کاهش 1900 جان‌باخته تصادفات را در دستور کار قرار دادیم

سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا درباره کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، گفت: در سال جاری کاهش 1900 جان باخته را در دستور کار قرارداده ایم و بر روی این هدف برنامه ها و فعالیت های خود را متمرکز کرده ایم.

کاهش 1900 جان‌باخته تصادفات را در دستور کار قرار دادیم
کد خبر: 411023
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۰:۴۶:۳۸

اعتمادآنلاین| ‌ سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در دیدار با استاندار سمنان با بیان این که 35 میلیون وسیله نقلیه در سطح کشور در راه ها و معابر شهری تردد می کنند، اظهار کرد: به عبارتی 80 میلیون ایرانی کاربر ترافیک هستند و به نوعی با این موضوع ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه در بررسی های همه جانبه و علمی مشخص شده که هر جان باخته سوانح رانندگی و تصادفات رقمی معادل 5/2 میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم برجای می گذارد، افزود: این جدای از هزینه های غیرمادی، مشکلات و گرفتاری های ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی است که خانواده ها با آن مواجه می شوند.

سردار هادیانفر ادامه داد: از سال 85 تا پایان سال 95 یک موج کاهشی در وقوع تصادفات در کشور به وجود آمد اما در سال 96 این روند متوقف شد و تصادفات 1/2 درصد افزایش یافت و در سال 97 نیز با رشد 1/7 درصدی مواجه بودیم.

وی گفت: اما تا آخر بهمن ماه سال گذشته شمار جان باختگان 1/4 درصد و مجروحان 7 درصد کاهش یافت و روند افزایشی سوانح متوقف و وارد روند کاهشی شدیم.

این مقام ارشد ناجا با اشاره به اینکه کاهش تصادفات از جمله دغدغه های تمام مسئولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب به شمار می رود، خاطرنشان کرد: رهنمودها و تاکیدات معظم له در این خصوص را با جدیت دنبال می کنیم.

سردار هادیانفر به راه اندازی و فعال شدن کمیسیون ایمنی راه ها در سطح کشور و استان ها اشاره و خاطرنشان کرد: نقش و مدیریت استانداران در برگزاری و پیگیری مصوبات این کمیسیون، کاهش سوانح و ارتقاء فرهنگ ترافیک، بسیار مهم است.

وی در ادامه سخنانش از کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، تحول سیستمی، توسعه انضباط ترافیکی و هوشمندسازی به عنوان چهار هدف اصلی نام برد که در شورای راهبری ترافیک کشور تعریف شده است.

سردار هادیانفر درباره کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، گفت: در سال جاری کاهش 1900 جان باخته را در دستور کار قرارداده ایم و بر روی این هدف برنامه ها و فعالیت های خود را متمرکز کرده ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به توسعه انضباط ترافیکی که شامل مواردی مانند بستن کمربند ایمنی، استفاده موتورسیکلت سواران و ترک نشینان آن از کلاه ایمنی، حرکت در بین خطوط، رعایت قوانین از سوی عابران پیاده و...، بیان کرد: سمنان یکی از بهترین استان های کشور در این زمینه به شمار می رود و مستعد برای این بخش است.

سردار هادیانفر در خصوص هوشمندسازی نیز به استفاده از دست افزارهای جدید از سوی ماموران پلیس راهور و راه در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در آینده ای نزدیک، قبض جریمه و حتی با توافقی که با بیمه مرکزی انجام شده کاغذهای کروکی هم جمع می شود.

آغاز شماره گذاری آزمایشی خودروها از طریق فضای مجازی و اینترنت از هفته آینده در دو مرکز در تهران از دیگر مواردی بود که سردار هادیانفر در راستای هوشمندسازی فعالیت های پلیس راهور به آن اشاره کرد.

وی با تاکید بر دریافت خدمات مرتبط با ماموریت های پلیس راهور از بستر اینترنت، افزود: با نصب دوربین های هوشمند ثابت با همکاری شهرداری ها برای برخورد با خودروهای متخلف و نظارت بر ترافیک شهری، اعمال قانون نیز به صورت سیستمی و هوشمند اتفاق می افتد و از حضور فیزیکی ماموران پلیس راهور و راه کاسته می شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سطح کشور 5300 نقطه حادثه خیز وجوددارد، گفت: 3 هزار و 200 مورد آن در راه ها و مابقی در معابر شهری است.

براساس گزارش سایت پلیس، این مقام ارشد انتظامی افزود: 82 درصد مرگ و میر در سوانح رانندگی ناشی از چهار عامل اصلی تصادفات یعنی سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو ناشی از استفاده از تلفن همراه پشت فرمان و سبقت غیرمجاز است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: 62 درصد فوتی ها در کشور مربوط به 30 کیلومتری شهرها چه در مبدا و چه در مقصد می شود که در این رابطه با کوتاهی هایی از سوی وزارت راه و شهرداری ها روبرو هستیم.

سردار"هادیانفر" رئیس پلیس راهور ناجا در حاشیه افتتاح مرکز کنترل این طرح در مقر پلیس راه استان سمنان نیز اظهار کرد: استفاده از فناوری هوایی پایش تصویری با هدف نظارت بر تخلفات حادثه ساز نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، حرکات خطرناک رانندگان متخلف و نیز بررسی دقیق موقعیت و ابعاد حوادث جاده ای از امروز در کشور آغازشد.

وی افزود: پهپادهای به کار گرفته شده در این طرح، قابلیت 12 ساعت پرواز مستمر در مسیر 300 کیلومتری رفت و برگشت را دارا هستند و با ارسال تصویر از ارتفاع های مختلف محل وقوع تخلف یا حادثه، ظرف چند دقیقه امکان مدیریت و عملیات دقیق و سریع را به پلیس می دهند.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی این طرح در اربعین سال گذشته در مسیر مهران به ایلام و بالعکس، خاطرنشان کرد: مرحله عملیاتی این طرح نیز از امروز در استان سمنان آغازشد.

این مقام ارشد انتظامی، طولانی ترین مسیر جاده ای تشرف به حرم امام رضا(علیه السلام) را محور استان سمنان عنوان و تاکیدکرد: پیشگیری از سوانح و حوادث رانندگی در این محور پرتردد را با جدیت تمام دنبال خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: تا پایان امسال مسیر شمال به جنوب استان های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و همچنین 4 محور پرتردد استان های شمالی کشور تحت پوشش این سامانه جدید نظارتی قرارمی گیرند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها