ساسان سالور:

اولین فیلم‌هایی که پس از بازگشایی سینماها اکران می‌شوند با کمبود مخاطب مواجه می‌شوند/ اگر اپراتورها با سینما همکاری داشتند هیچ فیلمی در روزهای کرونا متضرر نمی‌شد

ساسان سالور با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای جبران خسارت‌ها در سینما تأکید کرد که اگر زیرساخت‌ها فراهم بود مشکلات مالی به حداقل می‌رسید و امروز مجبور به بازگشایی سینماها در این شرایط نبودیم.

اولین فیلم‌هایی که پس از بازگشایی سینماها اکران می‌شوند با کمبود مخاطب مواجه می‌شوند/ اگر اپراتورها با سینما همکاری داشتند هیچ فیلمی در روزهای کرونا متضرر نمی‌شد
کد خبر: 411962
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۰:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ساسان سالور، تهیه‌کننده سینما، اظهار داشت: در شرایطی که تولید یک فیلم ساده بودجه‌ای بیش از 4 میلیارد تومان دارد حمایت 200 میلیون تومانی وام بلاعوض و 300 میلیون تومانی با وام 4 درصد هیچ کمکی برای تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذار فیلم‌های اکران شده نخواهد کرد.

سالور خاطرنشان کرد: مطمئناً اولین فیلم‌هایی که پس از بازگشایی سینماها اکران می‌شوند با کمبود مخاطب مواجه و از آن‌ها استقبال چندانی نخواهد شد چرا که در این وضعیت که هنوز شیوع بیماری کرونا از بین نرفته و ترس ابتلا به آن وجود دارد طبیعی است که مردم ترجیح دهند در فضاهای سرپوشیده مثل سینماها حاضر نشوند.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهار داشت: اما با وجود این شرایط ویژه چاره‌ای جز اکران نیست و انتظار می‌رود وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و دیگر متولیان فرهنگ و هنر کشور حمایت‌های بیشتری در برنامه خود برای فیلم‌های اکران شده قرار دهند وگرنه مبالغی که به عنوان وام مشخص شده‌اند کمکی به تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارها نخواهد کرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» تأکید کرد: وقتی ما زیرساخت‌های اکران را فراهم نکرده‌ایم یا هر زیرساختی که وجود داشته را نابود کرده‌ایم راهی جز حمایت مستقیم مالی باقی نمی‌ماند و دولت مجبور است با تزریق پول به فیلم‌هایی که ریسک اکران را به جان خریده‌اند میزان خسارت را به حداقل برساند اما اگر زیرساخت‌ها فراهم بود به چنین حمایت‌هایی که فایده چندانی ندارند نیز نیاز نبود.

او افزود: ما اگر سینمای سرباز داشتیم و مردم می‌توانستند در پارک‌ها به دیدن فیلم‌ها بنشینند میزان خسارتی که متوجه سینمای ما شده بسیار کمتر می‌شد، من نمی‌دانم چرا طرح‌هایی مثل سینمای سیار یا سینمای سرباز را در کشور ما جدی نمی‌گیرند و بعضاً با آن مخالفت می‌کنند در حالیکه در همه جای دنیا چنین سینماهایی وجود دارد و مردم هم از آن‌ها استقبال می‌کنند.

ما حتی در بحث اکران آنلاین نیز زیرساخت‌ها را فراهم نکرده‌ایم و می‌بینیم فیلم‌ها بلافاصله پس از اکران به صورت قاچاق در دسترس همه قرار می‌گیرند.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش گفت: امکان پیدا کردن کسانی که فیلم‌ها را قاچاق می‌کنند وجود دارد و به راحتی می‌توان این افراد را در هر کجای کشور که هستند شناسایی کرد اما هیچ همت و انگیزه‌ای برای این کار وجود ندارد. باید مشخص شود که منافع این اتفاقات به چه اشخاصی می‌رسد.

با همکاری و همراهی نهادها و گروه‌های مختلف می‌شد که در اکران آنلاین شاهد اتفاقات بهتری باشیم. به نوعی اکران آنلاین می‌توانست در بهترین شرایط خسارت‌ها را جبران کند تا ما مجبور به بازگشایی سینماها در شرایطی که جان هموطنانمان در خطر است، نباشیم. به شخصه به عنوان یک تهیه‌کننده اگر دیدن فیلمم در سینما منجر به مبتلا شدن یکی از هموطنانم به کرونا شود، میلی به بازگشایی سینماها ندارم.

سالور تأکید کرد: یکی دیگر از زیرساخت‌هایی که می‌توانست فراهم شود تا به نجات سینما بیاید همکاری اپراتورهای مختلف با سینما بود به طوری که فیلم‌ها به صورت رایگان در فضای اینترنت قرار داده شوند و اپراتورها مبلغ اینترنت مصرف شده را به فیلم‌ها بدهند اما به دلیل عدم همکاری‌های لازم این شرایط نیز فراهم نمی‌شود. اگر اپراتورها این همکاری را داشتند هیچ فیلمی در روزهای کرونا متضرر نمی‌شد.

او افزود: متأسفانه هیچ زیرساخت و حمایتی وجود ندارد. حتی تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون نیز قرار نیست به صورت رایگان در اختیار فیلم‌ها قرار گیرد یا هزینه بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر به حداقل برسد. متأسفانه تنها راه باقی مانده همان اکران و حمایت دولت است ولی حمایتی که این روزها مشخص شده به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز فیلم‌ها برای جلوگیری از خسارت و ضرر اقتصادی کافی نیست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» اظهار داشت: وقتی که در کشور ما حتی صداوسیما هم قانون کپی‌رایت را رعایت نمی‌کند ما نمی‌توانیم مشمول قانون کپی‌رایت بشویم.

متأسفانه همانطور که تأکید دارم فراهم بودن زیرساخت‌ها می‌توانست ما را از این وضعیت نجات دهد، فراهم نبودن زیرساخت‌ها باعث شده چاره‌ای جز بازگشایی سینماها نداشته باشیم اما امیدوارم بحران کرونا مسئولان ما را بر آن داشته باشد که در مدیریتشان آینده‌نگر باشند و زیرساخت‌ها را برای معضلات مشابه آماده کنند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها