«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| انواع ماسک‌ها را بشناسید

استفاده از ماسک یکی از مواردی است که سازمان بهداشت جهانی اخیراً آن را ضروری دانست. این سازمان پیشنهاد کرد که مردم در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند. ماسک‌ها انواع مختلفی دارند و برخی از آنها کارآمدتر از بقیه هستند.

ویروس کرونا| انواع ماسک‌ها را بشناسید
کد خبر: 410837
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۰۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس کرونا همچنان دغدغه اصلی مردم جهان است. امروزه دیگر هیچ کسی از دیدن افرادی که ماسک می‌گذارند تعجب نمی‌کند. گذاشتن ماسک یکی از موارد جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ذکر شده است. البته همه مردم دوست ندارند ماسک بزنند، اما این ماسک‌ها بخشی از زندگی ما هستند و با وجود خطر ابتلا به ویروس کرونا باید از آنها استفاده کنیم. ماسک نیز مانند شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی اقدامی مهم برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ا ست.

اعتمادآنلاین به نقل از «world atlas» گزارش می‌دهد، انتخاب نوع مناسب ماسک‌ آسان نیست. موارد زیادی برای انتخاب وجود دارد. اکنون طراحان لباس و سایر شرکت‌ها تولید ماسک‌های خاص خود را آغاز کرده‌اند. مطمئناً برخی از این ماسک‌ها بهتر از سایرین هستند، اما چگونه می‌توان دریافت که کدام یک از آنها از ما محافظت می‌کنند؟

ماسک‌های جراحی

ماسک جراحی

این ماسک‌های یکبارمصرف ذرات بزرگ‌تر موجود در هوا را فیلتر می‌کنند. ماسک‌های جراحی از دهان و بینی فرد در برابر قطرات حاصل از عطسه یا سرفه سایر افراد مبتلا محافظت می‌کنند. این ماسک‌ها همچنین با کاهش شیوع ترشح بزاق و ترشحات تنفسی از سایر افراد محافظت می‌کنند. با وجود این، سازمان غذا و داروی آمریکا محافظت کامل این نوع ماسک‌ها را در برابر کووید-19 تایید نکرده است.

ماسک N95

ماسک

این ماسک‌ها در واقع ماسک طبی هستند و قدرت محافظت بیشتری نسبت به ماسک‌های جراحی دارند. این بدان دلیل است که ماسک‌های N95 تا 95 درصد ذرات بسیار کوچک و همین‌طور ذرات کوچک و بزرگ را فیلتر می‌کنند. کارکنان بخش بهداشت و درمان و سایر افراد در خط مقدم سلامت اغلب از این نوع ماسک استفاده می‌کنند. این ماسک‌ها مانند دیگر ماسک‌ها راحت نیستند، اما بعضی از آنها دریچه‌ای دارند که تنفس از طریق‌شان راحت‌تر می‌شود.

ماسک‌های N95 مشکلاتی نیز دارند: گران هستند و از آنجا که یکبارمصرف‌اند، پرداخت هزینه برای خرید آنها عاملی مهم محسوب می‌شود. همچنین طبق اعلام کلینیک مایو، بعضی از آنها دریچه‌های یک‌طرفه دارند که هوای فیلترنشده را هنگام نفس کشیدن آزاد می‌کنند که این امر جلوی شیوع ویروس کرونا را نمی‌گیرد.

ماسک‌های خانگی

ماسک خانگی

این ماسک‌ها ممکن است تاثیر کمتری داشته باشند، به خصوص هنگامی که راه‌های خروج هوا در نزدیکی فک، گونه و بینی وجود داشته باشد. علاوه بر این، پارچه‌های متخلخل مانند پنبه نمی‌تواند مانع از ورود قطرات ریز شود. با توجه به این نکته، استفاده از ماسک پارچه‌ای بهتر از این است که هیچ ماسکی نپوشید. استفاده از روش ساخت درست ماسک‌های خانگی و به درستی پوشیدن آن ضروری است.

وب‌سایت‌هایی هستند که دستورالعمل‌های آسانی را برای ساخت ماسک‌های پارچه‌ای ارائه می‌دهند. این ماسک‌ها را می‌توان از ملافه، تی‌شرت و بانداژ تهیه کرد. بهتر است از چندین لایه پارچه استفاده شود. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند از یک فیلتر بین آن پارچه‌ها استفاده کنید. هافینگتن پست گزارش داد که یکی از بهترین فیلترهای مورد استفاده کیسه‌های خلاء HEPA است که از پلی پروپیلن ساخته شده. حوله‌های کاغذی، بافت‌ها و فیلترهای قهوه نیز پیشنهاد شده است. همچنین از استفاده مواد خاصی مانند فایبرگلاس باید اجتناب کرد.

استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای

قبل از استفاده از ماسک پارچه‌ای خود در مکان‌های عمومی بهتر است که یک مرحله آزمایش انجام دهید. اول از همه، این ماسک‌ها را جانشین حفظ فاصله اجتماعی نکنید. هرگز برای کودکان زیر 2 سال یا هر کسی که مشکل تنفسی دارد یا بیهوش است ماسک نگذارید.

در صورت بروز مشکل، حداقل 2 ماسک با خود داشته باشید و قبل از بیرون آمدن آنها را در خانه امتحان کنید. برای امتحان کردن ماسک‌ باید آن را روی بینی و دهان خود قرار دهید یا با حلقه‌های گوش آن را محکم کنید یا بندها را پشت سر خود ببندید. ماسک باید به صورت بچسبد. سعی کنید هنگام گذاشتن ماسک آن را لمس نکنید. اگر این کار را انجام دادید، فوراً دستان خود را ضدعفونی کرده و بشویید.

برای برداشتن ماسک، بند آن را از گوش یا پشت سرتان جدا کنید و به جلوی ماسک یا صورت خود دست نزنید. بلافاصله پس از برداشتن ماسک، دستان خود را ضدعفونی کرده یا بشویید. ماسک پارچه‌ای را در لباسشویی قرار دهید و آن را با آب و صابون در ماشین بشویید. اشکالی ندارد که ماسک را با لباس‌های دیگر داخل ماشین بریزید، اما به یاد داشته باشید که پس از دست زدن به آن دست‌های خود را بشویید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها