کدام کمیسیون‌ها در مجلس طرفدار بیشتری دارند؟

داستان همیشگی کمیسیون‌های پرطرفدار و کمیسیون‌های کم‌طرفدار و چالش نمایندگان برای عضویت در این کمیسیون‌ها در دوره یازدهم هم وجود دارد.

کدام کمیسیون‌ها در مجلس طرفدار بیشتری دارند؟
کد خبر: 411766
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۱۴:۰۶:۴۷

اعتمادآنلاین| کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید بین 19 تا 23 نفر عضو داشته باشند. در هر دوره مجلس نمایندگان بر اساس موارد مختلف وارد کمیسیون‌های تخصصی می‌شوند.

مجلس شورای اسلامی 13 کمیسیون اصلی دارد. آموزش، تحقیقات و فناوری، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، برنامه و بودجه و محاسبات، بهداشت و درمان، امور داخلی کشور و شوراها، صنایع و معادن، عمران، فرهنگی، قضائی و حقوقی، کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است.

ماده 60 قانون داخلی مجلس تصریح می‌کند: پس از انتخابات اعضای کمیسیون‌ها، هر کمیسیون به ریاست مسن‌ترین عضو و با حضور حداقل دو سوم اعضای خود منعقد و فوراً یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و دو دبیر با رأی مخفی با ورقه با اکثریت نسبی به مدت یکسال انتخاب می‌نماید.

عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌ها بر اساس؛ مسئولیت، مدرک تحصیلی، سوابق کاری، سابقه عضویت در کمیسیون مجلس و موارد دیگر است.

یکی از ایرادهای اصلی که به عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی وارد می‌شود این است که درخواست عضویت در برخی از کمیسیون‌ها بسیار زیاد بوده و بعضی دیگر اصلاً به حد نصاب درست و معقولی نمی‌رسند که همین مورد سبب چالش برای مجلس می‌شود.

در گزارش زیر با توجه به علاقه نمایندگان این موضوع را بررسی می‌کنیم که نمایندگان مجلس برای عضویت در کدام کمیسیون‌ها تلاش بیشتری می‌کنند. بر اساس علاقه نمایندگان که انتخاب اول آنها کمیسیون خاصی بوده در جدول زیر آمده است.

جدول کمیسیون‌های پرطرفدار

این جدول نشان می‌دهد بیشترین علاقه نمایندگان مجلس در انتخاب اول برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و کمترین آن در حقوقی و قضائی است.

منبع: آنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها