ریاض:

دوحه روابط با تهران را کاهش دهد

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل بار دیگر اعلام کرد، تجدید روابط با قطر مشروط به همراهی دوحه با شروط مطرح شده از جمله کاهش روابط با تهران است.

دوحه روابط با تهران را کاهش دهد
کد خبر: 410382
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ۱۴:۵۴:۵۲

اعتمادآنلاین| «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل اعلام کرد، تجدید روابط با قطر مشروط به پاسخ مثبت این کشور به خواسته‌های چهار کشور عربی از جمله پایان حضور نظامی ترکیه و کاهش روابط قطر با ایران است.

بر اساس گزارش روزنامه «عکاظ»، المعلمی افزود، اگر قطر این شروط را بپذیرد چهار کشور عربی، قطر و ملت آن را با آغوش باز خواهند پذیرفت، کشوری که شایسته است به جایگاه طبیعی خود در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بازگردد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا ممکن است قطر این شروط را بپذیرد؟» گفت: همانطور که قطر اقداماتی اتخاذ کرد که منجر به این شروط شد، می‌تواند برگردد و آن اقدامات را کنار بگذارد. به نظر من این امر شدنی است و به دست سران قطر است. عربستان سعودی و برادرانش بارها گفته‌اند که زمینه برای تفاهم با برادران قطری باز است اگر این خواسته‌ها را انجام دهند.

هفته جاری، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» درباره گزارش‌های حاکی از تلاش تازه کویت برای رفع بحران میان قطر و عربستان سعودی گفت: «ابتکار عملی برای حل بحران وجود دارد و فضا نسبت به آن مثبت است؛ امیدواریم که این امر به اقداماتی منتهی شود».

در تاریخ پنجم ژوئن سال 2017 (15 خرداد 1396) کشورهای عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده و قطر را در محاصره همه جانبه قرار دادند. این کشورها 13 شرط را برای احیای دوباره روابط اعلام کرده‌اند که قطر هیچ کدام از آن‌ها را تا کنون نپذیرفته است.

تعطیلی پایگاه‌های نظامی ترکیه، کاهش روابط با ایران و تعطیلی شبکه الجزیره از اصلی‌ترین این شروط هستند.

بحران سیاسی مذکور در حالی وارد چهارمین سال خود شده است که تا کنون بارها دولت کویت و کشورهای غربی برای آشتی میان طرف‌های دخیل در این بحران اقدام کرده و نا موفق بوده‌اند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها