کد خبر: 410926
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۹:۰۵:۰۰
| |

چرا جهانپور تغییر کرد؟/ حواشی سخنگوی سابق وزارت بهداشت در توییتر را بخوانید

«پرهیز از هرگونه سیاسی کاری و تمرکز بر جنبه های فنی و تخصصی وزارتخانه»؛ این دلیل وزیر بهداشت است برای برکناری کیانوش جهانپور از وظیفه سخنگویی وزارت بهداشت که صبح امروز صورت گرفت.

چرا جهانپور تغییر کرد؟/ حواشی سخنگوی سابق وزارت بهداشت در توییتر را بخوانید
کد خبر: 410926
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر بهداشت صبح امروز در حکمی سیماسادات لاری را به‌عنوان سخنگوی وزارت بهداشت منصوب کرد. تا پیش از این کیانوش جهانپور در جایگاه ریاست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پیشگاه خبرنگاران حاضر می‌شد و عملا نقش سخنگویی را ایفا می‌کرد؛ هرچند عنوان رسمی‌اش سخنگوی وزارت بهداشت نبود.

تا پیش از ورود ویروس کرونا به کشورمان مقام سخنگویی وزارت بهداشت چندان مورد توجه مردم و اهل سیاست نبود. اما با همه‌گیری کووید-19 این جایگاه به یک‌باره اهمیت بسیار فراوانی یافت. اعلام آمار روزانه شیوع این بیماری و نشست روزانه با خبرنگاران باعث شد جهانپور به ویترین رسانه‌ای رسمی مبارزه کشوری با کرونا تبدیل شود.

اما چه چیزی باعث شد جهانپور از این سمت کنار گذاشته شود؟ در حکم صادرشده برای سخنگوی وزارت بهداشت دو اشاره مهم وجود دارد که شاید ما را به پاسخ این پرسش نزدیک کند. نخست تاکید وزیر بر «پرهیز از هرگونه سیاسی کاری و تمرکز بر جنبه های فنی و تخصصی این وزارتخانه» است.

درخواست وزیر در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی دومین اشاره است: «قبل از طرح موارد در رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی ضروری است هم آهنگی لازم با اینجانب به عمل آید.»

از این دو درخواست وزیر اینگونه برداشت می‌شود که احتمالا مواضع بعضا سیاسی جهانپور و برخی توییت‌های وی باعث شده است این جایگاه مهم را از دست دهد:


جدال توییتری با سفیر چین

کیانوش جهانپور در فروردین‌ماه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اظهاراتی درباره کشور چین بیان کرد که جنجال ایجاد کرد. جهانپور گفت: «در چین وضعیت متفاوت بود و ووهان تجربه اپیدمی داشت. به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد.»

پس از بیان این سخنان، جهانپور توییتی در تاکید بر این محتوا منتشر کرد که سرآغاز یک جدال توییتری با سفیر چین در ایران بود. جهانپور نوشت: «مباحث علمی را هیچگاه نه می توان و نه باید با سیاست آمیخت. همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوانزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند. امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد. به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.»

چانگ هوا، سفیر چین در ایران در پاسخ به این توئیت نوشت: «وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری برگزار می کند. پیشنهاد می کنم برای نتیجه گیری اخبار آنها را با دقت بخوانید.»

کیانوش جهانپور نیز به چانگ هوا پاسخ داد: «بسیار عالی! وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم روزانه دو کنفرانس خبری، نشست تخصصی ساعت 11:30 و نشست سخنگو ساعت 14:30 هر روز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می کند که تقریبا کم نظیر هست و برای سفرای محترم و اصحاب رسانه و همه کشورها بویژه کشورهای دوست قابل استفاده خواهد بود.»

سفیر چین نیز در پاسخی دوباره به سخنگوی وزارت بهداشت ایران نوشت: «آقای عزیز، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش های بزرگ مردم چین احترام بگذارید.»

این مناقشه توییتری اگر ادامه پیدا می‌کرد احتمالا باعث برخی خلل‌ها در روابط ایران و چین می‌شد. شاید به‌ همین دلیل بود که سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در توییتی انگلیسی تلاش کرد اشتباه سخنگوی وزارت بهداشت را جبران کند.

موسوی نوشت: «دولت و ملت چین پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک های سخاوتمندانه به سایر کشورها در اقصی نقاط جهان است. شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کرونا شایسته تبریک است. ایران همواره قدردان چین در این شرایط بوده است.» این توییت با واکنش سفیر چین روبرو شد که نوشت: «شایعات نمی‌توانند دوستی ما را از بین ببرند.»

پس از این اتفاقات کیانوش جهانپور در توییت دیگری نوشت: « ... و اما، دولت و ملت ایران قدردان دولتها و ملت هایی است که بویژه در این همه گیری جهانی کرونا در کنارشان ایستادند و حافظه تاریخی ایرانیان البته این قسمت ماجرا را هم فراموش نخواهد کرد. حمایت های چین از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش ناشدنی است. بیگانگان ذوق زده نشوند.»

کنایه به ادعای تقلب در سال 88

در اواخر فروردین‌ماه عده‌ای از اعضای شورای شهر تهران و در رأس آنها محسن هاشمی رئیس این شورا درباره صحت آمار مبتلایان به کرونا در کشورمان تردیدهایی ایجاد کردند. محسن هاشمی روز یک‌شنبه 31 فروردین در جلسه علنی شورای شهر تهران آمار رسمی وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا در ایران را غیرواقعی خوانده و گفت: «همان‌گونه که برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظرات متخصصان و سایر بررسی‌ها نشان می‌دهد، آمار ابتلا و قربانیان کرونا در کشور بسیار بیشتر از عدد اعلام‌شده رسمی است.»

برخی دیگر از اعضای شورای شهر هم هم‌نوا با هاشمی در این زمینه سخنانی گفتند و بر ارائه آمار صحیح از میزان ابتلا به کرونا در کشور تاکید کردند.

این سخنان با واکنش کیانوش جهانپور همراه شد واکنشی که با کنایه‌هایی به اعضای شورای شهر همراه بود. جهانپور گفت: «ما مسئول این نیستیم که آمارها را به کسی اثبات کنیم. در دوره انتخابات هم بعضی از آمارها را قبول نداشتند. پیشتر در مورد یکی از اعضای شورای شهر گفتیم ایشان متخصص تولد است، بهتر است در مورد تخصص خود صحبت کند تا مرگ و میر. ایشان در پاسخ ما گفتند :"ما آمار پاس کرده ایم." البته منظور من شمارش نیست. همه ما سوم ابتدایی شمارش را خوانده ایم. چهارم و پنجم ابتدایی نیز تمرین کردیم نیاز نیست که دانشگاه رفته باشیم. ولی عرض کردم که دوستان در حوزه ای اظهار نظر کنند که تخصص آن را دارند. در مورد علت فوت هیچ کدام از این عزیزان تخصص ندارند. برای کنجکاوی خودم در خصوص تخصص این افراد جستجو کردم دیدم سابقه شمارش و آمار دارند و در مورد انتخابات اظهار نظر داشتند .


در خصوص همین تخصص شمارش آرا انتخاباتی هم ،مثلا جایی گفته بودند ما آمار را قبول نداریم یا قبول داریم و یا کم و زیاد است. دیگران را هم به واسطه همین حرف به اشتباه انداختند و خانه نشین کرده اند.


باز هم تاکید می کنم در این جمع کسی را ندیدم که در مورد علت فوت تخصصی داشته باشد. لذا پاسخی هم برای آن ندارم چون این اظهار نظر از جنس علت فوت نیست. اگر کسی علت فوت را می شناسد، کارشناس یا متخصص پزشکی قانونی است یا تخصصی اتیولوژی مرگ و میر و تفکیک آن است قطعا در کلاس درس ایشان استفاده خواهیم کرد. ولی من جز آمار انتخاباتی یا تولد چیز دیگری در این دوستان ندیدم.»

این سخنان جهانپور که کنایه‌ای به ادعای تقلب در انتخابات 88 داشت با واکنش منفی اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد. سیدعلی میرفتاح سردبیر روزنامه اعتماد با انتقاد از جهانپور نوشت: «پرونده هشتاد و هشت هرچه باشد مطلقا ربطی به وزارت محترم بهداشت ندارد، به طریق اولی ربطی به کرونا و ستاد مقابله با آن ندارد. مردم خسته و آسیب‌دیده ایران پای اخبار ننشسته‌اند تا از شما گلایه سیاسی بشنوند یا قضاوت جناحی‌تان را شاهد باشند. اینکه محصورین در وچه وضعی هستند، اینکه مناقشه انتخابات هشتاد و هشت ریشه در چه مسائلی دارد، اینکه مردم چه مطالبه معقول و مشروعی از حاکمان سیاسی دارند چیزی نیست که به کرونا مربوط باشد یا سخنگوی ستاد مقابله با آن در خلال پرسش و پاسخ بخواهد تداعی‌های سیاسی‌اش را جدی بگیرد.»

حق با امیر سیاری بود!

گفت‌وگویی ویدئویی از امیر سیاری در ایرنا منتشر شد اندکی بعد حذف شد. امیر سیاری در بخشی از این گفت‌وگو از فیلم «چ» و تصویری که این فیلم از شهیدفلاحی ارائه می‌دهد انتقاد کرد. جهانپور در توییتی که حاشیه برانگیز بود از سخنان امیر سیاری دفاع کرد:

م

ناگفته نماند جهانپور این توییت را پس از ساعتی از صفحه خود حذف کرد.

منبع: الف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها