مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اصلاح‌طلبان با قدرت باز می‌گردند

مهدی آیتی گفت‌: شرایط فعلی نشانه‌ای از پایان اصلاحات تلقی نمی‌شود. تفکر اصلاح‌طلبی ریشه در ذهن و فکر ایرانی‌ها دارد و می‌توان گفت، اصلاح‌طلبان حتماً بازگشتی قوی به عرصه‌های مختلف خواهند داشت.

اصلاح‌طلبان با قدرت باز می‌گردند
کد خبر: 411145
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین|اصلاح‌طلبان در حالی حضور در مجلس یازدهم را از دست دادند که با امید کمی به فکر انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هستند و به احتمال زیاد اصلاح‌طلبان دوباره محکوم به حاشیه‌نشینی خواهند شد. در این شرایط چگونگی آینده اصلاح‌طلبان و راهکارهای برون رفت از این وضعیت همچنان محل بحث قرار دارد.

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در شرایطی به سر می‌برند که بعد از پایان دولت روحانی باید به حاشیه بروند و به فکر بازسازی خود باشند، تا شاید بتوانند با اصلاح اشکال‌ها دوباره رأی افکار عمومی را به خود جلب کنند.

نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: البته قانون نانوشته‌ای در 42 سال بعد از انقلاب حکم به چرخش هشت سال به هشت سال قدرت در بین جریان‌های سیاسی می‌دهد. بعد از دولت آقای خاتمی، اصولگرایان به مدت هشت سال همه عرصه‌ها را در اختیار خود می‌دیدند. با توجه به اینکه حسن روحانی بدون حمایت اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهوری نمی‌شد، می‌توانیم بگوییم جریان اصلاحات از سال 92 دو دوره ریاست‌جمهوری را به نام خود ثبت کرد و در انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم هم توفیق قابل قبولی داشت.

آیتی توضیح داد: الان هم که اصولگرایان موفق به فتح حداکثر کرسی‌های مجلس یازدهم شده‌اند به احتمال خیلی بالا در انتخابات 1400 هم گزینه خود را روانه پاستور خواهند کرد تا نظام تصمیم‌گیری حالت یکدستی پیدا کند؛ یعنی دقیقاً همان شرایطی که از سال 84 تا 92 برقرار بود.

او ادامه داد: البته این را هم باید در نظر گرفت که اگر برجام خراب نمی‌شد، اصلاح‌طلبان در قدرت می‌ماندند؛ یعنی فضای جامعه در اوایل دهه 90 طوری رقم خورده بود که مردم امیدواری زیادی پیدا کرده بودند. در واقع اگر ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را امضا نمی‌کرد، دولت می‌توانست شرایط را به نحوی مدیریت کند که افکار عمومی به این نتیجه برسند که تداوم حضور اصلاح‌طلبان در عرصه تصمیم‌گیری می‌تواند مشکلات را کم کند و آرامش را به بیشترین حالت ممکن برساند.

مهدی آیتی در پایان گفت: البته شرایط فعلی نشانه‌ای از پایان اصلاحات تلقی نمی‌شود. تفکر اصلاح‌طلبی ریشه در ذهن و فکر ایرانی‌ها دارد و می‌توان گفت، اصلاح‌طلبان حتماً بازگشتی قوی به عرصه‌های مختلف خواهند داشت.

چکیده گفت‌وگو با مهدی آیتی

-شرایط فعلی نشانه‌ای از پایان اصلاحات تلقی نمی‌شود

-اصلاح‌طلبان بعد از پایان دولت روحانی باید به حاشیه بروند

-اصولگرایان در انتخابات 1400 هم گزینه خود را روانه پاستور خواهند کرد

-اگر برجام خراب نمی‌شد، اصلاح‌طلبان در قدرت می‌ماندند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها