کد خبر: 411075
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۳:۴۰:۳۵
| |

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت؛

صادرات میوه 12 درصد رشد داشت

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده صادرات میوه و تره‌بار ایران در سال 1398 رشدی 12 درصدی را تجربه کرده است.

صادرات میوه  12 درصد رشد داشت
کد خبر: 411075
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۳:۴۰:۳۵

اعتمادآنلاین| بر اساس اعلام این سازمان، میزان صادرات میوه ایران در 12 ماهه سال 98 در قیاس با سال 97 از نظر ارزشی رشد 12 درصدی و از نظر وزنی رشد 11.5 درصدی را تجربه کرده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته، وزن کل صادرات میوه ایران در سالی که گذشت از مرز 4.5 میلیون تن عبور کرده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده، مجموع صادرات کشاورزی و صنایع تبدیلی ایران در سال قبل، 5.7 میلیارد دلار بوده که در این میان سهم میوه و تره بار 22 درصد از کل این آمار به شمار می‌رود.

با آغاز رسمی عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، میزان صادرات میوه ایران به اعضای این اتحادیه رشد قابل توجهی داشته است. به این ترتیب صادرات این محصولات به روسیه 89 درصد، قزاقستان شش درصد و ارمنستان چهار درصد رشد کرده است.

با این وجود با توجه به شیوع ویروس کرونا، سازمان توسعه تجارت پیش‌بینی کرده که با شیوع کرونا در بسیاری از مناطق جهان، از جمله بازارهای صادراتی ایران، احتمالا صادرات محصولات کشاورزی ایران نیز در سال 99 افت خواهد کرد.

مهدی علی‌پور - عضو سابق اتاق بازرگانی ایران - در گفت و گو با ایسنا، می‌گوید هرچند شیوع کرونا برتجارت جهان، تاثیر منفی قابل توجهی خواهد داشت و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست، اما با تدابیری می‌توان تاثیر منفی این ویروس را کاهش داد.

وی توضیح داد: یکی از حوزه‌هایی که امکان حفظ بازار آن حتی در ایام کرونا وجود دارد، محصولات کشاورزی هستند. بسیاری از کشورهای منطقه برای تداوم زندگی و مدیریت بازارهایشان به واردات محصولات کشاورزی و غذایی احتیاج دارند و ایران نیز ظرفیت بالایی برای صادرات این محصولات دارد.

به گفته علی‌پور در صورتی که ایران بتواند مسائل بهداشتی و پروتکل‌های مقابله با کرونا را رعایت کند و به کشورهای مقصد صادرات این اطمینان را بدهد که محصولات ایرانی خطری نخواهند داشت، قطعا امکان حفظ این بازارها وجود خواهد داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها