کد خبر: 410761
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۰۹:۵۵:۱۶
| |

دبیرکل ناتو:

ناتو باید از نظر سیاسی نیز تقویت شود

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، افزایش قدرت چین را باعث تغییر بنیادین توازن قوا در جهان خواند.

ناتو باید از نظر سیاسی نیز تقویت شود
کد خبر: 410761
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۰۹:۵۵:۱۶

اعتمادآنلاین| ‌ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اشاره به این موضوع تاکید کرد که ناتو باید در مقابله با چالش‌های دهه آینده از نظر سیاسی نیز قوی‌تر و تاثیرگذارتر شود.

دبیر کل ناتو در یک ویدیوکنفرانس از بروکسل گفت: با تکیه بر این نکته که کارآمدی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همانند عرصه نظامی از حیث سیاسی نیز مهم است،‌ از رهبران کشورهای عضو خواست تا در جهت قوی‌تر کردن آن بکوشند.

استولتنبرگ همچنین یادآور شد که ناتو برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای جدید نظیر بیماری‌های همه‌گیر، حملات سایبری، کمپین‌های انتشار خبرهای جعلی و پروپاگاندا، نه تنها باید بنیه نظامی خود را تقویت کند بلکه بایست از لحاظ سیاسی نیز بسیار قوی‌تر شود.

وی با دعوت از رهبران کشورهای عضو برای همکاری تنگاتنگ جهت دستیابی به تفاهم و اتفاق نظر جمعی و نظام‌مند در خصوص موضوعات مختلف خاطرنشان کرد که سیاسی‌تر شدن ناتو به معنی فراهم شدن امکان استفاده از ابزارهای بیشتر از جمله بهره بردن از راه‌کارهای اقتصادی و دیپلماتیک است.

استولتنبرگ ضمن ارائه استراتژی توسعه این سازمان تا سال 2030، اظهار داشت: قدرت نظامی به تنهایی کافی نیست و ناتو باید از نظر سیاسی نیز تقویت شود. رهبران کشورهای عضو در اجلاس دسامبر سال گذشته بر تقویت این پیمان تاکید کردند. این امر مستلزم تقویت سیاسی است.

وی افزود: در جهانی که امنیت کمتری وجود دارد، ناتو در 10 سال آینده بر نحوه ادامه تامین امنیت تمرکز خواهد کرد و روند "ناتو 2030" به این امر کمک می‌کند. باید ناتو را با رویکرد سیاسی بیشتری مورد توجه قرار دهیم.

دبیرکل ناتو با اشاره به تاثیرات ایپدمی کرونا در جهان گفت: کووید-19 روندها و تنش‌های موجود را پررنگ‌تر کرد. روسیه فعالیت‌های نظامی خود را ادامه می‌دهد. داعش و سایر گروه‌های تروریستی گستاخ‌تر شدند. قدرتمندتر شدن چین معادله قدرت در جهان را تغییر می‌دهد. با رقم خوردن چنین تحولی رقابت‌ در زمینه ارزش‌ها و شیوه زندگی نیز تشدید می‌شود.

وی تاکید کرد: ناتو باید همچنان از نظر نظامی قوی و از نظر سیاسی متحد باشد. چشم انداز ما این نیست که ناتو را از نو تشکیل دهیم. هدف ما این است که اتحاد را از نظر نظامی، سیاسی و جهانی قوی‌تر کنیم.

دبیر کل ناتو همچنین تاکید کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باید برای تبیین معیارها و استانداردهای لازم در زمینه‌های مختلف از جمله فضا،‌ فضای مجازی، فناوری‌های نوین و کنترل تسلیحات در جهان با برخی کشورهای هم‌رای نظیر استرالیا، ژاپن و کره جنوبی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

استولتنبرگ در حالی ضمن ترسیم چشم‌انداز 2030 بر همکاری بیشتر میان کشورهای عضو تاکید کرده که ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از ارکان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قصد دارد تا سپتامبر آینده شمار زیادی از نیروهای خود را از خاک آلمان بیرون بکشد.

دبیر کل ناتو تاکید کرده است که مسکو نباید در خصوص عزم سازمان ناتو برای حمایت از کلیه متحدان تردیدی به خود راه بدهد

دبیرکل ناتو همچنین تاکید کرد که این ائتلاف بر توانمندسازی افغان‌ها برای مبارزه با تروریسم توسط خودشان و ایجاد ثبات در کشورشان متمرکز است.

وی همچنین گفت که ناتو حامی مذاکرات بین افغانی و روند مذاکرات صلح است.

استولتنبرگ افزود: ما از توافق ایجاد شده میان آمریکا و طالبان استقبال می‌کنیم چرا که این اولین گام مهم در جهت ایجاد صلح پایدار در افغانستان است و صلح پایدار در افغانستان تنها در صورتی ممکن خواهد شد که مذاکرات بین افغانی و یک روند صلح افغانی و با هدایت خود افغان‌ها انجام شود و ما حامی این روند هستیم و معتقدم بهترین راه برای این مهم ادامه آموزش و کمک به نیروهای امنیتی افغان برای برقراری صلح و ثبات در کشورشان توسط خودشان است.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: مشکلات زیادی در این راه وجود دارد دلایل زیادی برای نگرانی درباره اوضاع افغانستان هست اما یک نیروی قوی امنیتی در افغانستان که بتواند خودش مبارزه با تروریسم را برعهده بگیرد دستاورد بزرگی است.

استولتنبرگ همچنین در توییتی از گفتگوهایش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره مسائل مهم امنیتی از جمله اوضاع در افغانستان مبارزه مشترک با تروریسم و اهمیت حفظ قدرت ناتو در دنیای پررقابت امروز خبر داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها