کد خبر: 411949
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۰:۱۰:۲۳
| |

امیرعلی ابوالفتح:

موقعیت ترامپ به نسبت چند ماه پیش تضعیف شده است

تحلیلگر مسائل آمریکا معتقد است رفتار آمریکا نسبت به ایران متناقض است و علیرغم میل باطنی ترامپ برای بهبود رابطزه با ایران این دستیاران و اطرافیان او هستند که باعث می‌شوند چشم اندازی وجود نداشته باشد.

موقعیت ترامپ به نسبت چند ماه پیش تضعیف شده است
کد خبر: 411949
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۰:۱۰:۲۳

اعتمادآنلاین| همه کارشناسان مسائل خارجی معتقدند که نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر مستقیمی در سیاست‌ خارجه ایران در برخورد با این کشور دارد. طی سال‌های اخیر و بعد از مذاکرات برجامی فضای رابطه دو کشور هر چند کند، اما به سمت بهبود حرکت می‌کرد تا اینکه ترامپ با امضای خروج از برجام این رابطه را به پیش از آن بازگرداند و تحریم‌های جدید را نیز در ادامه آن بر ایران تحمیل کرد. حالا اما ترامپ پس از آزادی و مبادله زندانیان آمریکایی و ایرانی به مقام‌های ایران تاکید دارد که همانطور که در مورد زندانیان مذاکره شده است، فضا برای مذاکره بزرگتر فراهم شده است. او در توئیتی نوشت:‌ «برای توافق جدید تا انتخابات آمریکا صبر نکنید! من برنده خواهم شد. اکنون می‌توانید توافق بهتری داشته باشید!»

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا درباره تاثیر اعتراض‌های مردم آمریکا، مدیریت ضعیف ویروس کرونا و سیاست خارجه ناکارآمد ترامپ بر انتخابات 2020 آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده با سه بحران بزرگ مواجه است، گفت: نخستین بحران، سلامت است که می‌توانست آن را کنترل و یا جلوی سرعت آن را بگیرد، اما تعداد مبتلایان در آمریکا به سرعت بالا می‌رود، البته سرعت مبتلایان چندان مهم نیست؛ چرا که هرچه میزان آزمایش‌ها بیشتر باشد، شناسایی بیشتری انجام می گیرد.

وی افزود: اما تعداد جانباختگان شاخص مهمی است که ایالات متحده را دچار مشکلات عدیده‌ای در بحث سلامت و مدیریت و نیز تامین امنیت درمانی و بهداشتی مردم کرده است و این به کسی که سکان اداره کشور را در دست دارد، لطمه می‌زند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دومین موضوع، بحران اقتصادی در آمریکا است، اظهار داشت: چند روز پیش اعلام کردند ایالات متحده رسماً وارد دوران رکود شده و 40 میلیون نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند که البته برآورد می‌شود تعداد بیکاران از این میزان هم بیشتر باشد. این رقم بسیار بزرگ و چالشی است که کمتر کسی می‌تواند تصور آن را بکند.

وی افزود: بحران سوم نیز بحران نژادی است اما بحث بر سر عدالت خواهی در ایالات متحده و اعتراض به وضع موجود در عرصه‌های مختلف است. بنابراین به همان اندازه که دولت کنونی بتواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد و جامعه را اقناع کند که توانایی مدیریت بحران را داشته است، به همان اندازه شانس او برای پیروزی در انتخابات افزایش پیدا می‌کند.

به گفته ابوالفتح ترامپ در هر سه حوزه کارنامه قابل قبولی ارائه نداده است البته بحث تنش‌های نژادی اگرچه لطماتی را به وجهه آمریکا و دونالد ترامپ در حوزه حامیان جریان لیبرال وارد کرده اما در عین حال باعث تثبیت و تقویت موقعیت ترامپ در بین محافظه‌کاران می‌شود.

وی با بیان اینکه دسته‌ای از افرادی که نسبت به ایجاد هرج ومرج و آشوب نگران هستند، فکر می‌کنند سیاست مشت آهنین ترامپ می‌تواند کمک‌کننده باشد و کشور را از رفتن به ورطه یک هرج و مرج نجات دهد، خاطرنشان کرد: بنابراین برخی از کارهایی که ترامپ در این چند روز انجام داده به ویژه اتفاقی که در شهر واشنگتن و رفتن به کلیسا و گرفتن انجیل در دست انجام داد اگرچه نمایشی بود اما از نظر خودش پایگاه رای وی را در بین این دسته از افراد افزایش داد، یعنی او فکر می‌کند این کارها می‌تواند افرادی که نسبت به هرج و مرج، آشوب و آتش زدن اموال عمومی نگران هستند را به سمت دولت کنونی سوق دهد.

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد:‌ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که موقعیت ترامپ به نسبت چند ماه پیش تضعیف شده اما این به معنای آن نیست که او قطعا در انتخابات شکست می‌خورد، بلکه از هم اکنون همه چیز بستگی به عملکرد بایدن دارد که فعلا دموکرات‌ها یک کمپین پر شور و ‌هیجان و احساسی که بتواند یک موج در جامعه ایجاد کند را نتوانسته‌اند راه‌اندازی کنند.

وی درباره اقدامات اخیر آمریکا در قطع همکاری هسته‌ای ایران با کشورهای عضو برجام و جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی و تاکید ترامپ بر اینکه ایران برای مذاکره با آمریکا تا انتخابات صبر نکند، گفت:‌ اینجا تناقضی کاملا آشکار وجود دارد، ترامپ از سویی می‌گوید که ما آماده مذاکره هستیم و ایران تا انتخابات صبر نکند، اما همزمان تحریم‌ها را تشدید می‌کند. حتماً مقام‌های آمریکایی می‌دانند که برای مذاکره چه کارهایی باید انجام دهند.

ابوالفتح با اشاره به کتاب «هنر معامله» ترامپ ادامه داد: ترامپ خودش را نابغه معامله‌گری معرفی می‌کند، فشارهای ترامپ هم حکایت از این دارد که آمریکایی‌ها اصولاً دلشان نمی‌خواهد معامله انجام دهند، بدون اینکه به زبان بیاروند رفتارهایشان ضد معامله و ضد مذاکراتی است؛ در غیر این صورت حتما می‌دانستند چگونه باید رفتار کنند. ترامپ اگر مایل به دستیابی به توافقی با ایران پیش از انتخابات باشد که البته در حال حاضر قلبا به دنبال این موضوع است و تلاش هم می‌کند اما باید بداند بدون تغییر رفتار دولت ایالات متحد آمریکا رسیدن به این شرایط تقریباً از محالات است.

وی تصریح کرد: دولتی که به دنبال مذاکره است نباید شخصیتی مثل سردار سلیمانی را ترور می‌کرد.

ابوالفتح با بیان اینکه حتی برای گروهی که پیش از این مذاکره با آمریکا را احیاناً در یک فضای مطلوب تحلیل توجیه و از آن دفاع می‌کردند نیز این موضوع دشوار است، بیان کرد:‌ تا وقتی که آمریکایی‌ها تاکید دارند به اینکه همه چیزی که از ایران طلب می‌کنند را باید به دست آورده، راستی‌آزمایی کرده و نسبت به برگشت ناپذیری آن اطمینان حاصل کنند و بعد آمریکا تحریم‌ها را بردارد نتیجه نمی‌دهد، در مورد کره شمالی و چین نتیجه نداده در مورد ایران و حتی کشورهای ضعیف‌تر هم نتیجه نمی‌دهد.

وی در پایان افزود: بنابراین رسیدن به وضعیتی که مذاکره در آن مهیا باشد نیاز به تغییر جدی در رفتار دولت آمریکا دارد که با توجه به کاراکتر شخصیتی شخص رئیس‌جمهور و تیم مشاوران و دستیاران او، چشم‌اندازی برای آن متصور نیستم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها