کد خبر: 410459
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۰۸:۴۲:۲۲
| |

محمد نشاط، تهیه‌کننده:

وزارت ارشاد به دنبال تصویب قانون کپی رایت است

محمد نشاط می‌گوید: شخصا در جریانم که آقای طباطبایی‌نژاد برای تصویب قانون کپی رایت خیلی تلاش کردند ولی متاسفانه تاکنون به نتیجه‌ای در این موضوع نرسیده‌اند.

وزارت ارشاد به دنبال تصویب قانون کپی رایت است
کد خبر: 410459
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۰۸:۴۲:۲۲

اعتمادآنلاین| با گذشت چندی از آغاز اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی، همه این آثار بدون استثنا به صورت غیرقانونی کپی و در شبکه‌هایی انتشار یافته است. ضربه شدیدی که این مسئله به فروش فیلم‌ها وارد کرده، سبب شده تا بیش از هر اتفاقی لزوم تصویب قانون کپی رایت حس شود.


محمد نشاط (تهیه‌کننده فیلم بهت) درباره مکاتبه با وزارت ارشاد برای تصویب قانون کپی رایت برای جلوگیری از این موضوع، گفت: خود وزارت ارشاد دنبال این قضیه است. من خودم با آقای طباطبایی‌نژاد درباره این موضوع خیلی مفصل صحبت کردم. همانطور که می‌دانید ایشان علاوه بر اینکه مدیر نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هستند، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق فیلم‌ها نیز هستند. در جریانم که ایشان برای تصویب قانون کپی رایت خیلی تلاش کردند ولی متاسفانه تاکنون به نتیجه‌ای در این موضوع نرسیده‌اند.


وی ادامه داد: به ایشان گفتم که آن زمان که فیلم‌ها در زمان اکران کپی می‌شد به طریقی جلوی این کار را می‌گرفتید؛ یعنی یک ستادی تشکیل شده بود، که شامل نیروی انتظامی، اتحادیه و وزارت ارشاد بود، گفتند که آن زمان به ما اطلاع می‌دادند، که در فلان انبار این میزان سی‌دی هست و ما هم بر همین اساس آنها را می‌گرفتیم. ولی الان فیلم در ماهواره‌ها پخش می‌شود. به نوعی اکنون فیلم‌های خارجی هم که برای سال 2020 بوده، بلافاصله با اکران در جاهای مختلفی پخش می‌شود.


نشاط در ادامه بیان کرد: در نهایت ایشان گفتند که ما تنها چیزی را که بعد از کلی بررسی گشتیم و پیدا کردیم، این بود که یکی از شرکت‌های کانادایی گفت ما 49 درصد از فروش فیلم را می‌گیریم، بعد از این طریق پیگیری و تعقیب می‌کنیم که فیلم در قسمت‌های دیگری پخش نشود. ولی خودمان هنوز به آن مسئله نرسیدیم که بتوانیم جلوی کپی رایت را بگیریم و متاسفانه این اتفاق در جریان است.


وی در پاسخ به این پرسش که با این تفاسیر هیچ اقدامی برای جلوگیری از کپی فیلم‌ها نمی‌توان کرد، اظهار داشت: نه که نمی‌توانیم، نمی‌شود. وگرنه دوستان در حال پیگیری هستند ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.


تهیه‌کننده فیلم بهت در پاسخ به این پرسش که آیا اکران آنلاین در مسیر درستی قرار گرفته، توضیح داد: برای بازگو کردن این مسئله مقداری زود است، باید مقداری جلوتر برویم و ببینیم که در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. چراکه به هرترتیب در شرایط کنونی یک ساعت بعد از انتشار آثار، فیلم‌ها قاچاق شده و روی ماهواره‌های مختلف به نمایش درمی‌آید. این یعنی تمام تماشاگران را از دست می‌دهیم.


نشاط افزود: مسئله دیگر تبلیغات است. به هر حال هر کالایی ابتدا باید شناسانده شود. ما در اکران عمومی این مشکل را داشتیم، که فیلم‌هایی با 100 سالن سینما اکران می‌شدند، در حالی که برخی فیلم‌ها تنها 10 سالن برای نمایش داشتند. شکر خدا الان اینطور نبوده و تبلیغات در فضای مجازی هم برای همه به طور یکسان در حال انجام است اما از سوی دیگر معضل قاچاق صدمه خیلی زیادی به ما وارد کرده است. در واقع ما باید مقداری صبر کنیم تا ببینیم که اوضاع به چه صورت می‌شود.


وی همچنین درباره عدم حمایت صداوسیما از فیلم‌های اکران شده نیز اظهار داشت: متاسفانه ما هیچگونه تبلیغی در صداوسیما نداریم. البته با آنها صحبت هم نکردیم. چراکه دوستان دیگری که زودتر از ما فیلمشان اکران شد، صحبت‌هایی کردند که هیچ جوابی از آنها نگرفتند.


وی همچنین درباره میزان فروش فیلم «بهت» بیان کرد:‌ آمار فروش هنوز به ما هم داده نشده، هرزمان آمار به ما داده شود، آن را اعلام می‌کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها