اعتراضات در آمریکا و اروپا خاموش شدنی نیست/ محسن رضایی پیش‌بینی می‌کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آنچه در امریکا و اروپا شروع شده، خاموش‌شدنی نیست، تصریح کرد: ممکن است این اعتراضات فراز و نشیب داشته باشد اما دامنه پیدا خواهد کرد.

اعتراضات در آمریکا و اروپا خاموش شدنی نیست/ محسن رضایی پیش‌بینی می‌کند
کد خبر: 410913
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز (سه‌شنبه 20 خرداد) در کنفرانس بین‌المللی «آوردگاه کرونا» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تظاهرات اخیر آمریکا و کشته شدن یک فرد سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا گفت: بسیاری این رویداد را یک رویداد نژادپرستانه می‌دانند ولی من چنین اعتقادی ندارم و مسئله فراتر از این است.

وی ادامه داد: آنچه در ماجری جورج فلوید دیدیم، پای یک پاسبان بر روی گلوی یک نفر نیست. پای دولت‌های لیبرال بر گلوی مردم است. این حادثه یک رونمایی مجددی در همین چندماه گذشته از نظام‌های لیبرال‌دموکراسی و سرمایه‌داری است. حادثه کرونا اولین رونمایی بود، این حادثه دومین رونمایی از ماهیت نظام‌های لیبرال‌دموکراسی بود.

رضایی با بیان اینکه آنچه در امریکا و اروپا شروع شده، خاموش‌شدنی نیست، تصریح کرد: ممکن است این اعتراضات فراز و نشیب داشته باشد اما دامنه پیدا خواهد کرد. اگر به برخی مستندات غربی‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که در بیان آن‌ها نیز چنین هشدارهایی وجود داشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: فوکویاما در امارات اعلام کرد مردم جوامع غربی احساس‌شان این است دولت‌های غربی برای آن‌ها ارزشی قائل نیستند. او اخیراً در همین بحث کرونا تحلیل کرد که در این که قضاوت کنم که نظام‌های اقتدارگرا خوب است یا دموکراتیک نمی‌توانم چیزی بگویم. ولی می‌توانم بگویم نظام‌هایی که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و کارآمدی داشته باشند، نظام‌های خوبی هستند. این در حالی که فوکویاما قبلاً کتاب پایان تاریخ را نوشته بود و گفته ‌بود همه نظام‌های آینده لیبرال‌دموکرات خواهند بود.

رضایی تصریح کرد: از این صحبت‌ها هم می‌فهیم که تحلیل‌گران نظام‌های لیبرالی احساس می‌کنند پایانی برای این اندیشه ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: روشنفکران جهان سومی فکر می‌کنند اگر حرفی را 20 سال پیش زدند الان خلافش بگوییم؛ زمین و آسمان به هم بافته می شود در حالی که اصلاً ویژگی اصلاح گری و مصلحی این است که اندیشه‌های خود را نقد کنند و اگر دیگران نظری را نقد می‌کنند نگویند چرا فلانی به فلان شخصیت توهین کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: محاصره کاخ سفید ادامه دارد، این محاصره مردم، علیه دولت های لیبرالی است. البته حدود یک دهه پیش نهضت وال استریت ایجاد شد اما کسی پیام‌های آن را نگرفت و بیشتر جنبه های ضد فساد اقتصادی و سیاسی مطرح شد اما اگر پژوهشگران مراجعه کنند خواهند دید که مهمترین تابلویی که معترضین در جنبش وال استریت بلند می کردند واژه «مردم» بود.

وی ادامه داد: این رویداد هایی که دارد اتفاق می‌افتد بیانگر یک وضعیت جدید است و یک تفسیر جدیدی می خواهد، وقتی به تمامی مسائل نگاه کنید نقطه مهمی وجود دارد و آن اینکه انسانها دنبال بازگشت به حقیقت خود هستند انسان تنها با پول و این وضعیت ها آرامش پیدا نمی‌کند؛ انسان ها دنبال آن هستند که حقیقت حقیقی خود را پیدا کنند و از تنهایی بیرون بیایند، این دو بعد بسیار مهم است.

رضایی تصریح کرد:انسان‌ها برای کشف حقیقت حقیقی و عبور از تنهایی، ارتباط با خدا و ارتباط با نوع دیگر انسان ها را دنبال می کنند، هر دو اینها نشان می دهد که دیگر فلسفه و دیدگاه‌های مارکس و کانت نمی‌تواند معرفت شناسی جدید را برای بشر به وجود آورد.

وی اضافه کرد: فلسفه و معرفت شناسی باید به کمک رویدادها و نیازهای جدید بشر بیاید و بتواند بشر را از این تنهایی بیرون آورد و ارتباطش را با یکدیگر و با خدا برقرار کند. در آینده سکولاریسم اجتماعی و سکولاریسم دینی زیر پا قرار گرفته می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: پیش‌بینی من این است که این رویدادها به یک نهضت بزرگ اجتماعی منجر خواهد شد، نهضت آینده نهضت اجتماعی سیاسی و اجتماعی اقتصادی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه انسان آینده، انسان از زمین به آسمان را می خواهد، گفت: یک نهضت اجتماعی در حال ایجاد است هر فرصتی از این به بعد پیدا کند اجتماعات شکل می‌گیرد، از این به بعد این نهضت و این حوادث در غرب اروپا، آمریکا و سراسر جهان شعله‌ور می‌شود تا اینکه به الگوهای جدید برسد؛ این نهضت ادامه پیدا خواهد کرد تا نهادهای سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جامعه بازسازی شود بنابراین برداشت من این است که وارد دنیای جدیدی از موقعیت ‌های اجتماعی اقتصادی سیاسی انسان‌ها شده‌ایم.

وی بیان داشت: خوشبختانه انقلاب اسلامی پیام های مهمی برای این رویداد دارد زیرا که عنصر مردم به‌طور محوری از اول انقلاب تا الان در انقلاب دیده شده است اگر یک جایی مردم مورد توجه جدی قرار نگرفته اند برای همان افکار لیبرالیسم است نگاه انقلاب اسلامی به مردم نگاه بسیار برجسته و محوری است و ریشه آن در قرآن است.

رضایی با اشاره به آیه ولایت اظهار داشت: معنای این اتفاق است که در محضر الهی هم نمی‌شود مردم را رها کرد و هیچ دینی به اندازه اسلام به مردم، کرامت مردم و اهمیت مردم اشاره نکرده است.

وی با اشاره به وصیت امام علی بن ابیطالب علیه السلام در مورد اهمیت به همسایه، گفت: متاسفانه افکار لیبرالیسم مثل جامعه مدنی مثل احزاب تحزب، بنگاه و بانک محصول فلسفه و یک مکتب و نظام سیاسی اجتماعی بوده و وارد جوامع اسلامی شده است. امیدوارم روشنفکران ما بدون تعصب بنشینند و به این رویداد هایی که در دنیا در حال اتفاق است نگاه عمیق تری داشته باشند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها