عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور:

500 سال طول می‌کشد تا جنگلی سوخته دوباره بازسازی شود

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: مردم باید بدانند که جنگل‌ها و مراتع سرمایه‌های ملی هستند و اهمیت این موضوع باید برای آنان روشن شود تا از روشن کردن آتش و بیرون انداختن سیگار در جاده خودداری کنند همچنین سازمان‌های دولتی نیز باید با یکدیگر در زمینه اطفای حریق جنگل‌ها و منابع طبیعی هماهنگ باشند.‌

500 سال طول می‌کشد تا جنگلی سوخته دوباره بازسازی شود
کد خبر: 411012
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۰:۲۰:۱۵

اعتمادآنلاین| ‌ احمد رحمانی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تاکید بر اینکه نباید منتظر وقوع آتش‌سوزی و از بین رفتن هزاران هکتار از جنگل‌ها باشیم تا به فکر اقدامات لازم بیفتیم،‌ خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس و هیرکانی از ذخایر ژنتیکی هستند که از دوران سوم زمین شناسی برای ما به ارث مانده‌اند. بسیاری از گونه‌هایی که در این جنگل‌ها وجود دارند در هیچ کجای دنیا وجود ندارند و ممکن است بر اثر بی‌توجهی ما، وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی یا دیگر عوامل تخریب‌کننده این منابع طبیعی از بین بروند. واقعا باید نسبت به حفظ این منابع حساس باشیم چون تخریب آن‌ها غیر قابل جبران است و سهل‌انگاری درباره آن‌ها می‌تواند نسل‌های آینده را از وجود چنین منابعی محروم کند.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشوردر بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه درپی بارندگی‌های خوب و رشد علوفه در رویشگاه‌های جنگلی، از بهار سال جاری پیش‌بینی کرده و هشدار داده بودیم که جنگل‌های کشور مستعد آتش‌سوزی‌ هستند،‌ تصریح کرد: متاسفانه اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و اقدام به‌موقع برای اطفای حریق از سوی سازمان‌های مسئول صورت نگرفت.

رحمانی ضمن انتقاد از ناهماهنگی بین سازمان‌های مسئول درپی وقوع آتش‌سوزی‌ جنگل‌های زاگرس گفت:‌ زمانی‌که آتش‌سوزی رخ می‌دهد باید با اقدام سریع در لحظات اولیه آتش را مهار کرد، در غیر این صورت مهار آتش بسیار دشوار می‌شود و این همان اتفاقی است که در هفته‌های اخیر شاهد رخ دادن آن بوده‌ایم.

وی معتقد است: هر سازمان یا نهادی مساله آتش‌سوزی جنگلی را بر گردن نهادی دیگر انداخت و مهار آن را وظیفه نهادهای دیگر دانست. به همین جهت سازمان جنگل‌ها،‌مراتع و آبخیزداری، سازمان حفاظت ‌محیط زیست،‌ نیروهای مسلح و سایر نهادهایی که امکانات لازم برای مهار آتش را در اختیار دارند ‌به‌موقع وارد عمل نشدند و آتش‌سوزی‌ها از کنترل خارج و باعث از بین رفتن سطح زیادی از جنگل‌های با ارزش کشور شد.


رحمانی با اشاره به اینکه بسیاری از جنگل‌های کشور صعب‌العبور هستند و نمی‌توان هنگام وقوع آتش‌سوزی از وسایل نقلیه معمولی برای اطفای حریق در آن‌ها استفاده کرد، گفت: سازمان جنگل‌ها از نظر تجهیزات و امکانات بسیار ضعیف است و امکانات لازم و بالگردهای آبپاش را جهت اطفای حریق در اختیار ندارد و اساسا نیروهای مردمی با بیل و کلنگ و شاخه درختان اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند.


این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ضمن پیشنهاد به تشکیل ستاد بحران برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی تاکید کرد: منابع طبیعی و جنگل‌های کشور سرمایه ملی هستند بنابراین سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید نجات آن‌ها را یک وظیفه ملی بدانند و نه وظیفه نهادهای دیگر. از این رو باید ستادی به نام ستاد بحران با حضور نیروهای مسلح، سازمان جنگل‌ها، سازمان‌ حفاظت ‌محیط زیست، نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شود تا با در اختیار داشتن امکانات بتوانند هنگام آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع به‌صورت مشترک و با سرعت وارد عمل شوند چراکه سرعت عمل در زمینه مهار آتش‌سوزی بسیار مهم است چون زمانی‌که دامنه آتش‌سوزی گسترش پیدا کند دیگر مهار آن دشوار و خسارات وارد شده به جنگل‌ها زیاد می‌شود.

وی درباره نقش و وظیفه نهادهای دولتی و مردم در پیشگیری از بروز آتش‌سوزیهای گسترده در آینده گفت: نهادهای دولتی و مردم باید هشیار باشند و یک سری اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. رسانه‌ها از جمله صدا و سیما باید از طریق اطلاع‌رسانی در زمینه رفتارهایی که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود، فرهنگسازی کنند.

رحمانی ادامه داد:‌ مردم باید بدانند که جنگل‌ها و مراتع سرمایه‌های ملی هستند و اهمیت این موضوع باید برای آنان روشن شود تا از روشن کردن آتش و بیرون انداختن سیگار در جاده خودداری کنند همچنین سازمان‌های دولتی نیز باید با یکدیگر در زمینه اطفای حریق جنگل‌ها و منابع طبیعی هماهنگ باشند.‌

وی اضافه کرد:‌ براساس تحقیقات و بررسی‌های علمی، احداث آتش‌بُر برای ایجاد فاصله بین جنگل‌ها و مراتع، برداشت یا چرای موقت مناطق با پوشش علوفه‌ای از اقداماتی‌ است که می‌تواند از بروز مجدد حوادثی مانند آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس جلوگیری کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها