چرا اصولگرایان از آمدن احمدی‌نژاد نگرانند؟

همان سال 96 هم که احمدی‌نژاد ردصلاحیت شد، بحثی مطرح شد مانند اینکه ممکن است با حکم حکومتی تأیید شود، اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در یک برنامه تلویزیونی اضافه کرد که «بعید است» از میان نامزدهای ردصلاحیت‌شده فردی با «حکم حکومتی» ‌ تأیید شود. 

چرا اصولگرایان از آمدن احمدی‌نژاد نگرانند؟
کد خبر: 410936
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۰۸:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا و چهره نزدیک به قالیباف، مدعی شده که احمدی‌نژاد برای 1400 در حال رایزنی با شورای نگهبان است تا تأیید صلاحیت خودش را بگیرد؛ اتفاقی که بعید است رخ دهد، چراکه سیاست‌ نشان داده تکلیفش را با احمدی‌نژاد روشن کرده است.

بعد از پاسخ صریح رهبری به تمایل رئیس سابق دولت به دوباره آمدن و نامه احمدی‌نژاد در تبعیت از نظر ایشان، ثبت‌نامش برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 بسیار عجیب بود و کاملا قابل پیش‌بینی بود که صلاحیت خودش و نزدیکانش تأیید نشود. سابقه و تجربه هم نشان داده که یک فرد بیش از دو دوره قرار نیست رئیس‌جمهوری شود. شاهدش ردصلاحیت هاشمی در سال 92 است.

فارغ از اینها، گفته‌ها و شواهد هم حاکی است که اراده بر نیامدن احمدی‌نژاد است. باهنر پیش از این گفته بود: «من حضرت آیت‌الله جنتی را در یکی از جلسات مجمع تشخیص دیدم. بعد از این بود که حضرت آقا سفارش کرده بودند که آمدن احمدی‌نژاد به مصلحت نیست. به آقای جنتی گفتم احمدی‌نژاد کاندیدا می‌شود. گفت واقعا کاندیدا می‌شود؟ خبر داری؟ گفتم به‌هیچ‌وجه. فقط تحلیل دارم. آیت‌الله جنتی خیلی تعجب کرد و گفت اگر نامزد بشود یعنی به دنبال فتنه است. یادم هست آن زمان به کسی دیگر نگفتم». یک‌بار دیگر هم درباره تذکرات جنتی به احمدی‌نژاد گفته بود: «یکی، دو دفعه بحث‌هایی درباره احمدی‌نژاد شد و یک‌بار هم خود ایشان حضور داشت. تذکرهایی داده شد، ولی ما اصولا کشانده‌شدن این بحث‌ها را به مجمع، مصلحت نمی‌دانیم».

حالا چطور شورایی که رئیسش معتقد است احمدی‌نژاد به دنبال فتنه‌انگیزی بوده، او را تأیید صلاحیت خواهد کرد؟ این احتمال وجود دارد که احمدی‌نژاد که مدعی است بین مردم محبوبیت و اقبال دارد، از این ادعا به‌عنوان یک اهرم فشار استفاده کند تا شورای نگهبان را مجبور به عقب‌نشینی کند. این در حالی است که شورای نگهبان هم در این وادی فعال مایشاء نیست و حتی اگر همه اعضای حقوق‌دان و فقیه شورای نگهبان هم تمایل به تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد داشته باشند، به مسائل و مواردی استناد می‌کنند که به واسطه آن تاکنون بسیاری را ردصلاحیت کرده‌اند. ه

همان سال 96 هم که احمدی‌نژاد ردصلاحیت شد، بحثی مطرح شد مانند اینکه ممکن است با حکم حکومتی تأیید شود، اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در یک برنامه تلویزیونی اضافه کرد که «بعید است» از میان نامزدهای ردصلاحیت‌شده فردی با «حکم حکومتی» ‌ تأیید شود.


حالا سؤال اینجاست که چرا مرتضی طلایی، چهره نزدیک به قالیباف، باید از تلاش‌های احمدی‌نژاد برای تأیید صلاحیت‌گرفتن خبر بدهد؟ آیا او رئیس سابق دولت را رقیب بالقوه‌ای برای قالیباف، دیگر نامزد احتمالی 1400 می‌داند؟

آیا او به‌واقع تصور می‌کند که احمدی‌نژاد ممکن است تأیید صلاحیت شود؟ آیا اصولگرایان واقعا از احمدی‌نژاد می‌ترسند؟ آیا خبر یا اطلاعی ویژه از این رایزنی‌ها دارند؟ پاسخ این سؤال را البته یک نفر دیگر هم باید بداند؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان.

در صورتی که احمدی‌نژاد به دنبال رایزنی باشد، او باید در این زمینه اطلاعاتی داشته باشد.

طلایی به نامه‌نیوز گفته است: «آقای احمدی‌نژاد متفاوت از دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب است. درواقع باید به او به‌عنوان یک پدیده سوم نگاه کرد، چون در هیچ‌کدام از دو جریان سیاسی تعریف نمی‌شود. آقای احمدی‌نژاد الان موقعیت اجتماعی خوبی میان طبقات متوسط به پایین جامعه دارد و این اقشار هوادار او هستند.

البته آقای احمدی‌نژاد موضوعاتی دارد که باید بررسی و حل‌وفصل شوند». طلایی به نقل از نزدیکان احمدی‌نژاد که نخواسته نامی از آنها برده شود، گفته است: «اطرافیان آقای احمدی‌نژاد اعلام کردند «آقای احمدی‌نژاد برای نامزدی در انتخابات 1400 آمادگی دارد، اما دنبال رایزنی برای حل مسائلش با شورای نگهبان است». اگر شورای نگهبان روزی به این نتیجه برسد که آقای احمدی‌نژاد صلاحیت ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، در چنین صورتی او رقیب هر دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خواهد بود، نه فقط اصولگرایان».

منبع: شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها