دبیر کل کانون کارگزاران بورس پاسخ داد:

جدیدترین اطلاعات درباره مدیریت سهام عدالت با روش مستقیم / شروط فروش از طریق بورس چیست؟

15٫5 میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند برای مدیریت سهام خود باید از طریق بورس اقدام کنند، جزئیات مدیریت سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها را در این گزارش از زبان دبیر کل کانون کارگزاران بورس بخوانید.

جدیدترین اطلاعات درباره مدیریت سهام عدالت با روش مستقیم / شروط فروش از طریق بورس چیست؟
کد خبر: 410333
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۱۲:۰۵:۴۳

اعتمادآنلاین| براساس آخرین آمارها 16 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند که 500 هزار نفر از آنها در هفته گذشته با مراجعه به بانک نسبت به فروش 30 درصد از سهام خود اقدام کرده‌اند.

در حال حاضر 15٫5 میلیون نفر از سهامداران باید از طریق بورس سهام خود را مدیریت کنند و اگر قصد فروش آن را دارند باید به کارگزاری‌ها مراجعه کنند.

در این خصوص روح‌اله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفتگو با تجارت‌نیوز به سوالاتی درباره مدیریت سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها پاسخ داده است.

برخی از دارندگان سهام عدالت پیش از این در بورس فعالیت داشته‌اند و دارای کد بورسی هستند، آیا سهام عدالت این گروه به کد بورسی آنها منتقل می‌شود؟

سهام عدالت این گروه به کد بورسی منتقل نمی‌شود، سیستم دارایی سهام عدالت با سیستم دارایی سایر سهام سهامداران در بازار سرمایه متفاوت است، به همین خاطر افرادی که قبلا در بازار سهام حضور داشته‌اند و مالک سهام عدالت نیز هستند در دو سیستم مختلف قرار می‌گیرند.


پرتفوی سهام عدالت با پرتفوی دیگر سهام چه تفاوت‌هایی دارد؟

سهامداران سهام عدالت از طریق سازوکار فروش که برای سهامداران سهام عدالت طراحی شده است، می‌توانند سهم خود را بفروشند یا نگهداری کنند؛ یعنی سهامداران پرتفوی سهام عدالت را جدا از پرتفوی دیگر سهام می‌بینند.

سازوکار معاملات نیز متفاوت است، برای دیگر سهام فرد به سامانه معاملات برخط کارگزاری مراجعه می‌کنند و سهام عادی(به جز سهام عدالت) و مرسوم بازار را به روش‌های معمول معامله می‌کند، ولی برای معامله سهام عدالت باید به بخش دیگری از سایت کارگزاری به نام «سامانه معاملات سهام عدالت» مراجعه کنند و نه سامانه معاملات برخط.

در گام بعدی سهامدار مشخص می‌کند که قصد دارد چه تعداد از چه سهمی را بفروشد، یعنی هم سازوکار کار نگهداری دارایی و هم سازوکار معامله سهام عدالت متفاوت از دیگر سهام است.

آیا اکنون سامانه سهام عدالت روی سامانه کارگزاری‌ها قرار گرفته است؟

از شنبه هفته گذشته کارگزاران بورسی سامانه سهام عدالت را بروی سامانه خود پیاده سازی کرده‌اند، لیست این کارگزاری‌ها بر روی سایت کانون کارگزاران، سازمان بورس و فرابورس ایران قرار دارد و در دسترس عموم قرار دارد.

سهامداران چگونه می‌توانند وارد پرتفوی سهام عدالت شوند؟

سهامداران با ورود به سامانه سهام عدالت در کارگزاری‌ها باید کد ملی و شماره تلفن همراهی که در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند و به نام خودشان است، می‌توانند وارد سامانه شوند.

برای ورود چه اطلاعاتی لازم است؟

سهامداران برای ورود لازم نیست که نام کاربری و رمز خاصی را از کارگزاری‌ها دریافت کنند، فقط یک کد به موبایل فرد ارسال می‌شود، سپس به راحتی می‌توانند وارد سامانه شوند و پرتفوی سهام عدالت خود را ببینند.

چقدر از سهام عدالت در کارگزاری‌ها قابل فروش است؟

سهامداران با وارد شدن به سهام عدالت، می‌توانند هر مقدار از سهام خود را که مایل باشند به فروش بگذارند، مشروط بر این که سقف سفارششان بیشتر از 30 درصد ارزش پرتفوی‌شان نباشد.

آیا برای ورود به سامانه سهام عدالت در کارگزاری‌ها، نیاز است که از قبل ثبت‌نام کنند؟

لازم نیست سهامداران در کارگزاری‌ها ثبت‌نام کنند. برای ورود دو پیش‌شرط وجود دارد، شماره شبا و شماره تماسی که در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی ثبت کرده‌اند باید به نام فرد باشد، در غیر صورت نمی‌توانند وارد سامانه شوند.

منبع: تجارت نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها