کد خبر: 411832
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۱۶:۳۳:۵۷
| |

برزیل، موارد خشونت پلیس را از گزارش حقوق بشری حذف کرد

برزیل شکایات مربوط به خشونت پلیس را از گزارش سالانه حقوق بشری حذف کرد. این اقدام باعث شد در بحبوحه خشم جهانی علیه بی‌عدالتی نژادی و استفاده از زور بیش از حد توسط نیروی انتظامی، ادعاهایی مبتنی بر «سرپوش گذاری» مطرح شود.

برزیل، موارد خشونت پلیس را از گزارش حقوق بشری حذف کرد
کد خبر: 411832
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۱۶:۳۳:۵۷

اعتمادآنلاین| حوادث مدعی سوء‌رفتار پلیس، از یک خط اضطراری در برزیل گردآوری شده که از داده‌های آن در یک گزارش تهیه شده توسط دولت فدرال استفاده شده است.

این اطلاعات برخلاف سال‌های 2017 یا 2018، از نسخه سال 2019- نخستین سال سر کار آمدن رئیس جمهور راست افراطی، بولسونارو- این گزارش حذف شده بود.

برزیل در بین پر قتل‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. در حالی که آمار قتل در دو سال متوالی کاهش پیدا کرده، با این حال 40 هزار قتل در سال 2019 اتفاق افتاده است.

بولسونارو، کاپیتان سابق ارتش در بستر نظم و قانون کاندیدای ریاست جمهوری شد. او مکرراً از سخت‌گیری‌های پلیس نسبت به جرم و جنایت، مواد مخدر و خشونت دنیای جنایت کاران حمایت کرده است. او گفته است: «جنایت‌کاران باید مانند سوسک بمیرند».

اعتراضات در شهرهای سراسر جهان و برزیل به دنبال قتل جورج فلوید، مرد سیاه‌پوستی که 25 ماه مه (5 خرداد) در بازداشت پلیس مینیاپولیس جان سپرد، توجه را به سمت مسائل مربوط به خشونت پلیس در بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین جلب کرده است.

گزارش حقوق بشر سال 2019، که در 21 مه (1 خرداد) منتشر شد هیچ اشاره‌ای به موارد حذف شده نداشته است. این موضوع تا زمانی که روزنامه «فویا د س. پائولو» طی گزارشی در روز جمعه به آن بپردازد، مسکوت مانده بود.

وزارت حقوق زنان، خانواده و بشر که مسئولیت انتشار این گزارش را داراست، در بیانیه‌ای اعلام کرد اطلاعات مربوطه به دلایل فنی جا مانده است.

خشم بر سر این گزارش در همان هفته‌ای به وجود آمد که دیوان عالی برزیل- همزمان با ادعاهای مطروحه مبنی بر آنکه دولت بولسونارو سعی دارد بر وخامت این بیماری سرپوش بگذارد- به وزارت بهداشت این کشور دستور داد داده‌های دقیقی درباره فوتی‌ها و آمار مبتلایان کرونا ارائه کند. برزیل در حال حاضر دومین کشور با بیشترین تعداد مبتلایان کرونا است.

«آندریا آمین»، دادستان ایالت ریو دو ژانیرو که مسئول تحقیق درباره قتل‌های انجام شده به دست پلیس است، گفت: بولسونارو گمان نمی‌کند که خشونت پلیس، نقض حقوق بشر است. او فکر می کند تمام اقدامات پلیس قانونی، مشروع و ضروری و هرکس که درباره آن‌ها شکایتی کند، مجرم است.

بر اساس آمار رسمی در ریو، نیروی بدنام و خشن پلیس سال گذشته هزار و 814 نفر و در چهار ماهه نخست سال 2020 نیز 606 نفر را کشته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها