کد خبر: 410443
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۰۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اعتراضات در آمریکا| گام‌های موفق مبارزه با تبعیض نژادی در آمریکا

روز شنبه مراسم یادبود بزرگی در کارولینای شمالی، شهری که جورج فلوید در آن به دنیا آمده و دفن خواهد شد، برگزار شد. در بیرون کلیسای باپتیست در رافورد صدها نفر در صف‌های طولانی در انتظار ایستاده بودند تا با فلوید برای آخرین بار خداحافظی کنند.

اعتراضات در آمریکا| گام‌های موفق مبارزه با تبعیض نژادی در آمریکا
کد خبر: 410443
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۰۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در هفته دوم اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس، صدها هزار آمریکایی در شهرهای مختلف این کشور از ساحل شرقی تا ساحل غربی به خیابان‌ها آمدند. اعتراضاتی که با قتل جورج فلوید شعله‌ور شد.

در روز شنبه این اعتراضات عموماً به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد، تغییری قابل توجه در برخورد پلیس با تظاهرات‌کنندگان که هفته گذشته با گاز اشک‌آور و اسپری همراه بود.

کارولینای شمالی

مراسم یادبود بزرگی در کارولینای شمالی، شهری که جورج فلوید در آن به دنیا آمده و دفن خواهد شد، برگزار شد. در بیرون کلیسای باپتیست در رافورد صدها نفر در صف‌های طولانی در انتظار ایستاده بودند تا با فلوید برای آخرین بار خداحافظی کنند.

مینیاپولیس

در مینیاپولیس، جایی که محل کشته شدن فلوید بود، مردم از مسئولان درخواست کردند بودجه پلیس را قطع کنند، مطالبه‌ای که این روزها هواداران زیادی پیدا کرده است. روز جمعه شورای شهر به قانونی رأی داد که طبق آن پلیس دیگر حق فشار آوردن بر گردن متهم را در زمان بازداشت ندارد. شهردار جوان مینیاپولیس که در تظاهرات روز گذشته شرکت کرده بود در پاسخ به درخواست معترضان مبنی بر قطع بودجه پلیس اعلام کرد که با این مطالبه مخالف است. پاسخ جیکوب فری باعث شد تظاهرات‌کنندگان او را «هو» کنند.

نیویورک

در نیویورک صدها هزار نفر در سنترال پارک تجمع کردند. تظاهرات‌کنندگان در مسیر حرکت از سنترال پارک به موزه ملی سیاهپوستان در هارلم شعار می‌دادند: «پایتان را از گردن ما بردارید»، «نژادپرستی اولین گناه آمریکاست».

کشیشان و رهبران مذهبی بیرون موزه ملی و دیگر نقاط شناخته‌شده شهر سخنرانی‌های پرشور سر دادند. ژاکلین مارتر 33ساله یکی از کسانی که در برگزاری این تظاهرات نقش داشت گفت: «هارلم تاثیر بزرگی در آگاهی بخشیدن به مردم در مورد شرایط نابرابر سیاهپوستان داشته. اما بخش بزرگی از این جنبش نیز تلاش بر اصلاح تفرقه‌ای است که مسبب آن نژادپرستی است.»

پس از تجمع روز شنبه قانون منع رفت‌وآمد در نیویورک نیز لغو شده است.

پایتخت آمریکا

روز شنبه بیش از 10 هزار نفر در شهر واشینگتن به خیابان‌ها آمدند. در پی اعتراض گسترده به برخورد با معترضان، حضور نیروهای ارتش در شهر به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

تظاهرات در آمریکا

در یکی از خیابان‌های اطراف کاخ سفید کلمات «زندگی سیاهان ارزشمند است» با حروفی بزرگ روی آسفالت نقش بسته است. این کلمات به دستور شهردار دقیقاً در همان جایی نوشته شده که هفته گذشته پلیس با گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرده بود تا ترامپ بتواند در مقابل یک کلیسا عکس بگیرد.

تظاهرات‌کنندگان درخواست قطع بودجه پلیس را بر آسفالت خیابانی دیگر نقاشی کردند. این در حالی است که ترامپ روز شنبه در توییتی از عملکرد ضابطان قضایی تمجید کرده بود.

واشینگتن

فیلادلفیا

فیلادلفیا روز شنبه صحنه یکی از بزرگ‌ترین تجمعات این روزها بود. فعالان در این شهر خواستار کاهش 10 درصدی بودجه پلیس هستند. یکی از دلایل حضور چشمگیر مردم در این تظاهرات تیتر جنجالی یکی از سردبیران روزنامه فیلادلفیا اینکوایرر بود که موجب استعفای این روزنامه‌نگار شد؛ تیتری که در آن با انتقاد از تخریب ساختمان‌ها نوشته شده بود: «ساختمان‌ها هم ارزشمندند».

این در حالی است که ساکنان فیلادلفیا از حضور گروهی سفیدپوست مسلح در محله فیش‌تاون در روز دوشنبه شوکه شده بودند.

کالیفرنیا

در دره سیمای کالیفرنیا، همان منطقه‌ای که کتک زدن سیاهپوستی به نام رادنی کینگ به دست چهار پلیس سفیدپوست در سال 1992 اعتراضات گسترده‌ای برانگیخت، روز یکشنبه در حدود 2 هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند و خواستار توقف خشونت پلیس نسبت به سیاهپوستان شدند.

در سان‌فرانسیسکو با موافقت مسئولان هزاران نفر روی پل گلدن‌گیت گرد هم آمدند. ترافیک پل توسط پلیس کنترل می‌شد.

سانفرانسیسکو

در شهر جرسی پلیس ادوات ضدشورش به همراه نداشت و فضای صلح‌آمیزی برقرار بود. تقریباً تمام تظاهرات‌کنندگان ماسک به صورت داشتند و عده‌ای آب و غذا بین مردم پخش می‌کردند. تظاهرات‌کنندگان نام سیاهپوستانی را که در سال‌های اخیر به دست پلیس کشته شده‌اند، فریاد می‌زدند.

پرونده فلوید در هفته‌ای که گذشت موفقیت بسیاری داشت. سه مامور پلیس دیگری که در صحنه قتل جورج فلوید حضور داشتند بازداشت شدند و اتهام پلیسی که پا بر گردن او گذاشته و موجب مرگش شده نیز از قتل درجه سه به قتل درجه 2 تغییر پیدا کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها