کد خبر: 410899
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۶:۵۵:۵۲
| |

اندیشکده «کوئینسی» گزارش می‌دهد:

فتح چراغ خاموش واشینگتن توسط قطری‌ها

کوئینسی نوشت: کرونا ویروس بیشتر صنایع پایتخت کشور ما را به حالت فزاینده ای متوقف کرده است. رستوران های مشهور واشنگتن عمدتاً تعطیل هستند. قهرمانان لیگ ورزشی ورلد سیریز و شهروندان واشنگتن از عنوان خود دفاع نمی کنند. حتی ترافیک بدنام بلت وی ناپدید شده است. اما ، یک صنعت در واشنگتن رونق دارد و آن لابی گری است.

فتح چراغ خاموش واشینگتن توسط قطری‌ها
کد خبر: 410899
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۶:۵۵:۵۲

اعتمادآنلاین| فن بری در کوئینسی نوشت: کرونا ویروس بیشتر صنایع پایتخت کشور ما را به حالت فزاینده ای متوقف کرده است. رستوران های مشهور واشنگتن عمدتاً تعطیل هستند. قهرمانان لیگ ورزشی ورلد سیریز و شهروندان واشنگتن از عنوان خود دفاع نمی کنند. حتی ترافیک بدنام بلت وی ناپدید شده است. اما ، یک صنعت در واشنگتن رونق دارد و آن لابی‌گری است.

همانطور که پولیتیکو توضیح داد: همه گیری کروناویروس باعث رونق تجارت در خیابان کا شده است. بخش عمده ای از این موج خروشان در صنعت نفوذ توسط مشاغل و انجمن های بزرگی انجام شده است که می خواهند بیش از سهم عادلانه خود از بسته های محرک کرونا ویروس به دست آورند. لابی های برخی دولت های خارجی نیز از این بیماری همه گیر به صورت یک فرصت استفاده می کنند. اما آنها به دنبال به دست آوردن پول محرک دولتی نیستند. آنها در این زمان های بد به دنبال به دست آوردن حسن نیت مقامات واشنگتن هستند.


لابی هایی که برای قطر کار می کنند، مسلماً در صدر این جنگ های صلیبی خیرخواهانه کرونا ویروس قرار دارند. آنها یک تبلیغات مطبوعاتی درباره میزبانی قطر در کنفرانسی با حضور مقامات عالی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در پاسخ به کرونا ویروس در سطح جهان به راه انداخته اند. مقامات قطر هنگامی که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نامه ای را به وزیر امور خارجه قطر ارسال کرد و از او به خاطر تلاش شرکت هواپیمایی ایرویز به منظور کمک به بازگرداندن ده ها هزار آمریکایی به وطن‌شان، هنگام بیماری تشکر کرد، سر و صدای زیادی به راه انداختند.


قطر همچنین برای کمک به مقابله با بیماری کرونا ویروس در سراسر آمریکا بودجه اختصاص داده است. همزمان با ادامه کرونا ویروس در ماه آوریل، قطر یک کمک 5 میلیون دلاری برای خانواده ها در لس آنجلس در نظر گرفت. اندرو کوومو، فرماندار نیویورک در توئیتی در اوایل ماه می از دولت و مردم قطر قدردانی کرد و نوشت: به خاطر کمک شما و ارسال اقلام حیاتی و کمک مالی تشکر می کنیم. حتی شهرهای کوچکتر مانند چارلستون در کارولینای جنوبی نیز از دولت قطر در دوران شیوع کرونا ویروس کمک مالی دریافت کمک کردند.


ظاهراً ممکن است به سادگی این طور برداشت شود که یک کشور دوست در زمان نیاز به کمک ایالات متحده شتافته است. مطمئناً این امر صحیح است و جوامع آمریکایی به شدت نیاز به کمک دارند اما این تنها بخشی از داستان است. این افسون توهین آمیز قطری بخشی از یک عملیات نفوذ چند وجهی و استراتژیک قطر است که به این منظور طراحی شده تا آمریکا بیشتر با این قدرت استبدادی در هم آمیزد.

کمپین کرونا ویروس قطر، جدیدترین بخش از عملیات نفوذ این کشور است که تقریباً از سه سال پیش آغاز شده و دوباره به طرز عجیبی شاید به دلیل نفوذ بی نظیر یک قدرت دیگر خاورمیانه یعنی عربستان سعودی در حال رشد است.


وقتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 پیروز شد، سعودی ها تلاش کردند که به ترامپ نزدیک شوند و فراتر از رویاهای وحشیانه خود موفق به این کار شدند. این رابطه عاشقانه بین ترامپ و رژیم سعودی با اولین سفر ترامپ به عنوان رئیس جمهور به ریاض در ماه مه 2017 به اوج خود رسید. فقط چند هفته بعد عربستان سعودی، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر محاصره قطر را آغاز کردند و حمایت کامل ترامپ را پشت سرشان داشتند. رئیس جمهور آمریکا بر اساس شیوه‌ی خودش که نظراتش را در مورد همه مسائل ظریف سیاست خارجی توییت می کند، در این مورد هم توییتی منتشر و حمایت خود را از جناح عربستان اعلام کرد.

داماد رئیس جمهور آمریکا، جارد کوشنر نیز روابط نزدیکی با شاهزاده آینده سعودی یعنی محمد بن سلمان داشت. بنابراین، قطری ها خود را در بازی نفوذ در واشنگتن کاملاً بیرون از گود دیدند و احساس ضعف کردند. بنابراین، آنها همان کاری را انجام دادند که اکنون بسیاری از کشورها هنگام مواجهه با یک بحران بین المللی که یک طرف قضیه ایالات متحده است، انجام می دهند. منظور این است که قطری ها اقدام به استخدام یک گروه لابی‌ کردند.


همانطور که در گزارشی که اخیراً با نام "لابی قطر در واشینگتن" منتشر شده است، گفته ام، پس از آغاز محاصره در سال 2017، دولت قطر به طور گسترده ای تعداد شرکت هایی را که برای این کشور کار می کنند، تحت قانون ثبت نام نمایندگان خارجی (فارا) افزایش داد. آنها فقط چند روز پس از آغاز محاصره با شرکت قانونی متعلق به دادستان کل پیشین آمریکا، جان اشکرافت قراردادی 5/5 میلیون دلاری برای نود روز اول کار امضا کردند تا برنامه‌هایشان را پیش ببرند.

بعداً در سال 2017 قطری ها از طریق شرک استراتژی های استونینگتون به سرپرستی نیک موزین که پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری ترامپ کار می کرد، از مقامات بانفوذ و جمهوری خواه بیشتری استفاده کردند. استراتژی موزین برای خارج کردن رئیس جمهور از جناح سعودی ها ساده بود. برنامه این بود: بر کسانی که روی ترامپ تأثیر گذار هستند، متمرکز شوید و تأثیر بگذارید، مهمترین آنها فاکس نیوز است.

موزین و استونینگتون در نهایت حدود 250 نفر از افرادی را که روی ترامپ تأثیرگذار بودند به نمایندگی از قطر هدف قرار دادند، حتی هزینه ی سفرهای گران قیمت آنها به دوحه هم پرداخت می شد. مفسر فاکس نیوز و فرماندار پیشین مایک هوکابی که در یکی از چنین سفرهایی قرار گرفته بود، توییت کرد: به تازگی از سفر چند روزه به دوحه‌ی شگفت آور، زیبا، مدرن و مهمان نواز در قطر برگشته‌ام.


نیازی به گفتن نیست که حمله رعد آسای لابی موثر واقع شد. در تاریخ 10 آوریل 2018، کمتر از یک سال از شروع محاصره گذشته بود و ترامپ دولت قطر را به تأمین مالی تروریسم متهم کرد. ترامپ با امیر قطر در دفتر بیضی شکل ملاقات و وی را با عنوان "نجیب زاده‌ی بزرگ" توصیف کرد. امیر در یک بازنویسی تاریخی در چارچوب یک رفتار اورولی که توسط حکومت های سرکوبگر صورت می گیرد، از رئیس جمهور به خاطر اینکه از قطر در این محاصره حمایت کرد، تشکر به عمل آورد.


لابی قطر خیلی قدرتمند شده بود. براساس آمار فارا تا پایان سال 2018 شرکت های لابی قطری تا حد زیادی افزایش یافتند. این لابی ها با نزدیک به دو سوم کل اعضای کنگره ارتباط برقرار کرده بودند و به 59 نفر از این اعضا در امور تبلیغاتی کمک می کردند.


حتی می توان گفت که این عملیات نفوذ شگفت آور، فقط نوک کوه یخ نفوذ قطر در آمریکا است. قطری ها یکی از کمک کنندگان برتر به مراکز تحقیقاتی واشنگتن هستند. به طور مثال، موسسه بروکینگز به تنهایی سالانه بیش از 2 میلیون دلار از قطر دریافت می کند. همچنین هرگز فراموش نکنید که هر آنچه در مورد نفوذ چینی ها در دانشگاه های آمریکایی شنیده اید، خیلی قوی تر در مورد قطر صدق می کند. قطر یکی از کمک کنندگان برجسته خارجی در دانشگاه های آمریکاست و از چین فراتر رفته است.


موضوع مهم این است که لابی گری قطر در آمریکا به صورت چراغ خاموش پیش می رود. در حالیکه مثلاً سعودی ها در موضوع قتل جمال خاشقچی و جنگ ویرانگر در یمن دچار اشتباهات بزرگی شدند، اما این موارد درباره قطر صدق نمی کند. از سوی دیگر، قطر در حال افزایش روابط خود با واشنگتن است که اهمیت زیادی دارد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها