کد خبر: 411434
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۰۹:۰۵:۵۵
| |

یادداشت دیپلمات اماراتی در روزنامه صهیونیستی؛ هشدار درباره طرح اشغال

سفیر امارات در واشنگتن طی یادداشتی برای یک روزنامه صهیونیستی، ضمن درخواست برای توقف طرح اشغال کرانه باختری، نوشت که اجرای این طرح عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عربی را متوقف می‌کند.

یادداشت دیپلمات اماراتی در روزنامه صهیونیستی؛ هشدار درباره طرح اشغال
کد خبر: 411434
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۰۹:۰۵:۵۵

اعتمادآنلاین| در ادامه خبرهای مختلف از تلاش ابوظبی و تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط و برقراری ارتباط رسمی دیپلماتیک، این بار «یوسف العتیبه» سفیر امارات عربی متحده در آمریکا برای یک روزنامه صهیونیستی یادداشت نوشت.

العتیبه طی یادداشتی در روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحرونوت» که امروز (جمعه به وقت تهران) چاپ شد، از کابینه تل‌آویو خواست تا طرح خود برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را متوقف کند.

بر این اساس، وی همچنین به صهیونیست‌ها هشدار داد که اجرای طرح اشغال، روند عادی‌سازی مناسب دیپلماتیک بین تل‌آویو و کشورهای عربی را متوقف می‌کند.

این دیپلمات اماراتی با برشمردن خطراتی که اجرای طرح اشغال برای ثبات منطقه و همچنین تلاش‌های تل‌آویو برای برقراری روابط با کشورهای عربی دارد، توضیح داد: «طرح الحاق، قطعنا و فوراً آرزوهای اسرائیل برای بهبود روابط امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با جهان عرب و امارات را برهم می‌زند».

بی

رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت آمریکا، 30 درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند.

یوسف العتیبه در این یادداشت، با بیان اینکه اشغال کرانه باختری هیچ سنخیتی با عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی ندارد، تصریح کرد: «در عوض، الحاق، نوعی دیگر از اقدام تحریک‌آمیز با رویکرد غلط است. همچنین صحبت درباره عادی‌سازی، امیدی نادرست برای روابط بهتر با کشورهای عربی خواهد بود».

وی ضمن تاکید بر حمایت امارات عربی متحده از راهکار دو دولتی و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی «قدس شرقی»، افزود:‌ «ما همیشه مدافع سرسخت مردم فلسطین و قهرمان طرح صلح عربی خواهیم بود».

سفیر امارات در واشنگتن، طی مصاحبه با پایگاه خبری «نشنال» پیش از انتشار این یادداشت خود در یدیعوت آحرونوت، با لازم دانستن «گفت‌وگوی مستقیم با اسرائیلی‌ها»، گفت: «نمی‌خواهم هیچ سردرگمی درباره موضع ما وجود داشته باشد... پیشرفتی که در تغییر رویکردها می بینید، اینکه مردم [امارات] کمتر با اسرائیل خصومت دارند، تمام اینها می‌تواند با تصمیم الحاق تضعیف شود».

العتیبه با بیان اینکه تمام پیشرفت‌های حاصل شده برای عادی‌سازی روابط ابوظبی با تل‌آویو و پنجره‌هایی که برای برقراری مناسبات وجود دارد از طریق طرح اشغال از بین خواهد رفت، اظهار داشت: «می‌خواستم مطمئن شوم که مردم خطراتی را که در تصمیم [اشغال] وجود دارد، ورای عواقب فوری که در حوزه فلسطین-اسرائیل رخ خواهد داد، متوجه شوند».

«جوئل سینگر» مشاور حقوقی پیشین کابینه رژیم صهیونیستی و یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده «توافقات اسلو» در سال‌های 1993 تا 1995 روز گذشته هشدار داد اشغال یکجانبه کرانه باختری، بر اساس بند 31 از توافق موقت اسرائیل-تشکیلات در سال 1995، نقض توافقات اسلو محسوب می‌شود.

روز گذشته نیز یک مقام آمریکایی در مصاحبه با یک شبکه رادیویی صهیونیستی گفته بود اگر تل‌آویو بر سر اجرای محدود طرح الحاق (اشغال) به نتیجه برسد، واشنگتن نیز آماده در نظر گرفتن آن است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها