تاکید وزیر خارجه چین بر حفظ قطعنامه 2231 و توافق هسته‌ای

نمایندگی چین در سازمان ملل خبر داد که وزیر خارجه این کشور طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، تاکید کرده که واشنگتن به دلیل خروج از برجام، حقی برای درخواست احیای تحریم‌ها ندارد.

تاکید وزیر خارجه چین بر حفظ قطعنامه 2231 و توافق هسته‌ای
کد خبر: 411433
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۰۹:۰۰:۴۲

اعتمادآنلاین| در ادامه تلاش‌های چین و روسیه در سازمان ملل برای ممانعت از پیشرفت طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده سازمان ملل ذیل برجام، این بار نمایندگی پکن دست به کار شد.

دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در صفحه توئیتر خود، از نامه‌نگاری «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور درباره تعهد به حفظ برجام با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل و «نیکلاس دو ریویِر» رئیس دوره‌ای شورای امنیت (نمایندگی فرانسه) خبر داد.

بر این اساس، وانگ در این نامه خطاب به آن دو مسئول سازمان ملل بار دیگر موضع چین درباره مسئله هسته‌ای ایران را تکرار کرده و بر پایبندی جدی چین به حفظ اعتبار قطعنامه 2231 شورای امنیت و اثربخشی برجام تاکید کرد.

بر اساس بیانیه توئیتری نمایندگی چین در سازمان ملل، وی در این نامه نوشته است: «تمام بندهای قطعنامه 2231 شورای امنیت، از جمله تمهیدات مرتبط با [تحریم] تسلیحاتی، باید مُجدانه و صادقانه اجرا شوند».

بین الملل

وزیر خارجه چین در این نامه تاکید کرد: «آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست و هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت فعال‌سازی [مکانیسم] بازگشت [تحریم‌ها] ندارد».

نمایندگانی چین در سازمان ملل در پایان به نقل از وانگ نوشت: «تنها راه پیش رو، اجرا و حراست مؤثر از برجام است».

روز گذشته همچنین «هوا چان‌یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست به تبعیت از توافق هسته‌ای برجام و قطعنامه شورای امنیت برگردد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی روزهای گذشته، ضمن متهم کردن تهران به نقض قطعنامه 2231، پیش‌نویس طرحی را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد.

چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

پیش از این نیزوزرای خارجه روسیه و چین در نامه‌هایی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، درباره تلاش‌های آمریکا برای سوءاستفاده از ایران شورا جهت احیای تحریم‌ها علیه ایران و همچنین نابود کردن برجام هشدار دادند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها