کد خبر: 411858
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۱۸:۲۱:۰۰
| |

مشاور الکاظمی: آمریکا مایل به ایجاد پایگاه ثابت نظامی در عراق نیست

«هشام داوود»، مشاور ارشد نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با یک روزنامه قطری پرده از جزئیات مرحله نخست گفت‌وگوی راهبردی بغداد - واشنگتن برداشت و گفت که آمریکا هیچ تمایلی به ایجاد پایگاه ثابت نظامی در عراق ندارد.

مشاور الکاظمی: آمریکا مایل به ایجاد پایگاه ثابت نظامی در عراق نیست
کد خبر: 411858
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۱۸:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| وی در مصاحبه با روزنامه «العربی الجدید» که امروز (شنبه) منتشر شد، افزود که از دیدگاه ما گفت‌وگوی راهبردی عراق و آمریکا موفقیت‌آمیز بوده است.

این مقام عراقی همچنین تاکید کرد که عراق به جز اسرائیل، در زمینه همکاری و هم‌افزایی با کشورهای جهان هیچ‌گونه محدودیتی قائل نیست.


مشاور الکاظمی ادامه داد: درهای رابطه با کشورهای منطقه و جهان مبتنی بر اصل بی‌طرفی مثبت و منافع متقابل به روی عراق باز است و به همین علت همکاری میان بغداد و واشنگتن در حال انجام است.


وی گفت که رابطه عراق و آمریکا سالها است که ادامه دارد، اما به سبب شرایط بین‌المللی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا سفر و ارتباط مستقیم کشورها دشوار شده است و این تنها به عراق و آمریکا محدود نمی شود و به محض اینکه این وضعیت بهبود یابد، دیدارهای مسوولان در سطح بالاتری انجام خواهد شد.


داوود اضافه کرد: در این مدت، بیشتر اظهار نظرها و اتهام‌ها علیه گفت‌وگوی عراق و آمریکا عادلانه نبوده و در آنها به حقیقت و ماهیت گفت‌وگوها و خواسته‌های دولت عراق اشاره نشده است.


مشاور ارشد نخست‌وزیر عراق یادآور شد که در این گفت‌وگوها مقام‌های آمریکایی صریحا به حمایت واشنگتن از حاکمیت عراق، کمک به بغداد در زمینه‌های مختلف داخلی و خارجی و کاهش نظامیان آمریکا بر اساس نیاز عراق تاکید کردند.


وی گفت که طرف آمریکایی اعلام کرد که هیچ تمایلی به ایجاد پایگاه و حضور نظامی ثابت در عراق ندارند و اینها موارد کلیدی است که به سود امروز و فردای عراق خواهد بود.


دولت عراق و آمریکا بامداد جمعه با انتشار بیانیه مشترکی در خصوص گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور که عصر پنجشنبه برگزار شد، بر کاهش نیروهای آمریکایی از عراق تأکید کردند.


در متن این بیانیه مشترک آمده است: بر اساس توافق‌نامه چارچوب راهبردی روابط دوستی و همکاری سال 2008 منعقده میان جمهوری عراق و ایالات متحده آمریکا، بحث‌های این نشست از طریق جلسات ویدئو کنفرانس میان دو طرف به نمایندگی از عبدالکریم‌هاشم مصطفی معاون وزیر امور خارجه عراق و دیوید هیل به نمایندگی از دولت ایالات متحده آمریکا برگزار شد و موضوعاتی از قبیل امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، موضوعات سیاسی و روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بیانیه می افزاید: دو کشور بار دیگر بر اصول توافق‌نامه چارچوب راهبردی سال 2008 تأکید کردند. همچنین ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر احترام خود به حاکمیت عراق، تمامیت ارضی و تصمیمات صادره از سوی مقامات قانونی و اجرایی این کشور تأکید کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها