حنیف غفاری:

نقش رهبران جریان 14 مارس در تظاهرات لبنان پررنگ است

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: کشورهای اروپایی در حال پیروی از آمریکا برای اعمال محدودیت‌های هر چه بیشتر علیه حزب‌الله هستند.

نقش رهبران جریان 14 مارس در تظاهرات لبنان پررنگ است
کد خبر: 410720
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۰۹:۰۴:۰۴

اعتمادآنلاین| ‌ حنیف غفاری تحلیلگر مسائل منطقه، درباره اعتراضات لبنان و و تلاش برخی برای تبدیل این تظاهرات علیه حزب‌الله لبنان گفت: از زمانی که در آخرین انتخابات پارلمانی لبنان گروه‌های 8 مارس و به ویژه حزب‌الله توانستند نتایج خوبی را کسب کنند و اکثریت پارلمان را در اختیار بگیرند، شاهد بودیم فشارها، تحریم‌ها و توطئه‌هایی از سوی ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و جریان 14 مارس لبنان، که در حقیقت وابسته به غرب است، علیه حزب‌الله و گروه‌های 8 مارس شکل گرفت.

او افزود: هدف از اینها هم کاملا مشخص بود اینکه جریان 14 مارس بر قدرت سیطره پیدا کند و حزب‌الله در معادلات سیاسی لبنان کمرنگ یا حتی حذف شود. ما شاهد راهبرد دوجانبه بودیم. از یک سو ایجاد بحران‌های داخلی در لبنان از جمله تظاهرات‌ها که سال گذشته شاهد آن بودیم که بخشی از آن البته معطوف به بحران‌های ساختاری بود و ما باز هم در جریان تظاهرات‌ها دیدیم که بخشی از جریان رادیکال تظاهرات، به یک باره معطوف شد به اعتراض علیه گروه‌های به اصطلاح پیروز در انتخابات پارلمانی قبلی که همان جریان 8 مارس، است.

غفاری ادامه داد: در اعتراضات اخیر هم به همین شکل که شاهد هستیم نقش رهبران جریان 14 مارس لبنان در این تظاهرات در هدایت این صحنه‌ها پررنگ است. از سوی دیگر راهبرد دومی که شاهد آن هستیم، یعنی اعمال فشارهای اقتصادی بر لبنان و اعمال فشارهای بانکی و اعتباری به این کشور که با همراهی کشورهای اروپایی تداوم پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: به بیانی دیگر آمریکا در حال دنبال کردن این راهبرد است و به بهانه‌‌ اینکه اعضای حزب‌الله در بانک ‌های لبنان حساب دارند بانک‌های لبنانی را تحت فشار قرار می‌دهد و مبادله با آنها را ممنوع می‌کند و کشورهای اروپایی نیز در حال پیروی از آمریکا برای اعمال محدودیت‌های هر چه بیشتر علیه حزب‌الله هستند. به عنوان مثال آلمان و انگلیس، حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار دادند. از این رو اینها هم بی دلیل نیست و در نهایت استراتژی فشار همه‌جانبه‌ای که ترامپ در حال حاضر در قبال ایران در حال پیگیری است در قبال متحدین ایران از جمله حزب‌الله هم دنبال می‌کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها