کد خبر: 410442
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

مهدی تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تحریم| ونزوئلا از ما نفت گرفت، طلا داد

مهدی تقوی گفت: کشتی‌های ایران همین چند هفته پیش به ونزوئلا سوخت بردند، اما چون آنها در شرایط بد اقتصادی هستند به جای پول طلا دادند؛ یعنی تحریم دست ما را برای تجارت در جهان بسته است.

تحریم| ونزوئلا از ما نفت گرفت، طلا داد
کد خبر: 410442
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تحریم همچنان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها برای اقتصاد ایران است. مردم ایران از روزی که آمریکا با امضای دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ‌ها را شدت بخشید، به‌ معنای‌ واقعی وضعیت بد معیشتی را زیر سایه تحریم تجربه کردند. همچنین شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد تا گره‌های اقتصادی با وجود تحریم کورتر از همیشه شود و در نتیجه،‌ دغدغه‌های عموم به بالاترین حد ممکن برسد.

مهدی تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در همین باره اظهار داشت: تورم به نرخ تاسف‌برانگیزِ بالای 40 درصد رسیده است. بنابراین مردم روزبه‌روز فقیرتر و گرفتارتر می‌شوند. به همین دلیل تصمیم‌گیران باید فکری به حال این روزها بکنند تا اوضاع از این بدتر نشود.

استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در ادامه گفت: اینکه برخی از تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های غلط در داخل کشور به اقتصاد ضربه زده است یک بحث است و اینکه ایران تحریم شده بحث دیگری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ یعنی بعد از اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود، فروش نفت ایران از بالای 2 میلیون بشکه به حدود 400 هزار بشکه در روز رسیده است. طبیعی است در چنین وضعیتی درآمد کشور پایین بیاید و مشکلات اقتصادی روزبه‌روز بیشتر شود.

او توضیح داد: برخی می‌گویند، ای‌کاش وابستگی‌ به نفت را کم می‌کردیم. این مهم در صورتی محقق می‌شود که اقتصاد صنعتی‌مان رونق پیدا کند و به جایی برسیم که کالاهای گران را در داخل تولید کنیم. متاسفانه به دلیل کوتاهی‌ها، شرایط برای رونق تولید اصلاً مهیا نیست. همچنین باید در نظر گرفت که اقتصاد را باید با عقل چرخاند؛ مثلاً در دوره‌ آقای احمدی‌نژاد تصمیم‌های غیرمنطقی بیداد کرد و سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانیم ضررهای آن دوره را جبران کنیم.

او تاکید کرد: این را هم باید بدانیم که تحریم سدی محکم است. به عنوان مثال کشتی‌های ایران همین چند هفته پیش به ونزوئلا سوخت بردند، اما چون آنها در شرایط بد اقتصادی هستند به جای پول طلا دادند؛ یعنی تحریم دست ما را برای تجارت در جهان بسته است.

مهدی تقوی در پایان گفت: مجموعه این عوامل مردم را در شرایطی قرار داده است که در تورم 40 درصدی حقوق‌شان فقط 10 درصد افزایش پیدا کند و این کافی است تا گرفتار شوند.

چکیده گفت‌وگو با مهدی تقوی

مردم روزبه‌روز فقیرتر می‌شوند

تحریم سدی محکم است

شرایط برای رونق تولید اصلاً مهیا نیست

اقتصاد را باید با عقل چرخاند

تحریم دست ما را برای تجارت در جهان بسته است

در دوره‌ آقای احمدی‌نژاد تصمیم‌های غیرمنطقی بیداد کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها