سفارش‌ِکرونایی‌ هاشمی‌ به روحانی

شاه بیت سفارش‌ها و توصیه‌های محسن هاشمی، توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان فعال در آن است. مساله‌ای که با همه‌گیری کرونا در تهران ابعاد تازه‌ای یافته و بر حجم سفارش‌ها و پیگیری‌های رییس و تک تک اعضای شورای شهر نیز افزوده است.

سفارش‌ِکرونایی‌ هاشمی‌ به روحانی
کد خبر: 410556
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۲:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در شرایطی که سایه ویروس کووید 19 همچنان بر سر مناسبات شهری در تهران و اغلب شهرهای کشور سنگینی می‌کند و همزمان، پارلمان شهری پایتخت به روزهای پایانی سومین سال فعالیت خود نزدیک می‌شود و شمارش معکوس برای فعالیت این نهاد در سال پایانی آغاز شده است، به نظر می‌رسد، دغدغه‌های محسن هاشمی، رییس این پارلمان نسبت به مسائل تهران بیش از مسوولان دولتی و شهری است. دغدغه‌هایی که بارها از سوی او و سایر اعضای شورای شهر طرح شده اما پاسخ مناسب نیافته است.

شاه بیت سفارش‌ها و توصیه‌های محسن هاشمی، توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان فعال در آن است. مساله‌ای که با همه‌گیری کرونا در تهران ابعاد تازه‌ای یافته و بر حجم سفارش‌ها و پیگیری‌های رییس و تک تک اعضای شورای شهر نیز افزوده است.

هاشمی دیروز به‌طور مشخص از دولت درخواست کرد که برای مبارزه با کرونا در پایتخت، با تخصیص بودجه به حمل و نقل عمومی توجه ویژه شود و «بخشی از 75 هزار میلیارد تومانی که برای مبارزه با کرونا اختصاص یافته، به مدیریت شهری پایتخت اختصاص یابد و در دولت به جای اینکه بنشینند و بگویند جلوی حمل و نقل عمومی را می‌گیریم، از ظرفیت کشور برای ورود اتوبوس‌های نو به ناوگان حمل و‌نقل عمومی استفاده کنند.»

ترافیک و کرونا

هاشمی در پایان دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص اجرای آزمایشی طرح ترافیک ویژه روزهای کرونایی گفت: گزارش روز شنبه صدا و سیما، حاکی از افزایش تراکم در حمل و نقل عمومی بود.

باید روی این مساله بررسی جدی شود. اولا مساله استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی بسیار مهم است که باید به آن توجه شود و از ورود بدون ماسک به حمل و نقل عمومی جلوگیری شود.

او ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر این است که آقای رییس‌جمهور گفتند کرونا فعلا با ما هست و این یک علامت است که باید به حمل و نقل عمومی توجه ویژه شود. ما باید 3 هزار اتوبوس به اتوبوس‌های تهران اضافه کنیم و 3 ماه دیگر به مهر ماه و آغاز سال تحصیلی می‌رسیم و باید از این فرصت استفاده کنیم و شاهد افزایش واگن و اتوبوس در سطح شهر تهران باشیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه آقای حناچی باید از این فرصت استفاده کنند گفت: درخواست شده است که بخشی از 75 هزار میلیارد تومانی که برای مبارزه با کرونا اختصاص یافته به مدیریت شهری اختصاص یابد و در دولت به جای اینکه بنشینند و بگویند جلوی حمل و نقل عمومی را می‌گیریم، از ظرفیت کشور برای ورود اتوبوس‌های نو به ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

هاشمی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال جهش تولید نیز قرار داریم هرکدام از این شرکت‌ها می‌توانند ماهانه 100 اتوبوس بسازند و طی 3 ماه حداقل 3 هزار اتوبوس نو تامین شود. او همچنین با اشاره به کارخانه‌های واگن سازی گفت: 4 کارخانه واگن سازی در کشور موجود است که همه شاغلان آنها بیکار هستند. اگر واقعا باید با کرونا مبارزه کنیم، کرونا که فقط ماسک و ونتیلاتور نیست، یکی از آنها تجهیز حمل و نقل عمومی است و آقای نمکی و آقای رییس‌جمهور باید در ستاد مبارزه با کرونا تصویب کنند، برای مثال ده هزار میلیارد تومان از این بودجه به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد و هرچه سریع‌تر تعدادی واگن و اتوبوس تامین شود.

هاشمی ادامه داد: طرف مستقیم صحبت‌های من آقای نمکی و رییس‌جمهور هستند و اینکه تنها بگوییم جلوگیری می‌کنیم چیزی را حل نمی‌کند چرا که فعالیت‌های اقتصادی را آغاز کردید و مردم جابه‌جا می‌شوند و صد درصد شاهد شلوغی حمل و نقل عمومی خواهیم بود. او با بیان اینکه بودجه برای حمل و نقل عمومی هست اما آن را اختصاص نمی‌دهند گفت: همه کارخانجات آمادگی دارند و باید جهش تولید اتفاق افتد و جهش تولید تنها در تولید ماسک و ونتیلاتور و کیت آزمایش نیست بلکه می‌تواند درباره اتوبوس نیز اتفاق افتد.

آتش سوزی‌ها، خرابکاری نبوده است

رییس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص علت آتش سوزی‌های سریالی پایتخت گفت: این آتش سوزی‌ها تقریبا در همه کشور مطرح است و تنها مربوط به تهران نیست و گفته شده تاکنون خرابکاری در این زمینه کشف نشده است.

او ادامه داد: درخصوص چرایی تکرار آتش سوزی‌ها در پایتخت توضیحات محیط زیستی داده شده است،چرا که بارش بسیار زیاد بود و این باعث شد رویش علف‌ها در سطح شهر به‌شدت افزایش یابد و در پی آن با گرمای هوا نیز مواجه بودیم که منجر به خشک شدن سریع تر علف‌ها شد. هاشمی با بیان اینکه باید نسبت به کندن علف‌های هرز زودتر اقدام می‌شد، گفت: ریختن زباله و بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در نور خورشید تبدیل به ذره بین می‌شود و با تابش نور خورشید منجر به آتش سوزی سریع می‌شود.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: آتش نشانی پس از وقوع آتش سوزی به موقع حضور داشته است. او درخصوص عمدی بودن آتش سوزی‌ها با توجه به فراخوان رسانه‌های بیگانه در ارسال تصویر و خبر گفت: تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی‌ها نیامده است و اگر عمدی در کار باشد حتما گزارش آن مطرح و با آن مبارزه می‌شود.

شتاب بخشیدن به اولویت‌ها

هاشمی در جریان دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر نیز از شهرداری تهران بابت افتتاح بوستان 06 تشکر کرد و گفت: لازم است درمورد برنامه اولویت محور و تحقق پذیر که به تصویب اعضای شورای شهر رسید و با استقبال شهرداری و آقای حناچی قرار گرفت، تاکید مجدد کنم، چرا که در سال 99 باید انتظار میوه‌چینی از برنامه‌هایی که در شورای پنجم به تصیوب رسید را داشته باشیم و شهروندان دستاوردهای خود را مشاهده کنند.

او ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در این دوره در فرایند توسعه شهر ایجاد شد که تغییرات مکرر در مدیریت شهری و شرایط سخت اقتصادی کشور، از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شدند، انتظارات عمومی از اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی در این دوره هنوز محقق نشده است و به همین دلیل برنامه اولویت‌محور تحقق‌پذیر از سوی شورا مطرح که با استقبال جناب آقای حناچی و همکاران ایشان مواجه شد. هاشمی با بیان اینکه در باقیمانده سال، به نظر فرصت و منابع برای اجرای همه طرح‌ها وجود نداشته باشد، تصریح کرد: اگر شهرداری بتواند در چند حوزه کلیدی موفق عمل کند، می‌تواند به نوعی نماد دستاوردهای این دوره از منظر افکار عمومی تلقی شود.

اولویت‌های شهری مورد نظر هاشمی

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ابتدا نوسازی وتوسعه ناوگان حمل ونقل عمومی از طریق تامین اتوبوس و واگن مترو باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در پاییز و با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شاهد رشد سفر هستیم و باید با توسعه ناوگان از ازدحام و شرایط ناایمن برای گسترش بیماری کرونا جلوگیری کرد.

هاشمی ادامه داد: اولویت دیگر، فعالیت مجدد در حوزه ساخت مترو است که با توجه به رکود 3 ساله در ساخت مسیرهای جدید مترو، عملیات احداث خطوط 8 تا 11 باید به سرعت آغاز شود. رییس شورای شهر گفت: در حوزه پسماند ومحیط زیست باید اجرای طرح جامع پسماند آغاز شود و شرایط غیربهداشتی جمع آوری ودفن زباله و معضل فعالیت مافیای زباله و کودکان کار ساماندهی گردد.

هاشمی گفت: در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده، بارگذاری در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل ونقل عمومی انجام شده و هم ارایه خدمات به شهروندان تسهیل شود، هم ترافیک و استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد و هم منابع برای توسعه سیستم حمل ونقل عمومی تامین شود و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار هم در این مناطق تسریع و شتاب گیرد. هاشمی با تاکید بر اینکه باید فعالیت‌های مدیریت شهری شتاب گیرد، تصریح کرد: البته طبیعی است که بروکراسی حاکم بر شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط نظیر سیستم بانکی، شورای عالی شهرسازی و وزارتخانه‌های مرتبط ممکن است در برابر ایجاد شتاب در تحقق اولویت‌ها، مقاومت کنند اما هنر و جسارت مدیران باید به اندازه‌ای باشد که با ریسک پذیری و اراده جدی، حداقل در اولویت‌ها فعالیت مدیریت شهری را شتاب ببخشند.

درخواست بازگشایی

محدوده کاخ سلطنت‌آباد

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در جریان دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: قرار دادن پادگان‌ها در پهنه S (مختلط) به هنگام تهیه طرح تفصیلی در دوره گذشته مدیریت شهری و دولت هشتم و نهم یک اشتباه بزرگ بوده که موجب تحمیل هزینه‌های سنگینی به شهر می‌شود و لازم است در بازنگری طرح تفصیلی حتما این موضوع اصلاح شود. او ادامه داد: در توافق کنونی، کاخ سلطنت‌آباد که یکی از میراث‌های تاریخی ارزشمند شهر تهران است همچنان در اختیار ارتش باقی‌مانده و دسترسی برای بازدیدکنندگان به آن وجود ندارد. توقع ما از ارتش محترم این است که نسبت به آزادسازی دسترسی عمومی به این محدوده و بنای ارزشمند تاریخی هرچه سریعتر اقدام نماید و درخواستم از ریاست شورای اسلامی شهر تهران و شهردار محترم تهران این است که در تداوم تعامل با ارتش و نیروهای مسلح و وزارت دفاع این خواسته جدی نمایندگان شورای شهر و جامعه حرفه‌ای و میراثی و مردم شهر تهران در بازگشایی محدوده کاخ سلطنت آباد را ظرف مدت چند ماه به سرانجام برسانند.

سالاری افزود: تجربه پادگان 06 نشان داد می‌توان با تعامل و همکاری با نهادهای حاکمیتی، دستاوردهای بزرگی را در جهت رفاه شهروندان و در راستای احقاق حقوق عمومی به ویژه در زمینه تأمین سرانه‌های خدماتی که امروزه یکی از مهم‌ترین معضلات شهر تهران است به دست آورد. همان طور که می‌دانید امروزه در سطح شهر تهران اراضی وسیعی وجود دارد که در اختیار نهادهای حاکمیتی مختلف است که می‌توانند به خدمت شهروندان دربیایند. عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: تنها در بخش مراکز نظامی و پادگان‌ها حدود 2800 هزار هکتار عرصه و ملک است که بخش قابل توجهی از آنها قابلیت خروج از شهر را دارند.اگر زمین‌های در اختیار سایر نهادها مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد، وزارتخانه‌های دولتی و غیره را به این اضافه کنیم به جرات می‌توان گفت بخش قابل توجهی از نیاز شهر تهران به فضاهای مورد نیاز برای تأمین سرانه‌های خدماتی مرتفع می‌شود.

تسریع در هرس علف‌های هرز

فضاهای سبز

سید محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز در جریان دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران خطاب به شهردار تهران گفت: حوادث زنجیره‌ای آتش سوزی بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در خرداد ماه هر سال اقتضا می‌کند تدابیر لازم برای ایمنی و حفظ عرصه‌های طبیعی با رویکرد مشارکت شهروندان و شورایاری‌ها و رعایت صرفه جویی اقتصادی صورت پذیرد. میرلوحی گفت: علوفه موجود در 50 هزار هکتار فضای سبز تهران چنانچه به موقع جمع آوری شود می‌تواند به مصرف دام برسد و تاخیر در این امر منجر به آتش سوزی هر ساله است. عضو شورای شهر تهران افزود: باید برای آموزش شهروندان نیز سازوکار مناسب طراحی شود.

ضعف در آموزش شهروندان

برای حفاظت از پارک‌ها

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر نیز در جریان دویست و هجدهمین جلسه این شورا در تذکری به حناچی گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و گسترش آتش‌سوزی‌های پراکنده در سطح شهر تهران ضروری است، شهرداری تهران اقدامات حفاظتی لازم انجام داده و به بررسی و شناسایی عوامل آتش سوزی بپردازد.

او افزود: لازم است سازمان بوستان‌ها با کمک سازمان ارتباطات از طریق نصب بنر در اطراف پارک‌ها و تولید تیزر در فضای مجازی به شهروندان آموزش لازم را برای جلوگیری از تکرار این حوادث بپردازند.

نژادبهرام از عملکرد ضعیف صدا و سیما در آموزش شهروندان برای حفاظت پارک‌ها و فضای سبز نیز انتقاد کرد و گفت: صدا و سیما برای آموزش‌های پیشگیرانه هیچ کاری انجام نداده و نمی‌دهد. این سازمان برخلاف دستورالعمل وظایف خود هیچ کاری برای آموزش شهروندان انجام نداده است.

نژادبهرام گفت: با توجه به گسترش آتش سوزی‌ها انتظار می‌رود، رسانه ملی با تولید محصولات رسانه‌ای و کلیپ‌های آموزشی به شهروندان آموزش‌های لازم را ارایه دهد، اما متاسفانه صدا و سیما به وظایف آموزشی خود عمل نمی‌کند. صدا و سیما باید برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌ها در طبیعت به جامعه آموزش دهد. نژاد بهرام همچنین از نیروی انتظامی درخواست کرد با همکاری شهرداری تهران با عوامل آتش سوزی‌های اخیر برخورد کند‌.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها