افزایش یافته و با تصمیم دیشب دولت که مزد از 21 درصد به 26 درصد افزایش یافت این مبلغ افزایش به 378 هزار تومان رسید. حال باید دید با توجه به افزایش حق مسکن و حق اولا و سایر سطوح کارگری در نهایت یک گارگر چه میزان از این افزایش حقوق بهر خواهد برد و تا چه میزان میتواند در سبد معیشت آنها تاثیر گذار باشد.

شب گذشته جلسه شورای عالی کار بعد از چندین ساعت بحث و بررسی میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان به نتایج مشخصی درباره پرونده مزد 99 رسید.

بر اساس توافق نمایندگان کارگری با دولت و کارفرمایان افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کارگری تصویب شد. به این ترتیب حق مسکن از 100 هزار تومان به 300هزارتومان افزایش یافت که این افزایش 200 هزار تومانی باید به تصویب هیأت وزیران برسد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

همچنین با کسر 75 هزار تومان از پایه سنوات، حدود 5 درصد به حداقل حقوق کارگران افزوده شد. یعنی حداقل بگیران در سال 99 افزایش 26 درصدی در پایه حقوق را خواهند داشت.

به این ترتیب حداقل دستمزد یک کارگر مجرد (بدون احتساب سابقه) به رقم 26.104.270 ریال میرسد که نسبت به سال 98 رشد 44.5درصدی را نشان میدهد. شایان ذکر است که حداقل دستمزد یک کارگرد مجرد در سال نودوهشت مبلغ 18.068.810 ریال بوده است.

افزایش حق مسکن کارگری با تصویت هیات دولت قابل اجرا خواهد بود. سایر سطوح علاوه بر حق مسکن روزی 2600 تومان نیز اضافه شد.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار می گوید: بر اساس مصوبات شب گذشته پایه حقوق از یک میلیون و 835 هزار تومان به یک میلیون 911 هزار تومان افزایش می یابد. حق اولاد از 183 هزار و 500 تومان به 191 هزار تومان افزایش پیدا می کند. حقوق یک کارگر مجرد بدون سابقه دو میلیون و 611 هزار تومان خواهد بود. حقوق یک کارگر با یک فرزند بالاتر از دو میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود. البته محاسبات دقیق آن را اعلام خواهیم کرد. تاریخ اجرای مصوبه حق مسکن حداکثر از ابتدای تیر ماه خواهد بود. عدد پایه سنواتی 75 هزار تومان به پایه حقوق اضافه شده است.

وی گفت: بعضی ها فکر می کنند اگر پایه سنواتی پایین آمد از سایر سطوح کم شده که به هیچ عنوان اینگونه نیست. عدد ثابت سایر سطوح مزدی هم افزایش پیدا کرده است. کمک هزینه مسکن از 100هزار تومان به 300هزارتومان افزایش می‌یابد.

محمد شریعتمداری، وزیر کار در پایان 292 جلسه شورای عالی کارافزود: پیشنهاد افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کارگران باید برای تصویب به هیات وزیران ارسال شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: این تصمیم در شورای عالی کار با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان ملی استاندارد و نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی اتخاذ شد.

وی اظهارداشت: علاوه بر افزایش حق مسکن کارگران، در این جلسه برای اصلاح حق سنوات کارگران تصمیم بر آن شد تا مبلغ 78 هزار تومان نیز به حداقل مزد کارگران اضافه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: امیدواریم نتایج این دو تصمیم در شورای عالی کار، در سال جهش تولید به ایجاد شرایط مطلوب کار و تولید در کشور کمک کند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها