کد خبر: 411147
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

لبنان| آیا لبنان به سوی جنگ طایفه‌ای پیش می‌رود؟

در حالی که مسئولان امنیتی لبنان از کشف توطئه بزرگ تروریستی علیه تظاهرات‌کنندگان در بیروت سخن می‌گویند، شماری از رهبران جنگ خانگی سابق این کشور کوبیدن بر طبل اختلافات طایفه‌ای را دوباره از سر گرفته‌اند.

لبنان| آیا لبنان به سوی جنگ طایفه‌ای پیش می‌رود؟
کد خبر: 411147
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- لبنان و فضای سیاسی این کشور همچنان دستخوش اتفاقات تازه است. در حالی که مسئولان امنیتی لبنان از کشف توطئه بزرگ تروریستی علیه تظاهرات‌کنندگان در بیروت سخن می‌گویند، شماری از رهبران جنگ خانگی سابق لبنان ، کوبیدن بر طبل اختلافات طایفه‌ای را دوباره از سر گرفته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های لبنانی چندی پیش اعلام کردند سرویس‌های امنیتی این کشور موفق به خنثی کردن عملیات چند شبکه تروریستی شدند که قصد داشتند تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم را در مرکز بیروت به خاک و خون بکشند.

طبق اعلام این منابع، طی هفته گذشته اعضای چهار شبکه تروریستی در لبنان دستگیر شدند که هدف آنها رخنه در داخل تظاهرات‌کنندگان و انجام اقدامات تروریستی در میان آنها در جهت شعله‌ور کردن فتنه داخلی بود.

این منابع اطلاع دادند، نیروهای امنیتی همچنان در تعقیب اعضای 2 شبکه دیگر هستند که با این هدف و منظور برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، مساله شعله‌ور شدن فتنه طایفه‌ای در لبنان و کپی‌برداری از بحران طایفه‌ایِ چند سال پیش عراق در این کشور، کابوس بزرگی به شمار می‌رود که دوستداران لبنان را نه تنها نگران کرده بلکه به وحشت انداخته است.

به هر روی برای کشوری که اصولاً بر پایه اختلافات قومیتی و مذهبی دسته‌بندی سیاسی شده و بیشتر مردم آن وابستگی به طایفه و سپس حزب را بر وابستگی ملی مقدم می‌شمارند، ورود به یک فتنه طایفه‌ای گرداب عظیمی است که خروج از آن امری ناممکن می‌نماید.

خطرناک‌تر آنکه برخی از شخصیت‌هایی که به سران جنگ داخلی چند دهه گذشته لبنان معروف هستند امروز بار دیگر با حمله به حزب‌الله لبنان سعی دارند اعتراضات اقتصادی مردم لبنان را «طایفه‌ای» جلوه دهند.

یکی از آنها سمیر جعجع است که در گفت‌وگویی با روزنامه «الاهرام» ادعاهای سال‌های بسیار دور نسبت‌های جمعیتی طوایف مختلف لبنان و میزان حق تاثیرگذاری هر یک از طوایف بر صحنه سیاسی را پیش کشید.

به اعتقاد کارشناسان، امروز خطرناک‌تر از شبکه‌های تروریستی، گفتمان‌های سیاسی چنین شخصیت‌هایی است که می‌تواند شرایط بحرانی این کشور را وخیم‌تر هم بکند.

از سویی رگه‌هایی از مکمل بودن این 2 اقدام برای تحقق یک هدف واحد از نگاه شماری از تحلیلگران کاملاً هویداست.

امروز باید اعتراف کرد گرچه در سایه تنوع بسیار گسترده نظرات و مواضع در این کشور خروج کامل لبنان از بحران یک رویای دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد، اما سمت‌وسویی که برخی از رهبران مخالف دولت حسان دیاب و شکست‌خورده از موج اول اعتراضات مردمی پیشه کرده‌اند، کابوس جنگ داخلی را در این کشور بیش از گذشته به واقعیت نزدیک کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها